Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
http://www.blocket.se/sodermanland/Volv ... ?ca=12&w=1

Lagligt utge sig för vara något man inte är??
Vad töntigt åka runt i en sådan. Är det inte bättre att bli polis på riktigt ?.
Om folk kommer fram och behöver hjälp i nöd tex olycka ska man då stå där och säga det är en leksaksbil och skämmas :oops:
Sen var det ett j*vla överpris på en gammal rostig 850 :-O)
av llesrof
Som en mobiltelefonsattrapp. Är inte dagens polisbilar lite annorlunda målade eller är det bara reflextejpen som skiljer?
Användarvisningsbild
av Vojje
"Men bilen drar till sig en del uppmärksamhet så stoppad kommer du nog bli en del.
Åkte på en flygande besiktning förra veckan"

Påminner om amerikanska filmer där Highway Patrol slår sönder en lampa i smyg och bötfäller. Bara för att jävlas!
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag är också väldigt tveksam. Det är ju helt klart så att det inte är lagligt att utge sig för att vara polis om man inte är det. Vore ju då konstigt om det vore lagligt att åka omkring i en sådan.
av umekille
Finns nog ingen lag hur du skall lackera bilen...
En veteranentussiast kör ju en Ammma Herrgård
helt original polisbil...samt en snubbe kör BMW hojpolisare...
så det är nog lagligt
av hamre
Ja det är absolut helt lagligt att köra omkring i en polislackad bil eftersom själva lacken inte är skyddad på nåt sätt.
Du får dock inte köra med blåljusen PÅ när du kör. Du får ha blåljusen monterade under färd men du får inte använda dom.

Dom lärde tvistar dock om du får ha manöverpanelen monterad under färd eller inte.
Användarvisningsbild
av crumpets
Den ska väl gå under kategorin pilsnerbil snarare än bruksbil. Tror inte många tycker det är så coolt att ha jämt, men däremot en kul grej att skrämma kompisarna som har fest på bensinmacksparkeringen med....
av Tommty
Den är olaglig.

En oäkta polisbil får ej ha landsmärket bak på passagerardörrarna.

Finns även rykten om att om du ska leka polis får blåljusen EJ kunna aktiveras under färd. d.v.s strämbrytarna måste finns i skuffen eller nåt.

Annars är det fritt fram, polis får det stå. sakerna får finnas men inte användas. DOCK är det jävligt känslig att sälja sådana här bilar, finns en tråd på garaget angående en civilbil som en snubbe hade gjort sågott som identisk och när han skulle sälja den så fick han en hel del brev från polisen, inget som hindrar lagligt utan dem ville upplysa om fel personer får tag på bilen.

Polisen är ju som sagt en hjälp i samhället, inget man vill bråka med så att du får dem konstant på dig, "glömmer" kanske din anmälan om inbrott eller liknande.

Sånt händer, tro mig....
Användarvisningsbild
av Vojje
Tommty skrev: Polisen är ju som sagt en hjälp i samhället, inget man vill bråka med så att du får dem konstant på dig, "glömmer" kanske din anmälan om inbrott eller liknande.
Sånt händer, tro mig....
Skulle inte förvåna mig. Dags att rensa ut i träsket.
av Tommty
glömde även en lite parantes. allt får finnas OM man inte utger sig för att vara polis.

d.v.s du får inte säga att du är polis och då måste säga att du inte är polis till alla du möter i stort sett...
nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Låscylinder

Nyckeln går in i dörrens låscylin[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]