Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Golfare
Ska byta bromsar (bromsok, skivor, okhållare, sköld, bromsslang m.m.) på min 945:a 1997. Funderar på att beställa på nätet, verkar vara bättre priser. Men hur hittar man rätt reservdelar. Någon som vet hur man hittar i djungeln.
Användarvisningsbild
av lennarte
qpartssweden skrev:här kan man hitta reservdelar med hög kvalité och roligare priser :)

http://www.q-partssweden.com
Där finns ungefär samma sortiment och svårighet att hitta som på Biltema och Skruvat. Har man en "lite udda" modell (745 GLT 16V) så är man inte "välkommen i gänget". Då dom "bara" har sådant som är samma som på "vanliga" 740 modeller. Skruvat har lite "specifikt" 16V delar, men det börjar stå "utgått, kan ej skaffas" på en del.
Skivbromssats fram VOLVO S60, S80, V70 II, XC70 ...1092:-är ju annars ett bra pris (skivor och klossar fram) om man hade haft en sådan bil.... :roll:

Mvh
Lennart
av NilsO
Är det inte i princip samma bromskomponenter på alla 940, förutom om det finns tidiga årsmodeller utan ABS? Det har i allafall jag fått för mig, men kan ha helt fel :) (På 740 är det däremot ett virrvarr.)
av Rådlös
NilsO: Du tangerar en fråga som jag har besvarat många gånger. Det kommer ofta frågor om "Passar delar från modell X på min modell Y?" Mitt svar är att sök upp delarna från bil X i en katalog, Biltema eller någon annan. Notera katalognumret. Sök sedan motsvarande del på bil Y. Är det samma katalognummer, så passar det.
I ditt fall blir det ju samma sak. Man kan med hjälp av katalogen se till vilka modeller och årgångar en reservdel passar. Förutsättningen är ju att man håller sig till en och samma katalog hela tiden.
av NilsO
Nja… i teorin kanske, men i praktiken stämmer reservdelsfirmornas kataloger inte alltid så bra, och dessutom får man ofta flera alternativ. Men just vad gäller bromsdetaljer har jag fått för mig att det är ungefär som jag skrev ovan. Vore ju praktiskt om någon kunde bekräfta eller vederlägga :)
av twinkie
kan varmt rekomendera vparts, bra priser och snabb leverans :) dem har allt utom okhållare o de finns på volvo
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har "naturliga skäl" aldrig behövt leta efter 940 delar (har aldrig haft någon), men värre är att hitta delar till "min" bil (740 GLT 16) kan det nog inte vara. Inte ens Volvo reder ut det ibland (sist var det ju olika bud om tändstift), Jag hade en diskusition om oljepluggar till bakaxeln på Volvo. Skulle byta/fylla på ny olja och pluggen var redan rund. Reservdelskillen bläddrade förtvivlat på datorn, men jag stod på mig ock ville ha en med sekantig nyckelfattning. Till sist sa han att den pluggen bara fanns på bakaxlar med aluminiumkåpa..... So what... Jag har ju aluminium kåpa... Man undrar ju vem som får jobb på reservdelshanteringen ibland. Det stod i hans dator också när han väl hittade det. Samma med kopplingen, Det finns bara en koppling till "min" bill. Volvo ville ha "hutlöst" betalt (och inget hemma), den har utgått på Skruvat, Biltema har aldrig haft, men det passar med en "vanlig" (senare modell eller 940-ins) om man "kör som folk". Nu löste det sig med en begagnad koppling (väldigt bra begagnad), men ändå. Man har nog mer nytta av detta forum än an somliga på Volvos reservdelsbutik, i alla fall när det gäller "våra" bilar. Och man får ju "läsa in sig" på forumet. Det står faktiskt ganska mycket information om det mesta, men det kan vara lite svårt arr hitta ibland. Kanske för att man "svävar ut" ibland (som nu, kanske), men det handlar ju fortfarande om resrvdelar i alla fall :)
På tal om okhållare. Jag har ok på "pinnar" och beläggen sitter i okhållaren. Det är ganska slitet där, men jag klippte till mässingplåt och passade in (på undersidan) mellan klossen och okhållaren. Inget "slammer" eller hugg längre, Har fungerat kanon i mer än 2 år nu. Jag "plockar " ner och smörjar upp det minst en gång om året (vid skifte till sommar/vinter hjul).

Mvh
Lennart

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]