Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå. Har köpt en ny bil Volvo S70 -99 som har körts utav en äldre gubbe och sen köpte vi den men är en annan historia. Bilen har som nu rullat endast 5900mil. Kamrem byte är högst prioriterat just nu då man ser att den börjar få torr sprickor. Växellådan är trög att få i växlarna mest när den är kall så planerat att byta olja där (hur gör man?! någon bra guide som visar?) Hur ofta bytar man oljefilter? och tändstift, luftfilter? Har ett oljefilter som ligger helt nytt. Tacksam för snabba svar då vi beställa det snarast. Mvh, Oskar
99 har insatts filter så har du ett gammalt i plåt fungerar det ej på nya bilen. Kolla vad serviceboken säger din bil har för intervall. Min 99:a har 1500 intervall men jag byter olja en gång där mellan.Stiften är var 6000 mil. Luftfilter tror jag är var 3000 mil, kostar ju noll på biltema så man kan byta varje år om man vill.
Olja i lådan är inte svårt byta. Lossa botten pluggen sen fyller man på från sidan i hjulhuset. Kan vara lite trångt lossa nivå/ påfyllningspluggen men med en 24 mmhylsa och en förlängare så går det bra. Lådan rymmer 2,2 liter. Jag byte till Redline MLT slog i 2 liter och lådan blev mjukare växla så det var väl värd olja även om den kosta lite inhandla. :P
Tack för detta. Problem är att jag inte har någon service bok så jag kan följa upp det då jag lyckats slarva bort den vid städning av ett tillfälle. Men var inne på en Volvo verkstad så dem kunde kolla om när service är gjord på bilen om vad som är gjort. Och oljar får kosta vad den gör. desto dyrare desto mer kvalitet för pengarna :wink:
Nej, 99 måste inte ha insatsfilter, det finns dem med standard filter
Min har det inte och även min polares.
Men det är säkert ett övergångs år.

Det mesta kan du iaf köpa på Biltema till din Bil.
Luftfilter ca 100kr
Oljefilter ca 60kr
Oljefilteravdragare 100kr ( http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... are-12976/ )
Oljepluggspackning: 5kr

Motorolja: Välj efter plånbok, från 0w/30 10w/40, ska måta ACEA A2/B2 och eller ACEA A3/B3 ( ca 5,8liter)
Växellådsolja: 75w-90, helsyntet, API GL4/5 http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... -90-36997/ ( 2.2liter)

Tändstift: 69kr/st *5st, eller 99kr/st för "long life"

Kamremsbyte: Bilia ca 4500kr inkl material

Service gör man efter antalet mil eller år, beroende på det som inträder först.

Olja & filter 1500mil eller minst 1 gång om året
Kamrem: 12.000mil ( rek 8.0000) eller efter 5år.
Tändstift: Beror på modell: 3/6000mil
Luftfilter: 3000Mil, skadar inte med tidigare.
Kupefilter:2000mil
Bränslefilter: 6000mil

Service är enkel att utföra och det är att föredra om du kan åka till en GDS hall på exd OKq8.
Hissa upp bilen.
Leta upp skruven på baksidan på oljetråget, 17mm.
Skruva ut och låt oljan rinna ut i en hink, oljan kan vara ganska varm beroende på hur långt du kört.
Sätt dit en ny packning på skruven och skruva tillbaka.. Behöver inte sitte jätte hårt, men den ska fortfarande ha ordentligt fäste.

Oljefiltret finner du på främredelen av oljetråget.
Så skruva loss detta. När du skruvat något varv så kommer oljan som är kvar i motorn att läcka ut från filtret, så var beredd med hink och att det blir kladdigt.

När oljan runnit ut, så ta en trasa eller papper och torka rent från ev smuts.

Ta det nya oljafiltret, häll i färsk olja, och ta lite olja och smeta ut på gummipackningen.
Skruva åt med handkraft med en hand.
Filtret kommer få fäste när den blivit varmkörd. Skruvar du åt för hårt kommer det bli riktigt svårt att få bort det nästa gång du gör service.

Nu är det bara hälla i olja, du ska ha ca 5,8liter. Så börja med 5 liter.
Starta motorn. Olje lampan kommer lysa ca 5 sekunder. När den släckts så stäng av bilen, återfyll och kolla stickan.
2/3 är lagom. Du behöver inte ha fullt.

Luftfilter sitter vänsterfram ( dvs din höger när du står framför bilen)
Locket sitter med några spännfästen som du bara knäpper loss.
Bort med gamla filtret och ta bort ev löv och skräp som samlats där ( en dammsugare kan vara bra)
Sedan är det bara på med nya filtret och sätta på locket och spänna fästet.

Tändstift sitter under plastlocket ovanpå motorn. Där sitter det Torxskruvar.
Bort med skruvarna och bort med locket. Sedan har du alla 5 tändhattar där. Ta bort en i taget och byt stiften, så slipper du blanda ihop dessa.
Dem kan sitta ganska hårt, men ditsättningen ska ske mjukt.
Samma här. Dem ska sitta, men spänn inte för hårt, då motorn är av aluminium och är ganska mjuk.
Jag brukar skruva ner stiftet med en förlängare utan spärrskaft och dra åt så mycket jag kan med handen, sedan med spärrskaft drar jag ca 1/4 - ½ varv.

Bild
Bild
Bild
Kamremsbyte 4500 ink material :-O) Jag betalade 2300:- på bilia ink material (ej byte vattenpump). Nice price vettu :wink:
Sen brukar det vara separata tändspole för varje stift på en ÄKTA 99:a.....
Attans vad dyra longlife stiften var, minns inte ens att volvo tar så mycket för 5 stift som byts var 6000 mil
Lucif3r skrev:Jag fick prisuppgift på.... um.. bra att man kommer ihåg också.... runt 3000 har jag för mig iaf, för ett kamremsbyte inkl. material(exl. vattenpump).

4500 skulle jag ALDRIG I LIVET betala.
Bruar också göra det själv, men frågade för 1 månad sedan bara för att när jag ändå hade bilen på verkstad.
Det var dock med vattenpump och denns aska ju egentligen också bytas vid varje kamremsbyte.

Sedan finns det ju teorier ang detta, men jag tycker det är bra och sedan så töms bilen på kylvatten. Då glykol ska bytas vart 3:e / 4:e år egentligen.

Ang tändstift så har även jag separata tändmoduler till varje stift, men föredrar ändå att ta en itaget.
Priset på B iltemas stift kan ju vara en annan femma.

BRISk stift brukar vara dyra, då det är deras A-line serie.
Standard stiften är även sk longlife, som har en elektrod därav 69kr/st ( NGK på skruvat.se 91-108kr/st)
)9kr stiften på biltema är dem med fler elektroder och dessa brukar vara mycket dyrare.

Volvo stift på skruvar är ca 260kr, så det är Billigaste alternativet bland dessa.
Tror knappast dem är skit heller :)

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]