Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CiA
Läste i ngn bisats ev här i forumet att man måste ha 16-tumsfälgar minst på alla turbomodellerna av V70 pga stora bromsok. Stämmer detta?! Även för V70 97-00? Har jag helt missat i så fall...

Slänger med en liten bonusfråga - finns det någon annan fördel med stora fälgar än att vissa tycker det är snyggt/coolt?
Hade 17 tum på ena V70:n och det krängde när man körde på spåriga vägar, det kändes stumt och man kände ojämnheter i marken tydligt, risken för vattenplaning ökade och dessutom var det väldigt dyrt att köpa nya däck... och svårt att hitta beg.

Jag la ut en bytesannons på Blocket (ville byta mina 17 tum med nedslitna däck mot 15 tum med bra sommardäck) och blev nedringd... ??:-/

Finns det risk att även 16-tummare känns så här och är mkt dyrt vid däckbyte?
av SubMarine
Det är storleken på skivorna som avgör om man måste ha 16" eller inte. Alla turbomodeller har inte de stora bromsarna. Enklast är nog att mäta skivans diameter för att se vilken typ man har. De stora bromsarna är 302 mm i diameter och de mindre är 280 mm.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
tum-storleken spelar mig veterligen ingen roll, utan det är bredden som har betydelse. Bredare däck = mer spårkänslig och vattenplansrisk.

Mina orginal 16" (205 i bredd) är varken mer eller mindre spårkänsliga än mina 15" 185or jag hade på 945an, vilket iofs beror mer på dom olika bilarna.
Men iaf, 205or är inte mer spårkänsliga än andra, så länge du har bra däck dvs. Går du upp till t ex 215 eller 225 kommr du märka skillnad, då oftasts till det negativa.
Det finns såklart även en fördel med bredare däck - bättre fäste på bra väglag.

Däck kostar om man ska ha bra däck, oavsett storlek. Men bredare däck och mindre profil är nästan alltid dyrare. Skillnaden mellan 15-16-17" är dock inte speciellt stor prismässigt, om man håller sig runt 205 i bredd. Det är väl först när man kommer upp i 18" med 215-225 i bredd som det snabbt slinker iväg i pris.

Ang. storleken på bromsarna så är det som SubMarine säger. 280mm = du kan köra 15", 302mm = du måste ha minst 16".
av JE Jr
Det är tyvärr så illa att det inte är inte alla 16" fälgar som passar på bilar med 302mm skivor heller :(

Jag är inte säker, men jag TROR att det endast är dessa fälgar som passar. Rätta mig gärna om jag har fel!

Perfo:
Bild
Observera att det är den kantiga modellen från S/V70, inte de liknande mjukare fälgarna från 850.

Meteor:
Bild
Ovanstående finns även i 17", men heter då Comet

Undrar om inte även nedanstående fälgar passar tro? Satellite:
Bild
Finns både i 16" och 17"

Osäker på dessa, men de är ganska ovanliga i vilket fall... Solar:
Bild

Kylflänsarna på 280mm skivorna tar luften från insidan av skivorna vid centrumet, medan 302mmskivorna tar kylluften från fälgsidan. Dvs kylkanalerna är synliga från utsidan vid centrumet på 302mm-skivorna. Hm, luddig förklaring kanske... Men detta är enklaste sättet att se om det är 280mm eller 302mm skivor.
Användarvisningsbild
av CiA
Tack för era svar!
Vet ni om det är många av turbomodellerna har 302 mm-skivorna?

Fälg 1, 3 och 4 skulle jag nog kunna känna igen, men den 3:e är kanske lite lurigare.

Är på biljakt och fint vore ju (när man ändå har/ska ha 2 st V70) om man kan använda vilka hjul som helst, och att det är lätt att hitta inte så dyra eller fina begagnade 185-65-15 när det behövs bytas...
av SubMarine
Om det är en T5 så tror jag de har de större bromsarna från fabrik. Min 2.4T har de mindre iaf. Men många uppgraderar ju bromsarna i efterhand också så enda sättet att veta är nog att mäta.

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]