- tor 13 dec 2012, 07:30
Jag har "naturliga skäl" aldrig behövt leta efter 940 delar (har aldrig haft någon), men värre är att hitta delar till "min" bil (740 GLT 16) kan det nog inte vara. Inte ens Volvo reder ut det ibland (sist var det ju olika bud om tändstift), Jag hade en diskusition om oljepluggar till bakaxeln på Volvo. Skulle byta/fylla på ny olja och pluggen var redan rund. Reservdelskillen bläddrade förtvivlat på datorn, men jag stod på mig ock ville ha en med sekantig nyckelfattning. Till sist sa han att den pluggen bara fanns på bakaxlar med aluminiumkåpa..... So what... Jag har ju aluminium kåpa... Man undrar ju vem som får jobb på reservdelshanteringen ibland. Det stod i hans dator också när han väl hittade det. Samma med kopplingen, Det finns bara en koppling till "min" bill. Volvo ville ha "hutlöst" betalt (och inget hemma), den har utgått på Skruvat, Biltema har aldrig haft, men det passar med en "vanlig" (senare modell eller 940-ins) om man "kör som folk". Nu löste det sig med en begagnad koppling (väldigt bra begagnad), men ändå. Man har nog mer nytta av detta forum än an somliga på Volvos reservdelsbutik, i alla fall när det gäller "våra" bilar. Och man får ju "läsa in sig" på forumet. Det står faktiskt ganska mycket information om det mesta, men det kan vara lite svårt arr hitta ibland. Kanske för att man "svävar ut" ibland (som nu, kanske), men det handlar ju fortfarande om resrvdelar i alla fall :)
På tal om okhållare. Jag har ok på "pinnar" och beläggen sitter i okhållaren. Det är ganska slitet där, men jag klippte till mässingplåt och passade in (på undersidan) mellan klossen och okhållaren. Inget "slammer" eller hugg längre, Har fungerat kanon i mer än 2 år nu. Jag "plockar " ner och smörjar upp det minst en gång om året (vid skifte till sommar/vinter hjul).
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V