Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har sökt en del på forumet och på google men inte riktigt funnit det jag söker...

Har nyligen bytt handbromsbelägg och skivor bak hos min duktige (!) servicetekniker på Bilia, nu tar handbromsen perfekt, vilket den inte gjorde tidigare (med gamla skivor och biltema handbromsbelägg)... Vad jag glömde var att be honom försöka få in något lämpligt smörjande och fryståligt medel i höger vajerhölje, eftersom jag är väldigt säker på att den vajern fryser, mer eller mindre, pga vatten. Bytte f ö vajrarna för 3 år sedan, men redan första vintern så blev det såhär.
Oftast kan jag få handbromsen på höger sida att släppa tillräckligt för att man ska kunna köra korta sträckor utan att vara rädd att de nya prylarna ska ta tokskada, men i längden är det ju knappast bra... Ibland har jag behövt gå ur bilen och rycka och slita i höger vajerhölje bak vid hjulet och på så sätt fått den att tappa lite spänning...

Jag känner inte för att själv byta vajrar såhär års, och Bilia ska ha över 5000kr för att byta båda vajrarna :shock:...
Jag misstänker att det är "genomföringen" med o-ringen baktill som inte håller tätt, såvida det inte spruckit nånstans redan för två/tre år sedan, som jag inte sett/känt... Så min önskan är nu att "fylla" vajerhöljet med något lämpligt medel, helst utan att demontera bromsarna alls, eftersom handbromsen är perfekt justerad av min servicetekniker...

Är det kanske någon som provat att göra ett "snett" litet hål i höljet nånstans på vägen och trycka in en karnyl och spruta in något medel och sedan försegla hålet efter bästa förmåga... Kanske kommer man t o m åt vajerns lågpunkt underifrån (?) och lyckas dränera några droppar kondens innan man sprutar in medlet just där det behövs som bäst...? Har någon något annat (bättre) tips? Och kanske framförallt, vilket medel är lämpligt...?

Mvh!
av *pettson*
Hej..
Egentligen kanske det är din tekniker du ska fråga om vart problemet är?
Hade han varit en seriös tekniker så hade han nekat att utföra detta jobb utan att byta vajrarna, dvs om du nämnt någonting.
Eller om han var så seriös att han besiktigat dom, vilket man ska göra. Han borde isåfall sett någonting eller känt någonting då det ingår i jobbet att känna på vajrarna så att dom går lätt och fint.
Det är nämligen så att det finns INGA vajerhöljen som är friska som kan frysa. Det finns ingenting i dessa som kan frysa.
Däremot förekommer problem hos dom som fått in fukt eller dom som fått teflonhöljet avskavt inuti av någon anledning.
Enda sättet att få in fukt är om höljet är sprucket eller om vajern inte är korrekt monterad så att den fått en knäck eller skavs invändigt.
Fukten kan inte följa med in vid tätningen för att sedan fastna på vajern som lutar nedåt och krypa 180grader mot riktningen det kom ifrån med mindre än ett mirakel. Men det räcker med en liten spricka i plasthöljet för att med tiden spola in vatten i sprutet från hjulet. Vilket ioförsej låter fel med din beskrivning om att det blev så nästan direkt igen.

Varför bilia ska ha 5000kronor för jobbet med vajrarna kan jag inte svara på. Det låter inte som deras normalpenning med tanke på att det är ett jobb på drygt 1,5 timmar inkl justering, plus material. Men ett byte är det som löser saken. Eftersom justering ingår i jobbet så finns ju inget att vara rädd för på så sätt.

Den perfekta handbromsen går utmärkt att uppnå även med mekonomens, autoexpertens och biltemas saker.
En fråga om kunskap om hur systemet fungerar i vanlig ordning för att få till det. Men det är ett annat kapitel som vi avhandlar här då och då.
Min tanke var/är att vajergenomföringen (tätningen?) vid navet kanske inte sitter fast helt korrekt, vilket teknikern ju/väl borde upptäckt, men om det är nedförsbacke bakåt dit så borde det inte kunna tränga upp fukt, eller också kan det det på nåt sätt, och vandra till en lågpunkt, men minns inte om det är någon lågpunkt på vägen...? Hm, om det inte finns någon lågpunkt på vägen så faller väl hela min teori om att vajern "fryser fast"? :wink:

Till serviceteknikerns försvar får väl sägas att felet är intermittent samt att de har dryga +20C i verkstadshallen och gott om tid för ev frusen kondens i höljet att smälta. Obs har aldrig problem vid plusgrader! Däremot alltså ibland vid minusgrader, samt större risk att den fastnar rejält om det är "kallare än kallt".
Nu vill jag eg inte försvara Bilia, för jag tänker lite såsom du skriver Pettson, att teknikern borde ha undersökt höljen och genomföringar, mer än att känna att vajrarna löper fint inne i den varma verkstadshallen... Nu vet jag ju inte om han gjort den undersökningen (har inte fått tag i honom än), men om han har det så borde han alltså ha upptäckt om det funnits skäl att byta vajrarna...?
Senast redigerad av 2 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
Ena vajern gick av för mej för en månad sedan....neeeej tänkte jag, har nyss haft diskbråck så att krypa i, på och under bilen kändes inte ok. Åkte till Volvo här i Luleå....4300, för man måste lossa ganska mycket inredning.....har aldrig gjort det förr så. Nåväl gjorde det och städade samtidigt ur bilen och höll väl på i 5-6 timmar, 500kr för 2 vajrar på Biltema.
Vi åker utomlands nu till jul, tackar Biltema :D
av *pettson*
Gör man jobbet på verkstadsmaner, dvs att man är van vid arbetet så slänger man ur mattorna bak. Lossar instegslisterna. Kör fram stolarna. Plockar ur sittdynorna/dynan och lossar mittkonsolen. Vrider upp mattan och lossar öglorna. Sen är det inte mera inredningsjobb. Naturligtvis slrev jag nu utan inbördes ordning. Bäst att säga det från början.
*pettson* skrev:Fukten kan inte följa med in vid tätningen för att sedan fastna på vajern som lutar nedåt och krypa 180grader mot riktningen det kom ifrån med mindre än ett mirakel. Men det räcker med en liten spricka i plasthöljet för att med tiden spola in vatten i sprutet från hjulet. Vilket ioförsej låter fel med din beskrivning om att det blev så nästan direkt igen.
Var ute nu (nu när det är kring nollan så "kärvar" inte handbromsen alls), men det jag skulle säga till dig Pettson, är att på min bil (när den står på hjulen) så lutar vajrarna (både h och v) svagt nedåt strax föröver om naven, och iaf på höger bildar en lågpunkt innan vajern stiger upp emot chassit så att säga. Om genomföringen vid navet är glapp på nåt sätt, eller sprucken, så är det i mina ögon som gjort för att vatten ska komma in och snabbt ta sig vidare ner mot lågpunkten inuti höljet....? Det kanske inte ska luta nedåt såsom jag beskriver, dvs det ska inte vara någon lågpunkt? ...jag kanske satte dit en 7cm för lång vajer för tre år sedan :shock: ?:-/.
Följande tips kanske inte stämmer in i exemplet i den här tråden, men det finns en metod att smörja vajrar. Egentligen den gamla "mekaniska" typen av hastighetsmätarvajrar, men det torde fungera även på handbromsvajrar.
Man bör göra detta innan dom nya vajrarna är monterade. Tag en plastpåse av lite tjockare kvalitet. Klipp av ena hörnet i botten. Trä på påsen med hålet över ena ändan på vajerhöljet. Sätt den ganska nära början på vajerhöljet. Förslut påsens öppning, det avklippta hörnet, med hårt virad tejp. Eltejp t.ex. Sätt gärna några buntband också så att det blir heltätt utåt. Häng sedan upp vajern i hela sin längd så att det blir så mycket "utförsbacke" som möjligt. Häll i seg olja, en decilter eller två, gärna motorsågskedjeolja i plastpåsen som nu fungerar som en tratt. Låt vajern med påsen hänga kvar ända tills oljan kommer ut i andra ändan. Lägg gärna en tidning eller annat där under redan i början så det inte kommer ut olja på golvet i onödan. Nu är vajern smord för lång tid framöver.
Nu ser vi på bildexemplet i tråden att höljet kan spricka. Då kommer det garanterat in vatten där. Men så länge höljet är helt så fungerar det här.
Även mittkonsolen ska demonteras för att komma åt vajerna inne i bilen, men jobbet är ganska enkelt, och när mina vajre frös var det på grund av det var ett brott på höljet (som inte omedelbart var synbart) där vajerna är fäste i bakre länkarmar.

//BjarneJ
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]