Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill minnas det är rekommenderat 12l enligt Vida ! Detta gäller V70 i och för sig.
Vi spolade min låda med 16 liter innan jag var nöjd med färgen. :lol:
Taxi och utryckningsfordon byter oljan på 6000mils intervall. Enligt Volvo skall det ej behövas göras på en vanlig bil, men det behövs man brukar rekommendera, mellan 12-15000mil beroende på om man kör mycket med släp. Oftast är det tyvärr redan försent när växellådan har börjat krångla, men man provar alltid med oljebyte och uppgraderar mjukvaran innan man byter ventilpaket eller i värsta fall hela växellådan. Paketet som slås in innehåller 12liter olja, detta för att kunna ge ett pris till kunden, men man använder självklart så mycket som det behövs för att oljan skall bli klarröd. Kan lova dig att det inte är som Andis påstår att dom skulle försöka lura på dig en reparation som inte behövs, dom har nog annat att göra skall du se.
Då kanske du kan förklara hur en bil som blivit spolad har kolsvart olja i sig?

Såna här jobb blir man ju ytterst skeptisk till när man får se sånt. Säger kontrollera alltid innan man hämtar ut bilen.

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:Då kanske du kan förklara hur en bil som blivit spolad har kolsvart olja i sig?

Såna här jobb blir man ju ytterst skeptisk till när man får se sånt. Säger kontrollera alltid innan man hämtar ut bilen.

Med vänlig hälsning,
Andis
Ja då är ju inte lådan spolad, utan kanske någon som inte vet hur man gör bara har bytt oljan som är i tråget. Troligtvis ej utfört på märkesverkstad.
Tim skrev:
Andis skrev:Då kanske du kan förklara hur en bil som blivit spolad har kolsvart olja i sig?

Med vänlig hälsning,
Andis
Ja då är ju inte lådan spolad, utan kanske någon som inte vet hur man gör bara har bytt oljan som är i tråget. Troligtvis ej utfört på märkesverkstad.
Jo tyvärr märkesverstad. Ska prata med honom och se om jag kan fota fakturan så ska ni få se på något.

Han fick till och med skriva på att han ville ha oljan bytt, trots avrådan.

Men är ju inte på alla ställen det är så verkar vara olika inställning melan olika märkesverstäder inom samma bil märke.

Ska försöka få till ett kort på det till er här på forumet.

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:
Tim skrev:

Med vänlig hälsning,
Andis
Jo tyvärr märkesverstad. Ska prata med honom och se om jag kan fota fakturan så ska ni få se på något.

Han fick till och med skriva på att han ville ha oljan bytt, trots avrådan.

Men är ju inte på alla ställen det är så verkar vara olika inställning melan olika märkesverstäder inom samma bil märke.

Ska försöka få till ett kort på det till er här på forumet.

Med vänlig hälsning,
Andis
Det vore väldigt intressant att få höra vilken verkstad det är! Så att inte andra blir lurade på samma sätt!
Hej Andis och ni andra!

Dags för en uppdatering efter verkstadsbesöket igår. Två felkoder lästes ut:

TCM-002A
TCM-002C

Enligt teknikern så var kompletteringstexten att ”solenoid fastnat i låst och öppet läge”. Felkoderna är nollställda och bilen nu uppdaterad med ny mjukvara för växellådan.

Uppgraderingen var ”VO 30677036” om det nu säger något.

Att spola lådan var inget han alls ville kännas vid trots att jag påpekade det både på telefon för att boka tid och när jag lämnade bilen. Någon som är förvånad? Varje gång jag tog upp att spola lådan så började han istället prata om att vi först får läsa ut felkoder och sedan eventuellt beställa reservdelar (?).

Oljan hade han kollat och tyckte den såg ok ut. Inte ny men inte heller märkbart sämre. Nivån hade han inte heller något att påpeka kring trots att det ser ut att vara för mycket enligt min mätning.

Tänkte dock att det kunde vara värt att prova detta först och se ifall det räcker och då spola lådan till våren istället, men det får man väl försöka hitta någon annan verkstad som är villig att göra :( Magkänslan säger att en spolning bör/måste göras ändå för att rensa den ordentligt och förebygga eventuella värre problem framöver.

Slutnotan gick på 560 kr denna gången vilket åtminstone var positivt. Den andra bilen vi har är en BMW och de tar nästan 560 kr bara för att svara i telefonen :wink:

Synpunkter från expertpanelen?
Dags för en ny uppdatering om detta redan. I fredags så slutade den driva helt och nu går det inte att få i någon växel alls oavsett hur man bär sig åt. Provar man i ”manuellt” läge visar den 1, 2 och 3:an i displayen men bilen rör sig likväl inte en millimeter.

Meddelandet som nu visar är dock ”Växellåda serv. erfordras”, tidigare stod det ”Växellåda serv. snarast”

Det känns som att lådan har gett upp helt nu vilket känns mindre kul, eller låst sig i något läge så man undrar ju ifall det går att få igång den utan att ta bort lådan och ha isär den. Här nere i Skånetrakterna verkar det dessutom väldigt svårt att hitta någon som har bilverkstad och renoverar växellådor så närmast till hands verkar vara en renoverad låda ifrån exempelvis:

-Nordic Motor center i Höganäs
-Hellsten i Kungsbacka
-Svensk Transmission & Motor (STM) AB

En utbyteslåda lär väl ligga runt 23-25 tusen och sedan en hel del för att hitta en verkstad som kan utföra bytet. Visst då får man en i princip ny låda med garanti men det är oerhört sura pengar. Att spola den nu när den inte fungerar alls vet jag inte om det fortfarande är aktuellt eller bara bortkastade pengar? Det går ju inte att köra igenom växlarna under själva spolningsproceduren vilket verkar vara nödvändigt.
Jag ger upp.

Men problemet är skitt i oljan som sätter i gen kanaler i lådan och solinoider som det blir stop i. Samt ATF olja inehåller ett friktions medel som verkar sluta verka med tiden och då börjar lådorna slira vilket man känner som skakningar i drivlinan vid axeleration.

Har känns båda symtomen på olika lådor och samtliga har blivit bra efter olje byte.

Sen kan dom hålla på med sina mjukvaror bäst dom vill.

Senaste programvaran har en bättre växlingsföljd tycker jag men den botar fortfarande inte skit i lådan.

Troligen kommer dom till slut föreslå byte av ventilpacket för ca 14000 kr och då blir oljan byt samtidigt så kommer den fungera. Men skulle troligen fungerat även med bara spolning eller den enklare vägen byt olja flera gånger efter varann. Men det kommer dom aldrig föreslå för lite pengar i att göra så.

Fick i gång en låda som fri kopplade genom att göra så. Var så trångt på den att lossa slangarna för spolning.
När en automat ger upp brukar man höra mekaniska ljud från den innan. Då vet man nu mår den inte bra.

Hade en polare som skulle provköra en gamla jänk jag hade förut med halv vass motor i han lyckades få i backen med ca 5000 Rpm på motorn. Smällde till rejält i lådan.

Sen var den växellådan körd. Morra och lätt mekanisk på ettan och baken och ettan Slira.

En annan låda som en polare hade i sin också tung V8 bil. Som han fick för sig att köra ner en flybridge båt med till skåne. han överhetta automaten 2 gånger på vägen ner så det rök om hela bilen. Han fick byta olja i lådan men den ville ändå inte gå bra efter dom 2 överhetningarna. Den gick allmänt illa efter det och sen smällde det till rejält i den. Sen var den helt kaput.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Identifiering Volvofälg

Min hade också det mesta man kunde ha utom […]

V50 D2 har börjat vibrera

Haloj min V50 D2 har börjat vibrera vid b&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design