Hej Andis och ni andra!
Dags för en uppdatering efter verkstadsbesöket igår. Två felkoder lästes ut:
TCM-002A
TCM-002C
Enligt teknikern så var kompletteringstexten att ”solenoid fastnat i låst och öppet läge”. Felkoderna är nollställda och bilen nu uppdaterad med ny mjukvara för växellådan.
Uppgraderingen var ”VO 30677036” om det nu säger något.
Att spola lådan var inget han alls ville kännas vid trots att jag påpekade det både på telefon för att boka tid och när jag lämnade bilen. Någon som är förvånad? Varje gång jag tog upp att spola lådan så började han istället prata om att vi först får läsa ut felkoder och sedan eventuellt beställa reservdelar (?).
Oljan hade han kollat och tyckte den såg ok ut. Inte ny men inte heller märkbart sämre. Nivån hade han inte heller något att påpeka kring trots att det ser ut att vara för mycket enligt min mätning.
Tänkte dock att det kunde vara värt att prova detta först och se ifall det räcker och då spola lådan till våren istället, men det får man väl försöka hitta någon annan verkstad som är villig att göra :( Magkänslan säger att en spolning bör/måste göras ändå för att rensa den ordentligt och förebygga eventuella värre problem framöver.
Slutnotan gick på 560 kr denna gången vilket åtminstone var positivt. Den andra bilen vi har är en BMW och de tar nästan 560 kr bara för att svara i telefonen
Synpunkter från expertpanelen?