Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 411VM
Hej

Jag skulle besikta bilen för snart en månad sedan, det resulterade i ombesiktning med lite olika fel.
De mindre är avklarade (ljus och dyl)
Det som återstår är CO 2500 halt för hög och Lambda halt för hög.

Frågan är nu, om jag dunkar i k-sprit i tanken löser det då båda värdena eller bara CO 2500?
Vad gör jag annars åt lambdavärdet för att få ner det?

Mvh
Jonas
av Henry
Blanda i 10% E85 i bensinen så blir avgasvärdena bra.
av pebe
:?: vilka värden har du??
av Henry
På min 960 har jag inte ännu behövt använda någon E85 men när jag för några veckor sedan besiktade min dotters saab 9000 -90 så blev det höga värden. Jag minns att HC var 180 (100), CO 0,7 (0,5).
Jag bytte olja i motor och hällde i ungefär 10 - 15 % E85 i bensinen. Vid obesiktning blev det HC värdet 000 och CO 0,0 i stället.
Hälsningar Henry
av malumbub
Kan jag få låna tråden lite?

Ni har inte lust att förklara vad det är Lambda-värdet indikerar på? Vad är det man får reda på med det? Och varför är inte det värdet katastrof om katalysatorn är tom, dvs jättetrasig?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lambdavärdet är ett mått på blandningsförhållandet. Lambda 1,0 är "rätt" blandning, precis den mängden syre som går åt för att förbränna bränslet. Magrare blandning ger högre lambdavärde och tvärtom.

Tänk dig att du stoppar in en viss mängd luft (syre) och en viss mängd bränsle (kol och väte) i motorn. Förbränningen "bygger om" molekylerna, och ut kommer koldioxid, koloxid, vatten och lite rester av syre och kolväten.

Samma sak i katalysatorn, CO får en extra syreatom och blir CO2 t ex. Det är en nerbrytning som skulle ske naturligt, men katten gör det snabbare, innan gaserna kommer ut och kan göra skada.

Men syre- kol- och väteatomerna finns kvar allihop, bara lite omplacerade.

Avgasmätaren jämför mängden syre i förhållande till mängden kol/väte, bundet i molekyler ellet fritt, och kan alltså se om motorn går magert eller fett. Det du stoppar in måste komma ut, så katalysatorn gör ingen skillnad på lambdavärdet.

Däremot kan en ganska liten läcka på avgasröret höja lambdavärdet genom att det kommer in friskluft som höjer syrehalten i avgaserna.
av malumbub
TACK för en väldigt bra förklaring!
Nu vet jag äntligen vad jag ska kolla på för att veta om det är rätt mellan luft o bensin! (RO)

Nu vet jag alltså hur jag ska jobba vidare på bilen! Tack!!!

(Senaste värdena:)

CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 034 (100)
LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)
av malumbub
Kom på en sak!

Jag har lyckats, på nåt sätt, köra snålare än vanligt under det här året. Samtidigt har bilen haft lite problem med ryckningar. Kan det bli av att det blir för magert?
Jag har dessutom bytt bensin, kan Lambda-värdet visa lite på det också?
av Argyle
har för hög Hc halt på tomgång, 180 i HC.. När jag slog i två dunkar k sprit och en dunk något annat som mekanikern sa så ändrades inte ett skit. hade 30l i tanken.. är en 740Gl -89... tomgången går dåligt.. tror fan den jäveln bara går på 3cyl.. Har bytt tändstift och tändkablar, ska kolla packningar nu..
av malumbub
Akta dig för att hälla i annat en soppa och k-sprit i tanken. Katalysatorn gillar inte allt...

Min bil går mkt bättre sen jag bytte katalysatorn. Skramladet, som jag trodde var nåt som var löst, är delar av katalysatorn som har party i rören...
Blev värre efter att ha rekommenderats hälla i tvåtaktsolja i tanken...
(innan jag bytte katalysatorn)
EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]