Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas74
Hej, nu när det snöat ganska mycket här i Stockholm så märkte jag i går att 4 hjulsdriften är ur funktion.

Jag har ett pågående fel med ABS & Tracs lampa som lyser då och då. Är detta sammankopplat på nått sett?

Alla tips för att kolla AWD uppskattas. Har ingen kodläsare..
av BjarneJ
ABS och Tracks jobbar ihop och styrs av ABS enheten. Om det finns ett fel på ena systemet fungerar inte det andra. Lösningen är att koppla in en felkodläsare så du får en vink om vart felet ligger, men troligen är det i styrboxen (finns att köpa ny för ungefär 4000;-) och är ganska enkel att byta.
Ett annat normalt fel kan vara de bakre givarna som spökar, och i båda fallen tänds båda Tracks och ABS-lampan. Mitt bud är att felet finns i styrboxen. De bakre ABS-givarna kan vara ganska jobbiga att byta på grund av de som huvudregel är ganska ordentligt fastrostade och metallhöljet som sitter runt givaren inte hänger med ut när du drar ur själva givaren. Detta hölja kräver mängder av rostlösare och små spetsiga verktyg för att få loss. M.a.o. tar du loss de bakre givarna kan du vara säker på att de knappast går att återanvända. Kolla även ABS-ringarna att de inte är fyllda med smuts och rengör om möjligt ringarna (genom hålet till givarna) med tryckluft och rostlösare när du ändå har sakerna isärplockat. Akta ringarna då de inte går att köpa lösa utan det är en hel drivaxel som gäller om ringarna är spräckta. Alternativt kan du ta loss drivaxlarna och rengöra ringarna, men detta kräver lite mera jobb.

//BjarneJ
Användarvisningsbild
av Lucif3r
AWD'n är helt mekanisk så vitt jag vet. Dvs fungerar den inte är det något mekaniskt som felar. Vanligen viscokopplingen eller vinkelväxeln, båda kostar fläsk att byta.

Ang. ABS.
Det är inte så ovanligt att en givare ger upp, felkoder kan peka dig i rätt riktning här. Det är heller inte ovanligt att lödningarna släpper i ABS styrboxen. Det är dock rätt enkelt att fixa själv med en lödkolv, och kostar inga 4000kr ;)
Det kan även vara en krans som gett upp. Kostar ungefär 50kr/st på biltema har jag för mig (med andra ord, dom går visst att köpa lösa!), men är väl lite jobb att byta.

Har du märkt att hastighetsmätaren har spökat något? Hastigheten tas ifrån vänster fram ABS givare.
av virtq
BjarneJ skrev:Kolla även ABS-ringarna att de inte är fyllda med smuts och rengör om möjligt ringarna (genom hålet till givarna) med tryckluft och rostlösare när du ändå har sakerna isärplockat. Akta ringarna då de inte går att köpa lösa utan det är en hel drivaxel som gäller om ringarna är spräckta. Alternativt kan du ta loss drivaxlarna och rengöra ringarna, men detta kräver lite mera jobb.
Ringarna finns faktiskt att köpa lösa. Men kan tänka mig att det sitter ganska hårt på axeln, speciellt om det har rostat.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ing-65620/
av Jonas74
Tack för era svar, haft en jobbig helg mm så sent svar

Ang ABS styrboxen så har någon innan mig mixtrat med den. kåpan är lös och sitter knappt med silicon. Har inga torx hylsor så det måste jag införskaffa, nån som vet storleken på just den hylsan förresten?

Ska ta alla sensorer och rengöra så gott jag kan på kransar etc.

Ang hastighetsmätare så fungerar den utmärkt, inga problem där.

AWD:
Sedan märkte både grabben och jag att bilen driftade till på bakhjulen när jag gasade till ordentligt upp för en backe som svängde lite. Så helt död kan den ej vara.. Fick alltså i 4 hjulsdriften 1 ggr. Vad kan detta innebära, första AWD bilen i mitt liv....
av BjarneJ
ABS-ringarna på AWD-modellerna har större diameter än på vanlig 850/V70 och därför passar Biltemas ringar knappast.
Ringarna är limmade på drivaxlen och detta ska enl. uppgift hindra smuts och rost att spricka ringarna, fast det händer ändå.

//BjarneJ
Användarvisningsbild
av ketto
Jonas74 skrev:Tack för era svar, haft en jobbig helg mm så sent svar

Ang ABS styrboxen så har någon innan mig mixtrat med den. kåpan är lös och sitter knappt med silicon. Har inga torx hylsor så det måste jag införskaffa, nån som vet storleken på just den hylsan förresten?

Ska ta alla sensorer och rengöra så gott jag kan på kransar etc.

Ang hastighetsmätare så fungerar den utmärkt, inga problem där.

AWD:
Sedan märkte både grabben och jag att bilen driftade till på bakhjulen när jag gasade till ordentligt upp för en backe som svängde lite. Så helt död kan den ej vara.. Fick alltså i 4 hjulsdriften 1 ggr. Vad kan detta innebära, första AWD bilen i mitt liv....
Är en gammal AWD-ägare och var nöjd med den.

Min fyrhjulsdrift kopplades in väldigt fort måste ja säga, men de beror på hur kall/varm oljan är i viscon, tar ju ändå ett tag för oljan att bli varm och för att överföra kraften till bakhjulen. Du har ändå 95/5% fördelning fram/bak vid normal körning!

Så det verkar som att din AWD funkar som den ska! Testa att stå still i brant backe och sen försöka ta dig upp! En FWD bil skulle troligen bara stå och spinna medans AWD kravlar sig uppåt eller så står och spinner den oxå på alla fyra! :D

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]