Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har köpt en 855 -97, 193 hkr lågtrycksturbo, USA-modell med 7800 mil på mätaren och i nyskick. Jag har inte behov för någon annan bil de närmaste 10 åren. Vad bör jag göra för att bilen skal vara fin om 10 år och med ca 1500 mil/ år (så svaret är inte att sätta den i ett varmgarage...=))

-Dinitrolbehandling? Rostar Volvo helgalvaniserade bilar över huvud taget? Har en 960 som jag Dinitrolat men undrar om det var unödigt? Kanske mer prisvärt att själv rostskyddsbehandla utsatta delar typ baklucka och vad mer?

-Spola automatlådan? När då? nu eller efter 12000 mil?

-Serva AC innan den går sönder eller vänta på problemen?

-Sluta lämna in bilen till billigare "bonnverkstäder" och ta bilen til Bilia för service?

-Oljebyte två gånger per år?

-Airbagarna (4 st) blev utbytta/kontrollerade (betyder dekalen vid dören att de är checkade eller utbytta?) i 2004, bör de bytas var 10. år eller är det överdrivna säkerhetsmarginaler med tanke på "lawsuits" i USA etc?

Andra tips och ideer?

Och en fråga om försäkring, är helförsäkring en god ide på en så gammal bil, ersätter försäkringsbolaget fullt ut med tanke på att bilen är i närmast nyskick och 7800 mil vid ett ev. totalhaveri? Skillnaden mellan trafik och helförsäkring är ca 3500kr/ år hos mitt norska försäkringsbolag
Nexus skrev:Ingen byter airbags. Det skulle kosta mera än bilens värde.....

Ja, precis.
En airbag ligger väl på ungefär 10fläsk eller något sånt, exl. montering.

Nej men, ta bara hand om den i form av tvätt, vax, oljebyten osv så kommer den hålla utan problem.
Ta tag i den rost som ev. kommer på en gång, vänta inte. En 1x1cm synlig rostfläck kan i många fall visa sig vara bortåt 5x så stor när man väl börjar slipa.
När det gäller AC så är det ju oftast magnetkopplingen som blir sliten, men det har du nog inte problem med ännu. Sker oftast efter 16k mil. Däremot läckage kan ju hända alla, torkfiltret rostar dessutom gärna. Men eftersom du påstår att det är nyskick så får man väl anta att AC systemet är fräscht det med.

Oljebytena är ju bra att hålla rätt så frekvent, 2 ggr per år är ju rätt ambitiöst men turbon håller ju betydligt längre med fräsch olja.
Efter att ha haft en 854 Turbo från 1994 i 18 år och nästan 50000 mil kan jag säga att det som knäcker den, så länge drivlinan fungerar, är rost som kommer krypande inifrån. De rostar på insidan av framskärmarna, inuti bakskärmarna, inuti dörrarna, inuti trösklarna, inuti motorhuven och inuti bagageluckan. Det går bra i 15 år, sådär, men sen kommer det krypande.
Detta då under förutsättning att du lagar stenskott och annat som skadar lackens utsida, förstås. Annars kommer det ju ännu fortare där. Så en rostskyddsbehandling av alla in- och baksidor är definitivt att rekommendera, med dina planer för bilen.
Apersson850: : Vet du om ac-service inngår i serviceprogrammet fram till 8000 mil? Har de i så fall bytt något eller bara kontrollerat?

Virtq: Är inte -97 bättre rostskyddad än -94? Jag skal nog ta en dinitrolbehandling.... Faktiskt billigare i Norge än i Sverige i 2008, 5000 NOK då. Vet någon vad det kostar i Sverige nu?
Apersson850: : Vet du om ac-service inngår i serviceprogrammet fram till 8000 mil? Har de i så fall bytt något eller bara kontrollerat?

Virtq: Är inte -97 bättre rostskyddad än -94? Jag skal nog ta en dinitrolbehandling.... Faktiskt billigare i Norge än i Sverige i 2008, 5000 NOK då. Vet någon vad det kostar i Sverige nu?
vi har en 854 årsmodell 96, fri från rostangrepp i förebyggande åtgärd har jag plockat ner innerskärmarna och rostskyddat hela underredet inkl hjulhus och skärmarna. vidare så vaxar vi bilen med hård vax minst en gång per år (körsträcka 700mil / år). vi sköter all service själva, och nöjer mig inte med biltema kvalitet, hellre byta ut grejer i förtid än i efterhand. man ska vårda gamla kvalitetsbil så rullar dem i många år till.
Mitt råd är att använd kvalitets olja (castrol,mobil1 t.ex) byt 1-2 ggr år. Kom ihåg att använda samma syntets olja som tidigare använts då turbon slits fortare om man skiftar bland olika. Använd motorvärmare vintertid & undvik tomgång samt korta körningar. Rostskydds behandla och tvätta bilen ofta. Enligt egen uppfattning rostar 850 gärna i framskärmar & baklucka. Sköt kamrem & service intervaller noga så inte kamremmen går av och hela motorn går till skrot.

Sen vart du lämnar in din bil på verkstad så bör du känna efter själv vilken du tycker känns bäst. Dyra märkesbundna verkstäder behöver inte altid vara bäst. Jag hade praktik på en stor volvo verkstads kedja för ett antal år sedan. Där slarvades det med anmärkningar på service protokoll, Lät rester från trasiga tändstifts gängor falla ner i cylindrar m.m.
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]