Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Köpte för ett halvår sen en klassig,svart 850 glt årgång 92 med 22 (inte illa) ägare. Bilen var då besiktigad, men hade trasiga abs-givare vid bakhjulen.
Nu när jag igår, 9 månader senare besikigade den (utan att reparerat abs-givarna, verkade dumt att investera 900 spänn i en bil som ev hade dåliga värden) så fick jag nerslag på följande punkter:

1: HC-halt tomgång, för hög
2: CO-halt förhöjd tomgång, för hög
3: ABS-Indikering, varnar för fel i systemet

Värderna är: (de godkända inom parantes)
CO: 0.4 (0.5)
CO2500: 0.7 (0.3)
HC 271 (100)
LAMBDA 1.03 (0.96-1.04)

Bilen ger inga felkoder förutom på abs:en.

Jag har tidigare bara ägt och meckat bilar från det gyllene året 88, och följaktligen bara behövt bry mig om CO-värdet, och då har vi i stort sett nöjt oss med ett oljebyte och lite k-sprit i tanken. Vad man gör i detta fall har jag inte en susning om.

Så, kära forum. Kan jag rädda min Volvo, eller sjunger den som besiktningsmannen sa på sista versen? Jag trivs med bilen, men samtidigt så studerar jag, och måste tänka på ekonomin också.

Jag köpte den för 5 lakan ink vinterdäck, så frågan är både om det går, men också om det är lönt jämfört med att lägga ner 3-10 papp på en "ny" - bessad - kärra, och sälja den jag har som ett tämligen fräscht renoveringsobjekt.

Tacksam för svar!

Lägger till en bild på våra katter för att lätta upp stämningen lite. Alla gillar ju kattungar?
Bild
av *pettson*
När kvällslektyren är avklarad är det bara att bestämma sej för vilken nivå du vill ha.
Du har alltså att välja på: Fixa din bil för en maxsumma 3-10 papp. Och du vet vad du åker i för en lång tid framöver, det då det mesta om bilens skick och investeringsbehov.
Eller köpa det godkända för 3-10 papp och glatt besiktiga bilen iallfall en gång till, men utan att veta något om den.
Att fixa ditt problem behöver inte alls vara dyrt. Men det kräver engagemang.

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]