Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xerys2012
Ni som specar era siffror här, hur lång tid tog det innan bilen var inkörd och ni märkte att förbrukningen sänktes?
Min ÅF snackade om 1000 mil innan motorn är helt inkörd och förbrukningen börjar sin nedstigning. Är detta nått man märker av eller snackar vi promille i skillnad?
Användarvisningsbild
av laser2
De siffror ni uppger, är det läst från färddatorn eller mätt vid pump?
Det kan som bekant skilja ganska mycket mellan verklig förbrukning och förbrukning enligt färddatorn, upp 10% för låga värden på färddatorn är inte ovanligt.
av MrNorth
xerys2012 skrev:Ni som specar era siffror här, hur lång tid tog det innan bilen var inkörd och ni märkte att förbrukningen sänktes?
Min ÅF snackade om 1000 mil innan motorn är helt inkörd och förbrukningen börjar sin nedstigning. Är detta nått man märker av eller snackar vi promille i skillnad?
Hörde samma sak när vi köpte XC60 D4 Aut. i dagarna. Den drar mer i början...

Vet inte om det stämmer eller om de bara säger så för att slippa kunder som klagar på att förbrukningen inte är som i reklamen...

Har kört ca 100 mil nu och på landsväg (90-110) ligger jag på 0.75 och kör jag någon dag runt i stan med lite kallstarter sticker den iväg direkt till runt 0,9. Hade hoppats på lägre siffror för en diesel, men visst, bilen är stor och tung.

Hade en S80 2,4 140 hk innan och den drog 0,8 landsväg. Hade ju hoppats på att hamna på runt 0,60 med denna nya bilen...

/S
av Lövet
Det stämmer inte. Det är helt orimligt att motorn skulle ha så mycket högre friktion i början att förbrukningen skulle sjunka flera %. Den förbrukning du har efter ett par hundra mil kommer vara den du får så länge körstilen är EXAKT samma. Många som pratar om att deras förbrukning sjunker när "bilen är inkörd" kan förklaras av ändrad körstil.
av slippy2
Tror Lövet har en poäng. Min ligger på 0,7 vid farthållare ~135km/h, 0,85-0,9 vid stadskörning med ganska tung fot.
Användarvisningsbild
av apersson850
Milen gör ingen skillnad. Inte på min D5 i alla fall. Men många som fått ny bil är kanske glada att "se vad den går för" i början, och så går det åt mer bränsle. När de lugnat ner sig sjunker förbrukningen.
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Milen gör ingen skillnad. Inte på min D5 i alla fall. Men många som fått ny bil är kanske glada att "se vad den går för" i början, och så går det åt mer bränsle. När de lugnat ner sig sjunker förbrukningen.
Så är det säkert, dessutom lär man känna sin bil bättre och kan planera gaspådrag och bromsning bättre ju längre man haft den.

/Martin
av Caligul
Att jämföra så kallad "blandad körning" med "blandad körning" är snudd på helt irrelevant. Det är en sådan enorm potential för tolkning att det blir meningslöst som mått. Jag tog i en tidigare tråd upp förbrukningssiffror i stadskörning och var nyfiken på vad som var normalt, men jag fick ganska fort finna mig i att min stadskörning var minsann ingen stadskörning, utan kökörning. För mig är körning i stad i princip alltid förknippat med en väsentlig andel kökörning.

Begreppet blandad körning kommer ju i sig självt som uttryck att ge utrymme för ännu större skillnader, personers uppfattningar emellan.

Jag förstår att det kanske skulle vara svårtolkat för Svensson men jag skulle gärna se ett annat sätt att mäta förbrukning på bilar.

Till exempel så här:

Hur mycket bränsle, i volym, konsumerar bilen för att från stillastående, på plan mark, uppnå hastigheten 20/25 km/h.
Hur mycket bränsle, i volym per distans, konsumerar bilen vid konstantfartskörning, på plan mark, i hastigheterna 50, 70, 90 och 120.
Hur mycket bränsle, i volym, drar bilen för att köra upp för en backe med höjden 50 meter, med lutningen 20%, startande stillastående i backen med jämn acceleration till 20 km/h.

Eftersom det ändå handlar om jämförelser bilar emellan kommer det vara lätt att se vilken som är bäst på de olika momenten, vidare kommer man få en ganska verklig uppfattning om vad bilen egentligen drar. Vill man göra det extra rigoröst kan man ju redovisa hur mycket t.ex. AC:n drar extra på något bra sätt. Även bränslevärmaren kan vara intressant att känna till mer om ur energisynpunkt.

Inte så troligt att detta någonsin kommer införas dock :cry:

Även om måtten är nya skulle man med dom siffrorna i princip kunna få fram precis vilken förbrukning som är gällande i en godtycklig situation.

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]