Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av George
Jag skulle åka och ombesiktiga bilen i morse och naturligtvis så ville den inte starta.
När jag försöker starta så tänder den inte först men efter en lång stund av "pumpande" på gasen så går den igång fast väldigt ojämnt, kanske bara på 3 cylindrar och släpper jag gasen så dör den direkt. Men även om jag gasar så dör den efter ca 5 sek.
Jag kollade i motorrummet och det som verkar "skumt" är att luft-tempmätaren (tror jag), alltså den "klump" som sitter precis framför lufburken vibrerade fast nyckeln inte satt i tändlåset. Vibrationerna kändes som om det låg spänning över "klumpen", eller rättare sagt i den.
Har någon haft dessa erfarenheter med V70?
Tacksam för snabba tips då den får körförbud den 28:e....
av Wizard_o
"klumpen" som du nämner är luftmassemätaren som reglerar bränsle/luft blandningen kan man säga. Om det är fel på luftmassemätaren så kan bilen gå väldigt illa.

Jag har ingen V70 men rent generellt med andra bilar så brukar man kunna lossa anslutningen till luftmassemätaren och då går den på en grundinställning. Kan kanske vara värt att testa.

Andra teorier jag hört är att man kan rengöra trådarna i luftmassemätaren med bromsrengöring och en tops men de är mkt känsliga så jag vet inte om det är att rekommendera.

Har du läst av felkoderna? annars bör du göra detta innan du lossar anslutningen till mätaren.

Hoppas du löser problemet.
av mollan
Jag hadde exakt samma problem med min V70 -99, i mitt fall löste det sig genom att jag laddade batteriet i säkert 1 dygn. Efter att jag kopplat på batteriet igen så startade bilen, dock fick jag mala på rätt ordentligt innan den startade och då gick den ojämnt en stund för att sedan dess funkat utan problem.
Detta hände förra hösten så min teori är att jag sakta men säkert sugit ur batteriet pga mycket kortkörningar = många starter, full fläckt, defroster, AC mm
Användarvisningsbild
av George
Nu funkar det. Jag ryckte ur kabeln till "klumpen" innan luftburken och stoppade tillbaka den igen. Sedan startade motorn :)
Bilen gick för övrig igenom ombesiktningen, puh :!:

Jag har dock haft ett ett annat problem som jag inte tänkt på så mycket tidigare men i och med detta så undrar jag om det inte finns ett samband: Alltså, när jag frikopplar och släpper gasen (tex vid rödljus) så går varvet ner till kanske 400 rpm i några sekunder innan det går upp till 850 rpm igen (tomgångsvarvet). Kan det vara besläktat med att den inte ville starta, eller är det mer troligt att detta beror på gasspjället/tomgångsmotorn? Gasspjällshuset byttes 2004 tror jag (enl. tidigare ägaren).

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]