Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Dags för oken igen. Renoverade av en skojare. Hö fram blir varm o t.o.m. glöder lite nu när jag tittade sist. Vad kan skadas?
Hjullagret? Ganska nybytt så det skulle inte vara så roligt precis.
av 2444ever
Tack för svar.
Är inte så orolig för bromsskivan, får byta i värsta fall, och gummitätningen är redan kass (hamnat på sniskan därav att det kärvar). Det jag är mest orolig för är om hjullager eller något annat utöver skiva/ok kan ha tagit skada av den höga temperaturen.
av 2444ever
Andreas123 skrev:Själva lagret klarar säkert lite värme.men skadas lagrets tätning så överlever inte lagret länge,de far in skit å vatten.
///Andreas
Och du menar att tätningen tar skada av att det blir överhettat? Förmodar att det är väldigt svårt att säga, det jag är ute efter är väl att jag väldigt gärna hade velat höra något typ "Nej, det är väldigt liten risk att tätningen har tagit skada..." :)

Motionerade oket tidigare idag (skulle köra några mil i eftermiddags). Just nu fungerar det som det ska. Hade varit nimmt om det funnits något stag o föra tillbaka kolven några centimeter från bromsskivan när bilen står så hade man fått ordentlig motionering av oken varje gång man kör iväg. Är väl svårt att komma åt när hjulet är på plats.

Ja ja, blir till att renovera oket eller köpa nytt, suck. För två år sedan var detta oket (och det andra) på renovering, sedan lossnade en del av tätningen och nu sitter det lite på sniskan. När jag motionerade såg jag dessutom att en ny damask (suttit ett halvår) inte sitter ordentligt, läckt ut fett, och förmodligen läckt in skit. Vem kan man lita på som Hoola Bandoola Band sjöng. Meken jag brukar lämna till satte inte dit damasken ordentligt, firman som renoverade oket misslyckades uppenbarligen, Volvo som jag haft förtroende för upptäckte inte att en bakre bromsklots hade fastnat p.g.a. en fjäder som hamnat snett, var inget sliten, och den andra var sliten ner till plåten, och handbromsen gav 2a på besiktningen, bägge sakerna var punkter på servicen strax innan. Ibland blir man trött, ursäkta, var tvungen att skriva av mig lite...
Senast redigerad av 1 2444ever, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, tyvärr är det så att ska man vara säker på att saker och ting är rätt utförda måste man kolla över arbetet själv (och då givetvis veta hur saker och ting ska vara).
Handbromsen är ju lite svår att syna i efterhand, såvida man inte tar bort skivan. Men då hade man ju kunnat göra jobbet själv likagärna :P

Jag föreslår dock att köpa nya Ok, så dyra är dom inte såvida du inte ska ha blå kartong.

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]