Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av oktan
Jag har själv köpt mina från skruvat och har kört 8.400:- mil med båda mina hjullager nu! 855(-97). Fortfarande knäpptysta.
av BGA
Edgar84. Hur var lagret märkt? Fabrikat?
Pxu. Hur såg lagerbanorna ut? Man kan ju tänka sig att kulorna på bilden är de största och därför tagit största delen av lasten och endast rullat i ett läge, därav spåret runt kulan. De mindre kulorna har kunnat vrida sig och slitit mer jämnt.Det finns ju max o min toleranser även på kullagerkulor. Dock, så här skall inte ett rätt monterat kvalitetslager se ut.
Pettsons teorier om att SKF eller Fag avsiktligt skulle tillverka sämre lager för eftermarknaden tror jag inte på. När en detalj inte längre går i fullproduktion skickas ofta tillverkningsmaskiner o verktyg till ett lågprisland för att där tillverka reservdelar. Bosch skickar t.ex. sin reservdelsproduktion till Brasilien. I samband med detta kan ju kvaliten bli sämre.
De stora lagertillverkarna tillverkar oxå lager åt varandra. Jag har sett många blå SKF kartonger hos INA t.ex.
Sen har vi piraterna som inte drar sig för märka och förbacka lager så att de skall se ut som original. Här är det Turkarna som är speciallister.
Det enda fall jag vet där fordonstillverkarna får bättre produkter än eftermarknaden är däcken. Däck med bäst balans går till
fordonstillverkarna.
av Edgar84
oktan skrev:Jag har själv köpt mina från skruvat och har kört 8.400:- mil med båda mina hjullager nu! 855(-97). Fortfarande knäpptysta.
Haha. Point taken.

Ska ändra trådens rubrik snarast :)
av *pettson*
BGA
Du måste inte tro på allt jag säger. Du får fundera lite själv istället. Varför grupperar man samma fabrikat på lager i samma dimensioner till tre grupper och tre priser?

1 Maskinlager, svindyra högkvalitetslager som tar åratal stt köra ned. Dyra material med hög nogrannhet.
2 *leveranslager* i brist på bättre namn. Billigare lager materialmässigt men hög kvalitet ändå. Håller länge, men inte som ett maskinlager. Håller dock alla garantitider ut.
3. *eftermarknadslager* för orignalmarknaden. Billigare material än leveranslagret.

Ingen av lagertyperna är nån form av andrasortering. Lagren håller olika spec i produktionen.
Förutom detta då så finns det naturligtvis bra och dåliga no name lager.

Länge har jag letat efter ett klipp ur motorjournalen eller vad hette då.
Där står vag s representant och blir överbevisad om pirat vs orginal. Där han till sist säger: Det svåraste med att göra en reservdel är att göra den så bra att kunderna känner dom fått kvalitet för pengarna. Men så dåliga att kunden frekvent kommer tillbaka. Vill minnas delen var passats undermåliga länkarmar där spindellederna glappat upp sej direkt.
av BGA
Pettson jag behöver inte "fundera lite själv istället". Jag har jobbat hela mitt liv i fordonsbranchen. Som konstruktör och serviceingenjör, både hos stora fordonstilverkare och underleverantörer i Sverige och USA.
I ett SKF standardlager är materialet så billigt, vanligt ca 1% kolstål, så det går knappast att göra det billigare. Det är inte kilopriset på materialet som avgör vad man väljer utan hur snabbt man kan bearbeta det och verktygsslitage mm. Däremot kostar noggranna toleranser. Det kan vara det du far efter när delar upp dem i olika klasser. Man kan köpa dem med olika "glapp" eller till o med förspänning.

Det är ju helt rätt som du skriver att både fordonstillverkaren och komponenttilverkaren är intresserade av att komponenten/reservdelen måste bytas minst en gång hellst två under fordonets livstid.På så sätt säljer dom två bilar när dom sålt en ny, och får dessutom bra betalt för den andra. Oftast är det den enda inkomst företagen har. I bland går det dock fel som i exemplet med VAG i början av 2000 talet. På Stena-skroten såg jag driver av dessa aluminiumbärarmar (oanvända) en del t. o m. i originalkartong.
Det kan oxå gå "fel" åt andra hållet. Jag besökte en gång i tiden SAABs leverantör av drivaxlar (Löbro?) i Kiel. Över ett par öl på kvällen beklagade dom sig för att Saab köpte för starka axlar. Hade dom sänkt kraven hade dom sålt ytterliggare en omgång axlar per tillverkad bil.
av Pxu
BGA skrev:...Pxu. Hur såg lagerbanorna ut? Man kan ju tänka sig att kulorna på bilden är de största och därför tagit största delen av lasten och endast rullat i ett läge, därav spåret runt kulan. De mindre kulorna har kunnat vrida sig och slitit mer jämnt.Det finns ju max o min toleranser även på kullagerkulor. Dock, så här skall inte ett rätt monterat kvalitetslager se ut
Banorna var spegelklara, och ingen pitting eller annat synligt skumt. Gamla fabrikslager med 40000mil/15 år på nacken, MEN någon har bytt bromsskivor innan jag tog över! Kanske Slägg-olle som varit i farten, men inte kan brinellskador se ut som mina kulor?? Och hur hårt han ansatt lagret vet ingen. Och som sagt jag bytte bara dom dåliga kulorna mot beg., också fabrikslagers från samma år, nu är dom tysta med ytterligare 8000 mil på sig :)
av Andis
Har man sänkt kvalitén på nyare bilar?

Vet inte riktigt hur Volvo har varit genom tiderna. Mer än att 240 och 740 var slitvargar. Men en polare brukar säga det att dom bästa Audi bilarna tillverkades fram till ca 1996 sen blev dom radikalt sämre. Ska troligen ha höjts kvalitén igen från ca 2006. Men vet inte mer än det jag hört.

Kommer ihåg min Toyota från 1992 byte inte ett hjullager på den på 35000 mil.
Allt som bytes i hjuluphängningen på den var bakdämparna, och en spindelleden på 35000 mil.

På min xc70 har jag bytt alla hjullager nu till 20000 mila gränsen. Tur nog lätt byta sånt är trevligt :-) bak sitter SKF lager som jag tyckte var märkte med samma nr som dom som satt där innan och att båda var tillverkade i Italien av SKF.
Fram testat Biltemas.

Tyst och fint nu vi får väll se hur dom håller.

Måste säga att Volvo bilar är väldigt lätt skruvade i alla fall :-) trevligt.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Kena
Visst var gamla 2-740 slitvargar men jag tror faktiskt jag skruvat mindre i min v70 än i 740:n jag hade tidigare tom 20000 mil som v70n gått nu. Och komforten/prestanda går ju inte jämföra med tex Tojota. Lånade en Avensis i somras med 2,0 motor av grannen i somras som gått 20000 mil. Växellådan hade börjat låta illa i den och jag konstaterade att en packning gått till en drivaxel, så även en sådan går sönder. Men, hallå har de ingen isolering från motorn? eller motor och motor, min gamla 740 känndes ju som en raket jämfört med den.

Vad det nu hade med rubriken att göra, men jag måste bara skriva av mej lite.
av Andis
Ja håller med motor isoleringen är obefintlig.

Volvon är ett ljusår tystare och komfortablare än min gamla trojännare var.

Ljulagren går fint ännu.
Så lätta att byta också att man blir glad när man ser en så enkel mekad konstruktion :-)

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]