Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av börjeel
Har en 855 94 10vent ej turbo .jag tycker den tar för mycket olja ca 100 mil en liter olja har bytt packbox mellan motor o växellåda ingen blårök från avgaserna hc var 0 på besiktningen har för mig att det är oförbrända kolväte ,har man höga värde där så tar den olja . Rengjort vevhusvent men den tar olja ändä .tack på förhand
Användarvisningsbild
av dahumbug
Har du kollat kylvätskan om det finns någon olja i den? Om så är fallet kan det ju tänkas att blockpackningen gått. Jag har ju ingen aning om hur långt din bil gått men det finns ju även en möjlighet att släpringarna inte riktigt drar med sig oljan ner i blocket utan att det trycks upp med kompen och förbränns på så sätt... en liter på 100 mil låter rätt så mycket så jag skulle gissa på att den förbränns på ett eller annat sätt.

Inga felkoder??
av Frigge
Rengöring vevhusventilation/Byte oljefälla. Brukar vara det största problemet med hög oljeförbrukning. Annars kan det vara ventiltätningar och styrningar som är dåliga. Skulle börja med vevhusfällan och slangarna till den.
EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]