Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Det jag menade med mitt om orginallagren från fabrik vill jag förtydliga inte handlar om att det är magiska lager. Däremot tillverkas lager enligt olika specifikationer för olika ändamål.
Dom lager som sattes i på bandet vid tillverkningen är specade att klara låt säga 15000 mil, det gör nämligen att man klarar alla garantier på alla marknader med bred marginal.
Det är inga eftermarknadslager oavsett märke. Alla eftermarknadsdelar är tillverkade för att förbrukas enligt en satt mall. Även det oavsett vem som tillverkar eller vem som säljer.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Och det som pettson säer gäller även inte bara bildelar. Allt "nytt" är byggt så att det inte ska bli fel på dom under garantitiden, medans utbytesdelar är gjorda som så att dom måste bytas ut lite då och då.
Det är väldigt smart ur tillverkarens synpunkt. Dom behöver inte stå för garantireparationer(då delen håller över garantin), samtidigt som dom kan tjäna en skaplig slant på utbytesdelar efter garantitiden.

Men när vi ändå pratar hjullager... Hur ska dom dras och med vilket moment? Det finns garanterat redan nerskrivet någonstans men... Skadar väl inte att ha en femtioelfte tråd med den informationen :mrgreen:
av *pettson*
Eftersom vi talar om den typen av lager där vi använder mutter så gäller följande.
Montera lagret på väl rengjord spindel. Det MÅSTE vara plan yta för lagret att ligga på. Lagret ska gå in i sitt hål utan att man behöver göra annat än att lägga in det i hålet. Dra sen åt skruvarna lätt korsvis. Dra sen åt med 65 Nm + vinkeldra med 60°. Använd vinkelmätare 

Då blev det dags för muttern..
Använd helst nya muttrar, men viktigast är att dom går lätt i gängan och är oljade. INTE med 5-56 eller liknande. Använd OLJA.
Dra sen åt drivaxelmuttern med 120 Nm samt vinkeldra därefter med 60°, fortfarande med vinkelmätare.
av Pxu
*pettson* skrev:Dom kulorna har stannat. Lagret har varit för hårt draget.
Är du helt säker på att dom har stannat? Spåret i kulorna går ju hela varvet runt, jämnt och fint. Jag tycker att det borde synas på ett ställe om kulan stått still? Och varför bara på två-tre kulor, dom övriga är fina. F.ö. så bytte jag bara dom dåliga kulorna, mot begagnade ur ett skrotat lager från ung. samma årskull. Har varit tyst och fint i flera år nu :)
av virtq
*pettson* skrev:Eftersom vi talar om den typen av lager där vi använder mutter så gäller följande.
Montera lagret på väl rengjord spindel. Det MÅSTE vara plan yta för lagret att ligga på. Lagret ska gå in i sitt hål utan att man behöver göra annat än att lägga in det i hålet. Dra sen åt skruvarna lätt korsvis. Dra sen åt med 65 Nm + vinkeldra med 60°. Använd vinkelmätare 

Då blev det dags för muttern..
Använd helst nya muttrar, men viktigast är att dom går lätt i gängan och är oljade. INTE med 5-56 eller liknande. Använd OLJA.
Dra sen åt drivaxelmuttern med 120 Nm samt vinkeldra därefter med 60°, fortfarande med vinkelmätare.
I Haynes står det så här:
"Nav till hjulspindel:
Steg 1 20Nm
Steg 2 45Nm
Steg 3 Vinkeldra ytterliggare 60 grader"

Jag trodde att det betydde att man först skulle korsdra alla bultar med 20Nm och sen gå igenom alla bultar igen och då dra åt med 45Nm, men du menar alltså att man ska lägga ihop dem så att det blir 65Nm. I mitt exempel så hade det slutgiltiga blivit 45Nm + 60 grader?

Sen kan jag tillägga att för dem som har navbult istället för mutter, vanligtvis årsmodell -99 och senare så är det 35Nm som gäller och sen ytterliggare 90 grader.
av *pettson*
Ja det är frågan vem som har fel. Haynes. Eller volvo? Jag vet vem jag sätter mina kort på trots allt.
Jag är helt övertygad om att översättningen är som den brukar. Men det finns andra böcker som är verkstadshandböcker och inte översatt skräp.
AB LAFRI säljer en utmärkt bok gjord på svenska. Den är gjord för våra modeller. Där är mera skisser och där förstår man mera som nybörjare. Det är även gott om tips på vad man bör göra samtidigt som man jobbar med något. Boken är ljusår bättre ur pedagogisk synpunkt.

Där i står ytterligaren en variant. Där står 45Nm i ett enda steg och 60 grader. Medans volvo fortfarande har sina siffror.
Jag för min del har alltid använt volvos siffror eftersom dom förhoppningsvis bör veta då dom ändå satt specen för lagret från början.
av *pettson*
Allt beror på hur det framställs som i det mesta av mattematik.

Att dra 20 och sen 45Nm blir bara 45Nm. Tolkas som att skalan sätts på 20 sen sätts skalan om till 45.
Att dra 20 och sen +45Nm blir 65Nm. Tolkas som att skalan sätts på 20 sen plussas 45 på utöver det.
av *pettson*
Pxu skrev:
*pettson* skrev:Dom kulorna har stannat. Lagret har varit för hårt draget.
Är du helt säker på att dom har stannat? Spåret i kulorna går ju hela varvet runt, jämnt och fint. Jag tycker att det borde synas på ett ställe om kulan stått still? Och varför bara på två-tre kulor, dom övriga är fina. F.ö. så bytte jag bara dom dåliga kulorna, mot begagnade ur ett skrotat lager från ung. samma årskull. Har varit tyst och fint i flera år nu :)
Är relativt säker på att dom kulorna trögat och inte roterat som dom ska. Därav spåret runt. Varför bara dom, tja jag vet inte.
av Edgar84
*pettson* skrev:Nu står det ju inte vilken årsmodell du köpte till. Och jag ska absolut inte försvara någon om något.
MEN monteringen påverkar den typen av lager. Det naturligtvis oavsett inköpsplats eller pris.
Drar man för löst så mår inte lagret bra.
Drar man för hårt mår det inte bra heller.
Bägge dom monteringsfelen förkortar livslängden på lagren.
Om det så att du har den typen av lager så undrar jag: Vilket moment använde du till lagret? Samt hur drogs lagret?
Hallå igen

Moment draget med momentnyckel enligt Haynes. Rengöringen gjord. Kommer inte ihåg hur nitiskt jag rengjorde innan men sannolikt ganska ordentligt.

Att det åldrades i förtid kan självklart bero på min montering. Jag bara presenterade mitt fall. Vi får se vad andra säger och se hur kvaliten verkar.

Jag tycker ändå att företag oftare borde söka lösningar i goodwill. Hade de ersatt om ett företag monterat det?

Vore bra om fler skrev hur deras hjulager funkat så man vet lite bättre.

Ha det fint
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]