- fre 07 dec 2012, 00:54
#706804
Motorvärmaren från 940 lär knappast passa. Helt olika motorer ju. Enda i 900-serien som kanske skulle kunna passa är isf 960.
Moderator: Moderatorer
Amarace skrev:Ta då istället en EKLK som iaf har en skyddsskärm om du tvunget ska göra detta.
Du får ju dock ett annat problem då, isåfall måste du ju sätta ett intag på den kabeln (man ska inte sätta en stickpropp på en sån kabel med enkelledare).
När det gäller nåt som vistas ute så ska man tänka på utomhusbruk så blir det ok, som nån sa, IP44. På en bil får du ju dock fler aspekter, värme från motorn, det kan skava mot plåten genom vibrationer o.s.v. FInns en anledning att motorvärmarkablage har en skyddsspiral.
Tycker du ska skaffa rätt grejjer istället. Borde väl gå att hitta på en skrot.
Tommty skrev:för att han visste inte exakt vad som gällde eller behövdes i en bil då fordon inte har samma regler som hushåll.Elmateriel avsett för fasta starkströmsinstallationer är absolut inget för fordon där det skakar och vibrerar. Speciellt entrådiga ledare (Kablar som börjar med "E" har entrådiga ledare) är big no no.
hans gissning var dock en EKK kabel med tillhörande kontakter
Lucif3r skrev:En sak som är betydligt farligare ang. eldragningar i bil - slutsteg. Det finns hur många som helst som fått en fin majbrasa pga. slarvig montering.Det var nog det smidigaste alternativet jag läst om ikväll, förutsatt att man inte vill ha motorvärme utan klarar sig med kupe :)
Ofta är det torpedväggen som är boven i dramat, samt att kabeln är avsäkrad för högt (dvs kabeln börjar brinna innan säkringen utlöses).
Slutsteg är ju dessutom farligare just därför att dessa används under färd. Skavs en kabel av på en motorväg och huven flyger upp, hur många skulle inte köra åt h-e och i värsta fall orsaka en stor trafikolycka.
Nej, använder man rätt typ av kabel och skyddar den nogrannt så ser jag ingen anledning till att det ska medföra någon märkvärdig risk. Ungefär samma risk som att bensin skulle börja läcka och hamna på grenröret t ex.
Men, är det bara kupé uttag man är ute efter, varför inte bara dra en skarvsladd in i bilen genom dörren? Dom allra flesta bilar jag kikat på har tillräckligt tjocka lister för att inte skada en kabel som ligger imellan.
Då eliminerar man ju risken med att kabeln tar skada under färd.
kebabpizza skrev:Det finns robust starkströmsmateriel också som skulle kunna fungera i bilen, men då är det ändå minst samma pengar som Calix eller Defa + mer arbete.Biltema hade eget motorvärmaresystem som bara passade med deras grejor och har därav
Biltema har väl eget system också? Kan dock inte uttala mig om kvalitén på det.