Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ellak
Hej på er!

Har felsökt min 740 -90 (tror jag), B230F, sen i lördags då den stannade efter soppatorsk symptom.
Saken är den att den stannade 100 meter efter att jag tankat, tankade gjorde jag pga dessa symptom.

Fick skjuts till Biltema och bytte bränslepumpsreläet som ändå var på väg att ge upp, startade direkt och körde hem.
Söndag morgon är den lika död igen och sen dess startar den ej.

Får fram en felkod:
1-3-1 Varvtalssignal saknas

Jag har gnista, soppa fram till fuelrail (2dl bensin på ca 5-6 sek.), spridarna smattrar så fint vid självdiagnos.
Den kan hosta till ett eller två slag när jag släpper nyckeln, alltså när den går tillbaka till läge II på tändlåset.
Har testat med en extra jord till motorn i form av startkabel från minus till motor, ingen skillnad.

Min slutsats är att spridarna inte får signal att öppna, efter lite efterforskningar så ska varvtalssignalen komma från hallgivaren -> tändstyrbox (?) -> tändmodul -> "spridarrelä" på expansionstanken. Kan detta stämma?

Eftersom jag har gnista så borde felet därav ligga antingen i tändmodulen, på väg till spridarreläet eller i spridarreläet.

Hur testar jag vilken del som är kasst?
Gamla hederliga knacka relä/modul fungerade tyvärr inte.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Kalle
Eftersom du har en -90:a så har du inte Hallgivare i fördelaren utan varvtalsgivare/svänghjulsgivare monterad i ovankant på kåpan mellan motor och växellåda. Troligen den som hälsat hem, hade varit ganska smidig att byta om inte om hade funnits. Den brukar ha tagit fast utav bara H-vete. Sitter annars istucken och fäst med en skruv i ett "öra".
av NilsO
Hej,

spridarna öppnas när bränsleboxen i korta intervaller jordar deras ena anslutning, ungefär såhär
vevaxelgivare ---> tändbox ---> bränslebox ----> spridare

Spridarna får konstant +12V när tändningen är på, och det styrs på ungefär följande vis:
bränslebox ----> bränslerelä ----> spridarrelä
(Spridarreläet är även känt som radioavstörningsrelä och ska alltså vara konstant "på" när tändningen är på.)

Eftersom självtestsmattret fungerar kan man med stor säkerhet utesluta bränslereläet och radioavstörningsreläet.

Felkoden du får betyder följande:

Bränslesystem LH 2.4:

1-3-1 = Varvtalssignal från tändstyrenheten

Villkor:
Vid start skickar tändstyrenheten varvtalssignal parallellt till #1 och #28 på bränslestyrenheten. Om bränslestyrenheten detekterar varvtalssignal på #28 men inte på #1 sätts felkoden.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord. Felsymptom:
Motorn startar inte.

Det kan naturligtvis vara kabelbrott mellan bränsle- och tändenheten, eller fel i enheterna, men båda är nog rätt ovanliga fel. Om vevaxelgivaren inte alls fungerar får man inte den felkoden, men möjligen om den glappar. Ett annat tänkbart fel är att något händer just när du kör på startmotorn – att den tänder just när du släpper nyckeln tycker jag tyder på det. Kanske glapp i tändningslåset eller liknande. Har du provat att rulla igång bilen eller att mäta att spridarna får spänning vid startförsök?

Eh, just det, ja, det gäller alltså om du har 88–90 eller så. Tidigare och senare skiljer sig lite.
av ellak
Tack för era informativa svar.

Ja eftersom jag har gnista hela tiden så bör/kan det väl inte vara vevgivaren.
Då skulle jag väl inte ha gnista?

Så varvtalssignalen går inte mellan tändmodul i motorrummet -> "spridarreläet" ?
Utan mellan tändbox och bränslebox som i sin tur var för sig skickar OK till bränslerelä samt tändmodul?

Då lutar det ju faktiskt åt tändlåset, det har vid enstaka tillfällen hängt sig kvar på Läge 3 (startmotor) och att jag fått manuellt dra tillbaka till Läge 2 (drift).
Ska försöka få hjälp att dra bilen imorgon, hoppar den igång då så bör det vara tändningslåset.

Jag har inte mätt spridarna vid start, har ingen multimeter för tillfället så jag har gått på uteslutningsmetoden hittills.

Bra synpunkter!
av NilsO
Nä, precis. Styrenheten för tändning (sitter i kupén ovanför pedalerna) får signal från vevaxelgivaren, och skickar dels signal till tändmodulen som styr tändspolen i motorrummet, dels till styrenheten för bränslesystemet. På äldre system tror jag "varvtalssignalen" från hallgivaren och tändsystemet gick till ett bränslerelä, då av en annan sort, men så är det inte på LH 2.4.
av ellak
Liten uppdatering, innan jag cyklade iväg till jobbet så testade jag att slå på instrumentpanelen runt tändningslåset och då spottade bilen igång.
Så det verkar som jag har lite glapp någonstans.
av NilsO
Ytterligare en sak man kan prova om man misstänker tändningslåset är att slå på tändningen och sedan köra startmotorn med "serviceuttaget" framme i motorn. Det är ett litet ensamt kontaktstycke med bara en ledning som sitter på insidan av vänster framskärm lite bakom strålkastaren. Blått har det varit på de 7/900 jag sett. Ansluter man det till plus på batteriet går startmotorn (lägg ur växeln :shock:). Startar motorn på det viset men inte med nyckeln är nog felet i tändningslåset, mer konkret i brytaren på baksidan. Den går bra att byta ut isåfall.
av ellak
NilsO skrev:Ytterligare en sak man kan prova om man misstänker tändningslåset är att slå på tändningen och sedan köra startmotorn med "serviceuttaget" framme i motorn. Det är ett litet ensamt kontaktstycke med bara en ledning som sitter på insidan av vänster framskärm lite bakom strålkastaren. Blått har det varit på de 7/900 jag sett. Ansluter man det till plus på batteriet går startmotorn (lägg ur växeln :shock:). Startar motorn på det viset men inte med nyckeln är nog felet i tändningslåset, mer konkret i brytaren på baksidan. Den går bra att byta ut isåfall.
Jag har väntat med att felsöka mer och istället väntat tills felet kom tillbaka, vilket det gjorde innan nyår.
Idag gjorde jag en sladd och testade starta via kontaktstycket och då startar bilen. Jag kontrollstartade med nyckeln innan och då startade den inte så det bör inte vara slumpen.

Du nämner en brytare på baksidan av tändningslåset, finns det art. nr att tillgå samt finns det instruktioner på hur jag byter denna del?
Jag har i princip aldrig skruvat med tändlås.

Tack för all hjälp så långt! :)
av NilsO
Vid sådana fel har man ju som hemmafixare fördelen att ha bilen tillgänglig när de väl dyker upp. På verkstan, där felet naturligtvis inte behagar visa sig, får de arbeta lite mer i blindo…

Man kommer åt kontakten/brytaren genom att ta bort panelen över förarbenen, dra av den stora runda kontakten på baksidan av tändningslåset och så sitter brytaren med två skruvar. Eventuellt kan man också komma åt ovanifrån genom att ta ut instrumenthuset; jag har bara gjort det på 7/940 med den nyare inredningen (efter -91) så kan inte beskriva precis hur man gör på din modell.
av ellak
Ja precis, hade jag lämnat in så hade det antagligen kostat multum pga att den startat hela tiden, haha :)

Okej, låter simpelt nog.
Någon som vet vad denna del kostar mellan tummen och pekfingret?
En begagnad är väl som att köpa grisen i säcken antar jag.
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]