Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Hej nu har min kupefläkt lagt av helt och det var inte motståndet det var fel på så nu undrar jag om det är enbart fläkten som man behöver köpa och ifrån vilka bilar som kupefläkten passar
av Addekarlsson
Ja, det var ju lätt att svara på, när du säger vilken bil det handlar om....

Utgår från 740.

Fläkten sitter som du kanske redan vet under/bakom handskfacket.
Den passar från 700/900. Men.... Det passar inte om du tar en fläkt från bil med ACC till en utan ACC. Och självklart vice versa då.

Mvh/ Adde
av Henry
Det finns möjlighet att laga fläkten. På min (hustruns) 940 slutade oxå fläkten funka. Jag monterade bort den och lyckade få isär den (svårast är att få loss plastfläkten från axeln den sitter på men genom att såga försiktigt med ett metallsågblad i plasten fick jag loss den. Felet var sedan inte att de fyra kolen var slitna utan anliggningsytan som kolen går emot var så sliten att kolen inte längre nådde fram. Det gick att flytta kolen ca 5 mm i sidled så att de kunde börja ligga an mot en helt osliten yta. Det hela tog ett par timmar och har sedan funkat utmärkt.

Hälsningar Henry
av återfallsvolvo940
wolf_lover skrev:Hej nu har min kupefläkt lagt av helt och det var inte motståndet det var fel på så nu undrar jag om det är enbart fläkten som man behöver köpa och ifrån vilka bilar som kupefläkten passar
Bara en fråga funkar fläkten med högsta fart ?
Isåfall troligen motståndet som har pajat.
Sitter bakom handskfacket bakom relä ormboet som är till vänster mot mittkonsolen.Bort med denna orm bo blicka framåt o i vita plastkanalen ser du 2 kontakter med X antal kablar sitter fast med 1 skruv, lossa den o du får ut motståndet.
Nu har jag utgått från en 940
av Addekarlsson
Står visserligen att den lagt av helt, samt att det inte var fel på motståndet. :wink:

Men, däremot skulle det kunna vara en kabel som bråkar oxå. Testa mät ström och jord, för att se så inte kablar är skadade.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av lilleman
hej på min 945a hade hade kontaktstycket som sitter anslutet på fläktknappen matarkabelen hade blivit överbelastad mvh/roger :)
Användarvisningsbild
av lilleman
hej på min 945a hade kontacktstycket som sitter anslutet på fläktknappen smält ihop av nån anledning hade matarkabelen blivit överbelastad jag bytte kontaktstycke och det har funkat i 8-år nu :D :D upps det blev visst dubbelpostat :oops: :oops:
av wolf_lover
Är det lätt att byta kupefläkt på en 740 88:a är det någon som kan ge mig en bra förklaring så vore jag tacksam
Användarvisningsbild
av ankman
Om du tar bort plasten ovanför fotterna på pass. sidan och lutar dig ner så ser du undersidan på fläckten .. Tror att den sitter med en stopskruv och sedan och är det bara att vrida lös den som en lampa (vrida lite och rakt ner)
Rätta mig om jag har fel någon ... det va ett par år sedan jag höll på med 740
Kan inte gå ut och titta heller har en 8 före 40 nu men jag tror att jag har ganska rätt..
Bus enkelt är det i alla fall
Lycka till
av pryon
ankman skrev:Om du tar bort plasten ovanför fotterna på pass. sidan och lutar dig ner så ser du undersidan på fläckten .. Tror att den sitter med en stopskruv och sedan och är det bara att vrida lös den som en lampa (vrida lite och rakt ner)
Rätta mig om jag har fel någon ... det va ett par år sedan jag höll på med 740
Kan inte gå ut och titta heller har en 8 före 40 nu men jag tror att jag har ganska rätt..
Bus enkelt är det i alla fall
Lycka till
jag har haft min fläkt borta,,
den satt med 4-5st 10mm skruvar,inget vrida loss

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan och […]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder s[…]

GUIDE: Byte centrallåsmotor

Tack för en bra guide, var inga stora bekymme[…]