Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rolle740
Det här övergår mitt förstånd. När jag kört ca 35 mil efter tank så börjar bilen hacka i kurvor och fullt gaspådrag. Jag har kollat ALLT. Jag tvångskörde tankpumpen och den gick obelastad men efter några liter i tanken så hördes det att den började jobba. Det gick i 35 liter Jag har bytt filtret i tanken. Och vad jag förstår så sitter alla anslutningar rätt. Det verkar som om min tank bara rymmer drygt 35 liter... ??:-/
av DjJoakim
Har du testat byta bränslerelät?

Kolla upp hur stor tank du har, vanligtvis är det 60l men finns även undantag där det bara rymmer 40l ( eller 50 om ja inte minns helt fel! )
Det kan du kolla här.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Polaren hade samma sak som dig, och de var att hans bil drog extrema mängder med soppa, lambdalampan lös också.
Då böt han givaren som sitter i toppen ( bredvid termostatgivaren ) den som sitter närmast torpedväggen, och det löste problemet.

Lycka till!
av umekille
1.Rosthål eller spricka på röret från pumpen till armaturlocket
så den tar tjuvluft och inte tömmer tanken på all bensin.
2.Småkörningar med kall motor drar mer bensin.
3.Givaren under insuget som styr bränslemängden in i motorn
är den kajko får bilen alltid mängden bränsle som den är kall och
nystartad(den som sitter närmast torpedväggen)
4.Plåt eller plasttank finns i olika storlekar.
av Rolle740
Bränslerelät och pump bytt. Den drar ca 1 liter/mil. Går i ca35 liter varje gång jag kört 35 mil. Kan var hål på ledningen från pumpen. Korta slangbiten bytt. Det blir till att ta upp armaturen igen :-(O)
Användarvisningsbild
av erikn
På min 945 hade jag fått i armaturen snett. Inte mycket. Den började hacka i kurvor när det var 15-20 liter kvar i tanken, om inte mer. Kolla att du verkligen fått i tankarmaturen ner i den lilla baljan inne i tanken samt att den sitter rakt.
av Rolle740
Äntligen :D Felet fixat. Och jag har jag klart för mig varför den gick bara 30 mil. Förre ägaren hade ändrat lite på elsystemet kring baklyset. Han missade att sätta dit jordledningen (ett fel som jag hittade så småningom) för tankpumpen. Sen när bilen inte ville gå efter 30 mil tog han upp armaturen och hittade inget fel och satte tillbaka den men i fel läge När jag har haft upp armaturen så satte jag tillbaka den som den suttit ( alltså i fel läge) men jag har lärt mig massor om hur bränslesystemet funkar. Tack alla för goda råd.
av sicnarf
Bra att du berättar. Men jag förstår inte----du har satt den i fel läge nu men säger att felet är äntligen fixat? Så den funkar även i fel läge och suger upp 60 liter nu bara du satt tillbaka jordledningen dit den ska?
Användarvisningsbild
av erikn
Jag tillstår fortfarande efter att ha haft upp skitkonstruktionen flera gånger att det är verkligen DUMT konstruerat. Skulle vilja ha ett allvarligt snack med denne hur de har tänkt.

Många svordomar blir det när den ska ur, upphöjt i kvadrat när den ska in igen.

Ok,Tack 72 år gammal motor :-D .Lagren ä[…]

Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]