Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Marbas skrev:Ville bara meddela att jag fått på nya Nokian däck istället, och bilen är som klistrad på vägen... Aldrig mer Hankook!

/Marbas
Dubb eller friktion?
Användarvisningsbild
av Loner
haxpet skrev:Vinterdäck är nog i allmänhet mindre stabila, jag kör med samma dimmensioner på både sommar som vinter och man känner att vinterdäcken är lite mera vingliga. Men jag kör också med lite lägre tryck i vinterdäcken.
Varför kör du med lägre tryck i vinterdäcken??

/L
av Daddan
Mindre luft i däcken gör dem bredare. Vinterdäck ska vara så smala som möjligt...
Breda däck ger ju faktiskt sämre grepp än smala. Sen sliter det ojämnt ju om man har fel tryck och drar mer soppa.
av haxpet
Daddan skrev:Enligt Vredestein ska man ha samma tryck fram och bak, 3,4bar, både sommar och vintertid för din dimension.
http://www.halltrycketuppe.se/tirepress ... 7&mark=183
Det låter otroligt mycket.

Jag kör med 2,4 i vinter däcken och 2,7-2,9 i sommardäcken.

Kanske dags att trycka i lite mer.

Men 3,4 låter mycket.
av Daddan
Tycker också att 3,4 låter högt. Men 2,4 låter som hederlig 195/65/15 dimension...
Prova med 3,0 kanske? Eftersom V-däck är mjukare är det viktigt att de inte är för lite tryck i pga instabilitet i sidled. Man kan gärna ha högre tryck bak än fram som du har på sommaren.
En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]