Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Läcker din bil bensin framför höger bakhjul?
Har du orolig tomgång?
Nipplar och/eller bränslefiltret har troligen gjort sitt i sådant fall vilket ger just läckage och/eller tjuvluft.

Hade kopiösa problem att få fram rätt filter till denna modell. Konstigt nog, efter att ha kontaktat drösvis med olika återförsäljare om filter visar det sig att det inte alls handlar om "rätt filter". Volvo har valt att sätta två nipplar mellan slangar och bensinfilter istället för standardkontakter direkt på filtrets gängor. Biltillverkare och deras noja om att lösa saker helt bakvänt :roll:

Du kommer garanterat behöva nya nipplar p.g.a rost (bränslefilter bytes inte särskilt ofta). Har du en säljare i Volvobutiken som går och lägger sig tidigt bör det inte vara några problem att få rätt grejer relativt fort. Om inte så förbered dig på ett ansikte bakom disken liknande ?:-/
Köp del med art.nr: 3417032 & 1276069

Kräv att få kolla på sprängskiss, uppge även tankvolym då det tydligen kan spela roll.

Happy bränslefilterbyte! :-)-)
Hej.

Har just bytt bränslefiltret på Volvon och kan meddela att nipplarna har utgått hos Volvo utan ersättning.

Mitt tips är att åka till lokala slangfirman med soppafiltret (Biltema art.nr: 52-3006) och be om lite kopplingar.
Orginal slangarna är 6mm.

Jag fick följande:
M12 Banjo 1/4
Banjobult M12x1,5
GE 08-LR 1/4 60°KONAMUS
R 1/4 IR 1/4
+ Koppar brickor till banjo och konan till filtrets inlopp.

Jag fick ganska långa anslutningar till kopplingarna så jag kunde kapa slangen vid gamla kopplingarna och sen gick det lätt att byta filtret.

:)
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]