PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

nu har det hänt samma fel 3 ggr så vänder mig till er.Första ggr felet hände så byte jag fördelarlock rotor o brytarspetsar
o sen funkade den igen några dagar!Lämnade in den på verkstad o dom rengör förgasare o sen funkar den tills i kväll då samma
händer igen den dör under körning o går inte o starta fast fick i gång den efter ett tag men den vill inte gå riktigt
så någon som har en ide om vad som kan vara fel??
av rd350
Börja med att kolla om gnistan eller bränslet försvinner. Dålig kontakt på lågspänningssidan till spolen är vanligt, liksom dålig bränslepump (oftast sämst när den är varm)
av rid54
Allt tändningsrelaterat är misstänkt :) Om du har brytarspetsar bör du också ha en kondensator. Den, eller dess anslutningar, kan vara dåliga. Alla tändkablar rena och hela och sitter fast? Lågspänningssidan till spolen, som nämnts ovan, är bra att kolla och denna bil kanske har ett förkopplingsmotstånd till spolen, så då finns det några extra anslutningspunkter att se över.

Pröva med lite startgas när den dummar sig. Om den går på startgas men inte utan kan det ju vara bränslerelaterat och då finns det ju ytterligare lite saker att undersöka. Pumpen, som nämnts, och slangar/rör på sugsidan (mellan pump o tank). Skräp i tanken kan sätta igen sugröret (inte vanligt, men kan hända).
Mvh
/RID
Har fått i gång bilen var tändkablen från tändspolen till fördelarlocket som var lite skadad så har fixat den med lite silvertejp
men en vecka tidigare så kokade bilen en kall dag så misstänker att toppackningen gick
läste någonstanns att stiften kan bli lite vita men det är inte mina o oljan på stickan ser bra ut
men bilen vitrycker en del!kan den göra det även om toppackningen är hel?
har jag någon termostat på min? isf var sitter den?
av rid54
En B20 borde väl tåla en kokning, om den inte blir helt överhettad (torrkokad...). Topplockspackningen kan ju såklart gå sönder, men det är inte så himla vanligt. Det brukar bli ett eller flera symptom av detta: Vatten i oljan eller olja i vattnet kan det bli, men framför allt avgaser i vattnet. Ibland mycket lite (litet läckage) som leder till att kylvatttnet blir löddrigt och en långsam förlust av kylvätska, ibland blir det sådant övertryck att det bara sprutar ur kylaren när man ger lite gas med kylarlocket avtaget. Ibland spricker kylaren eller nån slang. Vitrök vintertid är inte helt ovanligt...
Mvh
/RID
av umekille
Tändspolen kan spricka i lindningen med åren...har du tur e det ström
genom den då den är kall men då den expanderar av värmen som bildas
bryts kretsen
Har fortfarannde problem med bilen! nu senast byte jag tändspolen o då funkar den! körde först en kort bit var inga problem
sen körde jag längre o då hände som innan den bara dör o går inte o starta igen!!
Har bytt rotor fördelarlock tändkablen mellan spolen o fördelarlock o tändspolen
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska byta/göra någon som har någon ide?
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]