Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MalinF
Hej!

Har den senaste månaden haft problem med att ETS lampan tänds. Det konstiga är att den endast tänds när jag kör i ca 50km/h och lägre hastigheter. Ett exempel är när jag åker till jobbet. Har motorväg i 15km sen när jag kommer till parkeringen och kör sakta så tänds lampan.
Den är alltid släckt när jag sen startar bilen igen. Bilen går fint i övrigt. I boken står det endast "Förvärmning (Diesel)" Jag har en bensinare...
Någon som har något tips på vad detta kan vara?

Tacksam för svar!
/Malin
Användarvisningsbild
av Nexus
ETS= elektronik trottle system. Det betyder på svenska att du har elektronisk gaspedal. Ingen gasvire .
av MalinF
Nexus skrev:ETS= elektronik trottle system. Det betyder på svenska att du har elektronisk gaspedal. Ingen gasvire .
Okej, kan det vara något elektronisk fel då menar du?
Användarvisningsbild
av Nexus
japp inte ovanligt gasspjällen ger upp. Hur långt har bilen rullat? vet du om det är bytt förut? enkelt kolla annars. silver ettiket på spjället= gammalt spjäll. De bytta har gul ettiket. Sen hur de renoverade spjällen har det med ettiketten vette tusan...
Eftersom lampan tänds så sparas felcod i systemet. Så bäst är ju åka läsa av vad felet pekar på
av sssljo
Sitter två givare i spjällhuset som ska sammarbeta, dessa är av dålig sort och blir utslitna. Är svårt att fixa själv. Finns flera trådar om detta ämne. Själv bytte jag spjällhus till en renoverad från en firma som gör reklam på denna sida. Halva priset mot orginal. Har inte haft problem sen dess.
// Jonas
av MalinF
Nexus skrev:japp inte ovanligt gasspjällen ger upp. Hur långt har bilen rullat? vet du om det är bytt förut? enkelt kolla annars. silver ettiket på spjället= gammalt spjäll. De bytta har gul ettiket. Sen hur de renoverade spjällen har det med ettiketten vette tusan...
Eftersom lampan tänds så sparas felcod i systemet. Så bäst är ju åka läsa av vad felet pekar på

Bilen har gått 38000 mil, så det är en bit. Vet inte om det är bytt förut men ska kolla upp det! Tack för svaret.
av MalinF
sssljo skrev:Sitter två givare i spjällhuset som ska sammarbeta, dessa är av dålig sort och blir utslitna. Är svårt att fixa själv. Finns flera trådar om detta ämne. Själv bytte jag spjällhus till en renoverad från en firma som gör reklam på denna sida. Halva priset mot orginal. Har inte haft problem sen dess.
// Jonas

Okej, ja min kunskap om bilar är inte särskillt
stor ;) får se om sambon och svärfar kan fixa, annars är det väl bara att lämna in bilen...tack för svaret!

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]