Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kebabpizza
Amarace skrev:Ta då istället en EKLK som iaf har en skyddsskärm om du tvunget ska göra detta.
Du får ju dock ett annat problem då, isåfall måste du ju sätta ett intag på den kabeln (man ska inte sätta en stickpropp på en sån kabel med enkelledare).

När det gäller nåt som vistas ute så ska man tänka på utomhusbruk så blir det ok, som nån sa, IP44. På en bil får du ju dock fler aspekter, värme från motorn, det kan skava mot plåten genom vibrationer o.s.v. FInns en anledning att motorvärmarkablage har en skyddsspiral.

Tycker du ska skaffa rätt grejjer istället. Borde väl gå att hitta på en skrot.
Tommty skrev:för att han visste inte exakt vad som gällde eller behövdes i en bil då fordon inte har samma regler som hushåll.

hans gissning var dock en EKK kabel med tillhörande kontakter
Elmateriel avsett för fasta starkströmsinstallationer är absolut inget för fordon där det skakar och vibrerar. Speciellt entrådiga ledare (Kablar som börjar med "E" har entrådiga ledare) är big no no.
(Jag jobbar inom El-branschen, så lite koll har jag allt.... :) )
av Tommty
Härligt, precis varför jag la upp tråden.

Men jag skrotar den idén helt enkelt och kollar igenom skroten eller köper nåt kit från calix.
av LOB
Att fippla med bromsar och styrning på en bil är helt ok men att dra en 220 volt ledning i en bil er no-no.... Ân värre att lägga våtrum/ fixa med VVS för hemmafixaren... Vissa hantverkare är bättre än andra på att skrämma folk till att låta dem göra allt. Ser inte helt faran med att dra en IP44 ledning gjenom bilen om man säkrar att kablaget inte kan skavas av... :D Konsekvenerna av att "fippla fel" med bromsar / styrning är lite värre än konsekvenserna av att "fippla fel" i badrummet och i 99% av tilfällena också värre en å dra en strömkabel i en bil som bara skal leda ström när bilen står stilla.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En sak som är betydligt farligare ang. eldragningar i bil - slutsteg. Det finns hur många som helst som fått en fin majbrasa pga. slarvig montering.
Ofta är det torpedväggen som är boven i dramat, samt att kabeln är avsäkrad för högt (dvs kabeln börjar brinna innan säkringen utlöses).

Slutsteg är ju dessutom farligare just därför att dessa används under färd. Skavs en kabel av på en motorväg och huven flyger upp, hur många skulle inte köra åt h-e och i värsta fall orsaka en stor trafikolycka.

Nej, använder man rätt typ av kabel och skyddar den nogrannt så ser jag ingen anledning till att det ska medföra någon märkvärdig risk. Ungefär samma risk som att bensin skulle börja läcka och hamna på grenröret t ex.

Men, är det bara kupé uttag man är ute efter, varför inte bara dra en skarvsladd in i bilen genom dörren? Dom allra flesta bilar jag kikat på har tillräckligt tjocka lister för att inte skada en kabel som ligger imellan.
Då eliminerar man ju risken med att kabeln tar skada under färd.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Lucif3r skrev:En sak som är betydligt farligare ang. eldragningar i bil - slutsteg. Det finns hur många som helst som fått en fin majbrasa pga. slarvig montering.
Ofta är det torpedväggen som är boven i dramat, samt att kabeln är avsäkrad för högt (dvs kabeln börjar brinna innan säkringen utlöses).

Slutsteg är ju dessutom farligare just därför att dessa används under färd. Skavs en kabel av på en motorväg och huven flyger upp, hur många skulle inte köra åt h-e och i värsta fall orsaka en stor trafikolycka.

Nej, använder man rätt typ av kabel och skyddar den nogrannt så ser jag ingen anledning till att det ska medföra någon märkvärdig risk. Ungefär samma risk som att bensin skulle börja läcka och hamna på grenröret t ex.

Men, är det bara kupé uttag man är ute efter, varför inte bara dra en skarvsladd in i bilen genom dörren? Dom allra flesta bilar jag kikat på har tillräckligt tjocka lister för att inte skada en kabel som ligger imellan.
Då eliminerar man ju risken med att kabeln tar skada under färd.
Det var nog det smidigaste alternativet jag läst om ikväll, förutsatt att man inte vill ha motorvärme utan klarar sig med kupe :)
av Tommty
jodå, har gjort det innan med att lägga en kabel innan. men lat som man är så vill man slippa slänga ut kup+evärmaren och kabeln på fin plats igen och sen åka till jobbet. "det ska bara finnas där"
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Det finns robust starkströmsmateriel också som skulle kunna fungera i bilen, men då är det ändå minst samma pengar som Calix eller Defa + mer arbete.
Biltema har väl eget system också? Kan dock inte uttala mig om kvalitén på det.
av umekille
På en 1970 144 jag hade hjälpte elkillen på jobbet koppla om
trasiga kablar...han hittade en gammal rund genomförningsdosa med
'skruvlock som vi använde.Hade en likadan på släpvagnen där kablarna
skulle grenas ut från stamkabeln.
av umekille
kebabpizza skrev:Det finns robust starkströmsmateriel också som skulle kunna fungera i bilen, men då är det ändå minst samma pengar som Calix eller Defa + mer arbete.
Biltema har väl eget system också? Kan dock inte uttala mig om kvalitén på det.
Biltema hade eget motorvärmaresystem som bara passade med deras grejor och har därav
mycket huvudbry från kunder beslutat ta bort det från sortimentet.
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]