Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Har presis bytt topplockspackning på bilen och jag har fått 2 problem...

1. är alla annslutningar (små slangar) som jag blir tokig av, jag fotade förut med mobilen och när jag väll skulle kolla vart alla slangar skulle sitta så crashades min mobil...
så nu står jag där/här och vet inte ett skvatt vart dom ska gå till eller sitta... :(

2. lätt fel och det är att nån ventil tar i en kolv när jag drar runt den för hand och jag vill veta vart märkningen sitter på blocket, på själva vevskivan har jag hittat men inte vart jag ska ställa den någonstans!!!

sen en fråga, när man dra åt topplocksbultarna så står det att man ska dra 20nm, 60nm och sen 130grader. Jag tog 180grader istället för 130 (har ingen grad verktyg så jag tog två kvartingar (90+90=180). kan det ge efterföljder? t.ex. att en ventil tar i någon kolv som i detta fallet?

Värkligen tacksam för svar!
Att dra bultarna för hårt resulterar i att dom blir översträckta, och kan således inte flexa lika mycket som dom behöver, vilket kan orsaka att en eller flera bultar går av.

Markeringen finns på blocket har jag för mig, sök om det, frågan har varit uppe otaliga gånger redan.

Skaffa en haynes eller liknande verkstadshandbok, eller sök lite mer på nätet ang. topp byten.
Annars är det bara börja sätta sig in i vad dom olika slangarna har för funktion, och hur motorn du har rivit faktiskt är uppbyggd, så ska det inte vara några problem att ansluta dom rätt...

Att foto-dokumentera innan en demontering är bra, men inget man ska lita blint på då fotona kan på ett eller annat sätt bli obrukbara.
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]