Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja synd att man bor så långt bort :-)

Hade varit kul att försöka få igång den igen.

Hade till och med kunnat lämnat garantin får jag inte igång den. Blir det ingen debitering.

Rekomenderar alltid oljebyte innan större reprationer görs. Dessa automater är mycket slitstarka. Dock tyvärr vanligt med dåliga växlingar på grund av misskötsel av dom.

Med vänlig hälsning,
Andis
Ang byte av olja.

Visst är det bättre att koppla loss slangen och pumpa igenom. Men det ställer också mycket större kunskper på hur man byter.

Därav rekomenderar jag att man bara öppnar pluggen tömmer och fyller på med slang och stor tratt.

Efter första bytet brukar oljan mörkna snabbt igen byt igen efter en stund varierar hur lång stund du ser på stickan när nya är uppblandad med gamla. Efter andra bytet brukar man börja käna skillnad på växlingarna efter några mil.

Ska vi gå på mer avancerade reprationer. Funns det en här på forumet som plocka ut och rengjorde sitt ventilhus.

Med vänlig hälsning,
Andis
Efter att ha spenderat halva dagen på parkeringen så kommer här en ny uppdatering. Bilen behövde inte hissas upp när man väl hittat var pluggen satt vilket är bra att veta till någon annan gång. Det blev vanliga byten genom att lossa pluggen och tappa ut det som gick att få ut, sedan påfyllning i hålet för stickan med slang och tratt. Hittade några bra sidor som beskrev hur man spolade men kände att jag inte hade full koll på vad man gjorde så därför kändes det lite väl riskabelt.

Första bytet:
Oljan vi tömde ut var riktigt riktigt svart och tjock. Luktade rent ut sagt för jäkla illa. Lite förvånande att det rann ut exakt hela 4 liter men så var det ju också alldeles för mycket på stickan. Detta är alltså oljan som mekanikerna på Volvo tyckte såg helt ok ut, inte som ny men bra. Kandidat till årets idiot?
Fyllde på 3,5 liter.
För att komma under bilen så fick vi putta bak den lite. För att kunna göra det fick sambon lägga den i N och med tändningen på. Hon lät sedan tändningen vara på så när vi skulle starta den första gången var batteriet för svagt för att starta bilen. Efter att odiplomatiskt ha berättat hur smart jag tyckte det var så får man kanske sova på soffan i natt :D
Fick igång bilen med startkablar och hade igång den totalt 12 minuter.
Inte en tillstymmelse till att få i någon växel trots att jag körde igenom alla växlarna säkert 200 ggr.

Andra bytet:
Oljan vi tömde ut var även den riktigt svart men inte lika trögflytande. Luktade fortfarande rejält bränd. Denna gång rann det ut 3,5 liter.
Fyllde på 3,5 liter.
Körde igång bilen och hade igång den totalt 15 minuter.
Inte en tillstymmelse att få i någon växel.

Tredje bytet:
Oljan vi tömde ut denna gången började gå mot det röda hållet men fortfarande ganska svart. Luktade lite bränd. Denna gång rann det ut 3,5 liter.
Fyllde på 3,5 liter.
Körde igång bilen och hade igång den totalt 18 minuter.
Inte en tillstymmelse att få i någon växel.

Fjärde bytet:
Oljan vi tömde ut denna gången var röd men fortfarande inte samma röda som den nya oljan. Uppenbarligen ordentligt med slagg i lådan. Luktade knappt bränd. Denna gång rann det ut 3,5 liter.
Fyllde på 3,5 liter.
Körde igång bilen och hade igång den totalt 15 minuter.
Inte en tillstymmelse att få i någon växel tyvärr så här gav vi upp. Känns som att vi faktiskt har gjort vad vi har kunnat för att få igång den :cry: Kanske hade det gått bättre med hjälp av Andis magiska fingrar men lådan var på andra tankar.

Något som var lite märkligt var att vi ju tömde ut allt som gick med pluggen och var noga med att fylla på max 3,5 liter men trots det så visade den lite förbi ”hot” på stickan direkt efteråt när oljan alltså var kall.

Jag hade verkligen hoppats att det gick att få liv i den igen som Andis tipsade om men ibland har man inte turen på sin sida. Nu har man provat och vet att man har gjort vad som gick att göra med nuvarande låda.

En sak jag måste släppa är om detta aldrig hade hänt ifall mekanikerna på Volvo hade gått med på att spola den som jag försökte övertala honom att göra åtskilliga gånger. Blir mest irriterad av bara tanken på detta. Om man står där med pengarna i handen vad är problemet med att göra det för kunden då? Det är garanterat helt meningslöst att driva detta mot Volvo men egentligen borde man vara lite jobbig på den punkten. Har ingen energi till det just nu bara.

Så nu blir det byte på verkstad med begagnad låda från Bildelsbasen. Surt men det blir ändå en spottstyver jämfört med en ny låda hos Volvo med montering hos dem.

Den nya lådan ska jag sen själv byta oljan i efter några 100 mil så får vi se hur den då ser ut. Vid montering får den ju ny olja i sig. Köpte en 20 liters dunk hos Swedol så det finns kvar nu för en omgång olja till nya lådan men det är nog aldrig fel att köpa en ny dunk och se till att lådan alltid kommer att ha fin ny olja i sig kommande åren. Är den för svart sen så blir det byte igen så kanske man kan undvika att detta händer igen. Slutsatsen man kan dra av allt detta skitet är att jag ställer mig i samma led som de som kliar sig i huvudet och undrar hur i hela världen Volvo inte rekommenderar oljebyte eller rentutav har med det i serviceboken. På nästa service ska jag säga att jag kör svart-taxi på helgerna och se vad de då säger om att byta olja i lådan. Kanske blir jag rekommenderad då att både spola den och byta kontinuerligt :D
Ja det är ju så att det känns som dom helst hoppas på att det ska rasa. Genom att man säger byt inte och vägrar byte.

Du ser ju hur oljan såg ut.

Var därav jag varit lite på dig att byta innan smutsen sätter igen något viktigt ordentligt.

Även en fungerande låda som man byter på brukar man känna hur den växlar mjukare och bättre efter byte av oljan.

Men lugn ge inte upp än se om någon i närheten har en BSR eller vida enhet och kan nolla alla fel coder. Gissar på att du har flera som ligger kvar.

Troligen en solinoid som siter fast med smuts i lådan.

Ge den nya oljan lite tid kanske den lossnar själv.

Sök på rengöring ventilpacket

Med vänlig hälsning,
Andis
Taxi folk jag känner rekomenderar.

Sådan byte av olja jag skrivit om var 4000 mil. Alternativ oftare om den ser mörk ut.

Då rullar dessa lådor riktigt långt.

Min växla katastrofalt när jag köpte den då hade den gått 15000 mil.

Nu har den gått 20500 mil. Byte precis igen. Var mit 6 oljebyte sen köpet. Och nu växlar den som en dröm.

Senaste bytet var för 2500 mil sen.

Ska lägga upp några bilder på hur oljan såg ut från min ich en väns som också vägrades byte av olja men vi byte själva på den. Min vänns var kolsvart han hade blivit lite övertalad av volvo men när han nu kört den efter byte av olja och sett hur den såg ut. Ska han fortsätta med byte av olja i den.

Med vänlig hälsning,
Andis
Trist att det inte hjälpte direkt.. Tänkte på några saker, oljan är ganska "skarp" vilket kan göra att den om den får "jobba" en tid, kan lösa upp problemet efter en tid (precis som Andis sa).
Använde du korrekt olja? Eftersom du inte köpte den på volvo, har hört att denna lådan är extremt känslig/noga med att det är exakt rätt typ. Läs om det här: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=18085

Dessutom hade du ju felkoder på lådan (TCM-002A, TCM-002C) och "Om Felkod sätts så är också enheten "inaktiverad" till den är nollad" har jag fått höra vilket kan innebära att din t.ex solenoid som kärvat kanske fortfarande är frånkopplad av felkoden och i låst felläge tills koden nollats? Värt att testa! Du lär ju fått tillbaka felkoden direkt efter nollningen på volvo, eftersom felet kvarstod.
Så.. Avvakta några dagar och låt oljan få verka, nolla felkoderna och testa igen. Förhoppningsvis finns nån med vida/dice el ppc i din närhet som kan komma och hjälpa dig med detta?

I annat fall, om detta ej heller hjälper så kan det väl vara värt ett försök (och ingen förlust) att ge sig på ventilpaketet? Det lär iaf inte vara svårt att demontera det, så kan du överlämna det till nån el verkstad som kan titta och hitta felet. Ventilpacket sitter oftast direkt innanför tråget, och går att lossa i ett paket medan lådan sitter kvar. Dock är jag osäker på hur det ser ut på just dessa XC90. Det finns oxå renoveringssatser med packningar, oringar fjädrar etc.
Ge alltså inte upp än, även om det känns motigt och hopplöst så kan det ju gå att få fart på lådan till betydligt billigare än lådbyte+jobb. Det måste ju vara billigare att få nån att kolla på/laga ventilpaketet. Har du fått nåt pris på beg.låda och arbetet för byte?

Kan bara (om det är av intresse) berätta om en egen erfarenhet. Jag köpte en gång som glad amatörmeck en BMW 735 aut. där lådan (en ZF 4HP22) inte funkade alls, inget alls hände då växellägen lades i, och jag chansade på att kunna fixa detta (alt. byta låda).
Jag bytte oljor, konverter, inget hände, hade ner lådan tre ggr på en dag och testade, inget hände... sen ringde jag efter tips en kunnig person på autlådor, han bad mig att ta av lådan igen, lägga den upp och ner och ta av tråget så att ventilpacket blev synligt. Sen berätta vad jag såg... svårt att förklara då jag inte visste vad delarna hette, men ventiler, solenoider, och "labyrintgångar" för oljan. Han lyckades få mig att hitta ventiler som bestod av små stålkulor med fjäder bakom. Då inget alls funkade tydde det på en huvudventil som ej stängde och inget oljetryck byggdes upp.
Mycket riktigt, jag hittade en tryckfjäder som gått och "skruvat ihop sig" av bakom en kula. Fick då tipset att ta en fjäder ur en kulspetspenna??!! (de hade samma dim).
Sagt och gjort, klippte den till rätt längd och hängde på lådan och, det funkade!! Gissa om jag blev glad. Växlarna gick i mjukt och fint och växlade hela registret... funkade sedan i flera år tills jag sålde bilen. Denna rep kostade mej inte mer än arbetstid och allt jobb med att plocka av lådan flera ggr :-)

En avstickare, men som sagt det behöver inte vara helt hopplöst.
hur går det för dig?
Finns just nu en låda på blocket för 8200kr kanske kan vara nåt annars...
Hej,

Det har inte hänt något på ett tag pga alla röda dagar över jul/nyår. Uppskattar alla tips men då man inte är en van mekare så är det lite svårt att ge sig på att skruva isär lådan. Det är låda från någon skrot som står på tur så får vi hoppas att den rullar på som vanligt efter bytet. Har hittat någon som gör bytet för 5000 kr och så en begagnad låda för kanske 12000 kr. Visst kan man göra roligare saker för pengarna men vi är i stort behov av bägge bilarna när man inte bor inne i stan och måste hämta/lämna på dagis :roll:

Oljan jag bytte med var korrekt. Köpte 20 liter "TRANSMISSIONSOLJA Q8 UNITRANS JK" på Swedol och han dubbelkollade också i datorn så det var rätt. De sålde samma på vissa Volvo verkstäder berättade han själv fast med andra marginaler givetvis.

Tidigare när lådan hade felmeddelande så gick den ju från och till så teoretiskt så borde felmeddelanden inte göra så att den är i låst läge helt och hållet. Med felmeddelanden förra gången så körde jag med bilen till Volvo och den gick utan bekymmer och 3 dagar senare så lade lådan av helt.

Såg lådan på blocket och tackar allra ödmjukast för tipset. Den har rullat 15000 mil så det är väl ok men jag känner inte riktigt igen den på bilderna jämfört med andra på Bildelsbasen så frågan är om den verkligen passar. Vet i tusan om man inte hellre köper genom en skrot med garanti istället.

Jag förstår att ni kanske tycker det är dumt att direkt byta lådan men innan detta hände hade jag aldrig hört talats om ventilpaket osv så kunskapsnivån att ge sig på att skruv isär och ge sig på delar på lådan är alldeles för stort för mig.
Lådan tappar tryck och därför får du koder på att solenoiderna är låsta i öppet resp stängt läge.
Ett igensatt oljefilter ger lågt oljetryck och därmed hög förslitning.
När lamellerna slirar ökar temperaturen och oljan tappar sin kapacitet.

Om oljebyten:
Oljan innehåller reningsprodukter och processen när man spolar sin låda gör att slagg och smuts i lådan löses upp och istället fastnar i oljefiltret.
Detta sitter placerat så att det är omöjligt att rengöra eller byta då lådan är monterad på motorn.

Ett utbytes ventilhus kostar ca 6-6500kr ut till kund beroende på version.
Montering och nivåfyllning kostar ytterligare 4000kr.

/Stefan
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design