Efter att ha spenderat halva dagen på parkeringen så kommer här en ny uppdatering. Bilen behövde inte hissas upp när man väl hittat var pluggen satt vilket är bra att veta till någon annan gång. Det blev vanliga byten genom att lossa pluggen och tappa ut det som gick att få ut, sedan påfyllning i hålet för stickan med slang och tratt. Hittade några bra sidor som beskrev hur man spolade men kände att jag inte hade full koll på vad man gjorde så därför kändes det lite väl riskabelt.
Första bytet:
Oljan vi tömde ut var riktigt riktigt svart och tjock. Luktade rent ut sagt för jäkla illa. Lite förvånande att det rann ut exakt hela 4 liter men så var det ju också alldeles för mycket på stickan. Detta är alltså oljan som mekanikerna på Volvo tyckte såg helt ok ut, inte som ny men bra. Kandidat till årets idiot?
Fyllde på 3,5 liter.
För att komma under bilen så fick vi putta bak den lite. För att kunna göra det fick sambon lägga den i N och med tändningen på. Hon lät sedan tändningen vara på så när vi skulle starta den första gången var batteriet för svagt för att starta bilen. Efter att odiplomatiskt ha berättat hur smart jag tyckte det var så får man kanske sova på soffan i natt :D
Fick igång bilen med startkablar och hade igång den totalt 12 minuter.
Inte en tillstymmelse till att få i någon växel trots att jag körde igenom alla växlarna säkert 200 ggr.
Andra bytet:
Oljan vi tömde ut var även den riktigt svart men inte lika trögflytande. Luktade fortfarande rejält bränd. Denna gång rann det ut 3,5 liter.
Fyllde på 3,5 liter.
Körde igång bilen och hade igång den totalt 15 minuter.
Inte en tillstymmelse att få i någon växel.
Tredje bytet:
Oljan vi tömde ut denna gången började gå mot det röda hållet men fortfarande ganska svart. Luktade lite bränd. Denna gång rann det ut 3,5 liter.
Fyllde på 3,5 liter.
Körde igång bilen och hade igång den totalt 18 minuter.
Inte en tillstymmelse att få i någon växel.
Fjärde bytet:
Oljan vi tömde ut denna gången var röd men fortfarande inte samma röda som den nya oljan. Uppenbarligen ordentligt med slagg i lådan. Luktade knappt bränd. Denna gång rann det ut 3,5 liter.
Fyllde på 3,5 liter.
Körde igång bilen och hade igång den totalt 15 minuter.
Inte en tillstymmelse att få i någon växel tyvärr så här gav vi upp. Känns som att vi faktiskt har gjort vad vi har kunnat för att få igång den

Kanske hade det gått bättre med hjälp av Andis magiska fingrar men lådan var på andra tankar.
Något som var lite märkligt var att vi ju tömde ut allt som gick med pluggen och var noga med att fylla på max 3,5 liter men trots det så visade den lite förbi ”hot” på stickan direkt efteråt när oljan alltså var kall.
Jag hade verkligen hoppats att det gick att få liv i den igen som Andis tipsade om men ibland har man inte turen på sin sida. Nu har man provat och vet att man har gjort vad som gick att göra med nuvarande låda.
En sak jag måste släppa är om detta aldrig hade hänt ifall mekanikerna på Volvo hade gått med på att spola den som jag försökte övertala honom att göra åtskilliga gånger. Blir mest irriterad av bara tanken på detta. Om man står där med pengarna i handen vad är problemet med att göra det för kunden då? Det är garanterat helt meningslöst att driva detta mot Volvo men egentligen borde man vara lite jobbig på den punkten. Har ingen energi till det just nu bara.
Så nu blir det byte på verkstad med begagnad låda från Bildelsbasen. Surt men det blir ändå en spottstyver jämfört med en ny låda hos Volvo med montering hos dem.
Den nya lådan ska jag sen själv byta oljan i efter några 100 mil så får vi se hur den då ser ut. Vid montering får den ju ny olja i sig. Köpte en 20 liters dunk hos Swedol så det finns kvar nu för en omgång olja till nya lådan men det är nog aldrig fel att köpa en ny dunk och se till att lådan alltid kommer att ha fin ny olja i sig kommande åren. Är den för svart sen så blir det byte igen så kanske man kan undvika att detta händer igen. Slutsatsen man kan dra av allt detta skitet är att jag ställer mig i samma led som de som kliar sig i huvudet och undrar hur i hela världen Volvo inte rekommenderar oljebyte eller rentutav har med det i serviceboken. På nästa service ska jag säga att jag kör svart-taxi på helgerna och se vad de då säger om att byta olja i lådan. Kanske blir jag rekommenderad då att både spola den och byta kontinuerligt :D