PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Falckett
Hej,
Köpte en 142GL-74 för några veckor sedan. Bilen gick inte. Håller på att sortera ut vad det kan vara för fel. Bilen får bränsle men idag upptäckte jag att fördelaren satt löst. Man kan vrida den. Troligtvis är tändningen felinställd. Finns det något smart sätt att "grundinställa" tändningen? Ett läge att utgå från?
Det vore kul att få motorn att hoppa igång.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1809969
Ja, det finns ett sätt att ställa in grundläge. Men eftersom du skall ställa in riktigt senare, så bör du skaffa, låna en stroboskoplampa.
Grundinställning: Nollställ motorn. Det gör du genom att vrida på t.ex fläkten så att nolläget på remskivan frampå motorn står på noll. Det finns markering både på remhjulet och kåpan över kamdreven. Det skall stå på exakt noll. Sedan öppnar du fördelarlocket och ställer rotorn över märket för första cylindern. Det ser du på bilden här:
Bild
Du ser strecket på kanten på fördelaren och märket i mässingsplåten på rotorn. Dom skall stämma överens när tändningen för ettans cylinder inträffar. (Ettans cylinder = första cylindern, längst fram).
Om det inte stämmer, t.ex att rotorn pekar åt andra hållet, så får du vrida vevaxeln ett helt varv. (Det går två vevaxelvarv på ett fördelarvarv). Märkningen och rotorn skall peka vinkelrätt utåt, från motorblocket.
Nu går du tillbaka till gradinställningen och ställer vevaxeln på 10° f.ö.d, (Före Övre Dödpunkt). Skruva fast fördelaren i det läget. Nu har du ställt in grundinställningen och om allt annat är riktigt så skall motorn kunna starta på detta.
Sedan ställer du in med stroboskoplampa och det är en fördel om man är två i detta läget. En som håller i lampan och läser av och en som vrider fördelaren. Lossa bara fördelaren så lite att den går att vrida med tröghet. Detta för att den inte skall "halka iväg".
Man kopplar bort vacuumslangen och startar motorn. Varva upp den lite lätt. Har man en varvräknare så är det 1500 varv/min som gäller. Har man inte varvräknare så betyder det lite förhöjd tomgång. Sedan är det lite olika tändpunkt beroende på vilken motor du har. A, B eller E? A skall ha 21 - 23° f.ö.d. B-motorn skall till att börja med ha lägre varv vid inställningen, 600 - 800 varv/min och 10° f.ö.d. Nästan samma sak med E-motorn, 700 - 800 varv/min och 10° f.ö.d.
Glöm inte att sätta tillbaka vacuumslangen när detta är klart. Dra fast fördelaren.
OBS! Bilden visar en Bosch-fördelare av okänt ursprung. Men principen är densamma på alla.
Jag brukar ha en testlampa ansluten till tändspolen eller kondensatorns anslutning, ställ vevaxeln på 10 grader, sätt på tändningen och vrid fördelaren tills lampan precis tänds, där har du en bra grundinställning som den ska starta på utan problem, det är inte heller långt ifrån rätt när du väl ställer med stroboskop. (har du ingen testlampa så kollar du på brytarna när dom precis öppnar). Se till att ställa brytarna också, 62 grader (+-3) med kamvinkelmätare, eller runt 0,4mm med bladmått.
Tack för utomrdentliga svar. Nu går bilen jättebra. Lyckades dock med en baktändning som gjorde att anslutningsröret 462815 (burken/slangen mellan luftfiltret och insuget) for i taket och sprack. Håller numera ihop av silvertejp. Någon som vet var jag kan hitta ett sådant. Det har utgått från Volvo.
Falckett skrev:Tack för utomrdentliga svar. Nu går bilen jättebra. Lyckades dock med en baktändning som gjorde att anslutningsröret 462815 (burken/slangen mellan luftfiltret och insuget) for i taket och sprack. Håller numera ihop av silvertejp. Någon som vet var jag kan hitta ett sådant. Det har utgått från Volvo.
Min slang på min 144GL-74 är "reparerad med motsvarande silvertape, men i svart. så har det varit drygt under 15 år. Jag har aldrig brytt mig om att leta upp någon ny slang. Om du skulle hitta en ersättare som kan användas så är du varmt välkommen att skicka PM! Vilken färg har ditt nyförvärv? Orange?
av rid54
Hej.

Ursäkta en möjligen dum fråga, men går inte slangen från insuget till oljepåfyllningslocket, medan det går en annan slang från flamskyddet/vevhusventilationen till luftrenaren? Jag kanske minns fel, men hursomhelst är detta ju helt okritiska slangar som bara leder lite vevhusgaser utan tryck. Hittar man inte en original kan de säkert ersättas med något annat och skarpa vinklar kan man få med vanliga kopparböjar för vattenledningar. Det som är lite viktigt är nippeln som sitter i insugningsgrenröret; den måste ha rätt öppning för att inte motorn ska gegga igen, dvs det måste finnas ett visst gasflöde genom undertrycket i insugningsröret.

Mvh
/RID
rid54 skrev:Hej.

Ursäkta en möjligen dum fråga, men går inte slangen från insuget till oljepåfyllningslocket, medan det går en annan slang från flamskyddet/vevhusventilationen till luftrenaren? Jag kanske minns fel, men hursomhelst är detta ju helt okritiska slangar som bara leder lite vevhusgaser utan tryck. Hittar man inte en original kan de säkert ersättas med något annat och skarpa vinklar kan man få med vanliga kopparböjar för vattenledningar. Det som är lite viktigt är nippeln som sitter i insugningsgrenröret; den måste ha rätt öppning för att inte motorn ska gegga igen, dvs det måste finnas ett visst gasflöde genom undertrycket i insugningsröret.

Mvh
/RID

Tror du missuppfattat :) Det har väl inte nämnts nåt om vevhusventilationen eller dess slangar, utan det är slangen från insugningsröret till luftmängdmätaren som farit åt skogen.
Den slangen är det förövrigt väldigt viktigt att den är tät iomed att det är K-jetronic.

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.