Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 Classic -00

Jag har nu haft problem under en längre period med att

*Bilen dör (ibland) när kopplingen trycks ner (t.ex. för nedväxling i korsning)
*Bilen startar inte alltid, väntar man en dag så startar den troligen då istället. Det spelar ingen roll om bilen är varm eller kall.

Nu senast när jag åkte till jobbet så dog den 2 gånger av att jag tryckte ner kopplingen (avfart och rondell), men startade så fint när jag vred om nyckeln igen.

När jag åkte hem på eftermiddagen så tryckte jag ner kopplingen vid säkert 20 tillfällen utan att den dog. Dock när jag närmade mig hemmet så dog den och då ville den heller inte starta igen.

Det som händer när jag vrider på nyckeln till steg 2 är att Radio/ac och instrumentpanelen lyser upp. När jag sedan skall starta så stannar musik och AC, instrumentpanelen lyser dock fortfarande.
Ingen startmotor drar runt, ingenting händer.

Jag har bytt ringarna i tändningslåset två gånger, vet dock inte om det gett effekt då felet med att bilen ej startar kommer och går. Kan gå månader i mellan och ibland dagar.
Batteriet är fresht och det finns bra med kräm i.

Volvo hittar inga felkoder och kan ej se vad som är fel. Så nu behöver jag verkligen eran hjälp..

Mvh Andreas

EDIT: Jag var ute till bilen nyss och testade att starta. Den gick inte igång. Jag testade då slå lite försiktigt med en skruvmejsel på startmotorn, och när jag sedan försökte starta bilen på nytt så gick den igång. Vet inte om detta är en ren tillfällighet eller om det är något jord/el-fel på startmotorn ?
Ska försöka hissa upp bilen och kontrollera kablarna till den.

Jag kan verkligen ingenting om bilar utan famlar i blindo.

Är mycket tacksam för alla tips ni har, både på att den dör ibland när kopplingen trycks ner samt ang att den inte startar.
klickar det i starmotorn när du försöker starta, eller är det helt tyst? Har du provat att rulla igång bilen? Om du har ett bra batteri och starmotorn bara klickar så är det antagligen startmotorn som behöver bytas ut. Om det inte klickar i startmotorn så kan det vara jordfel eller liknande. Men detta förklarar ju inte varför den stänger av sig. Det kan ju vara tomgångsmotorn som spökar eller om det är täppt i insuget innan gasspjället.
Tror du har 2 fel på bilen. Det ena, kolla gasspjället om det behöver en rengörning, lite smuts där och gasspjällets motor orkar inte öppna spjället och fjädern orkar inte stänga det. Det andra, dags för en renovering/byte av startmotorn, men mät så du har full spänning dit både på den spinkiga tråden till solenoiden och den grova till själva startmotor (mät när du försöker starta). Kolla även så jordkabeln till startmotorn inte ärgat sönder.
Hej !

Dalfredzon: Det klickar inte utan det man eventuellt kan höra är ett reläliknande ljud som klickar till en gång från motorrummet och sen inget mer.
Det går att dra igång den bilen. Så då låter det väl som jordfel?
Jag hade dän ström/jord till startmotorn, skrapade på kontakterna samt spreja med kontaktsprej. Hoppas det gjorde susen, annars är det om jag förstår er rätt ett byte av startmotor som är nästa steg.

Kena: Ja jag känner också att det nog är 2 fel. Skall kontrollera gasspjället så fort jag kan, ska försöka leta på en guide.

TACK för alla tips. Jag återkommer när detta är gjort.

// Andreas
Luftmassemätaren ska inte låta öht. Det finns ingen rörlig del i denna. Det du tänker på är nog luftpumpen. Och vad jag har förstått är det normalt att denna snurrar en stund efter att bilen stängts av, men jag vet inte säkert.

Vibrationerna du känner är nog för att pumpen suger i sig luft.

OM det nu är så att det är LMM'en som låter, så är det INTE normalt. Iaf gör ingen av mina bilar det, och jag har inte läst något om det heller.
Nu har jag fått tillbaka bilen efter att ha lämnat in den för rengörning av Gasspjället.
Jag upplever tomgången som mer stabil (Placebo-effekt?) samt att den drar mindre soppa.

Jag återkommer om felen återuppstår eller om några månader om felen ej kommer tillbaka.

TACK för all hjälp

MVH Andreas
kapaved skrev:Nu har jag fått tillbaka bilen efter att ha lämnat in den för rengörning av Gasspjället.
Jag upplever tomgången som mer stabil (Placebo-effekt?) samt att den drar mindre soppa.

Jag återkommer om felen återuppstår eller om några månader om felen ej kommer tillbaka.

TACK för all hjälp

MVH Andreas
Jag gjorde rent mitt spjäll och fick bra tomgång. Innan dippa den till ca500 varv varje gång jag kopplade.

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]