Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenrikL
Jag har lite problem med vindrutespolningen i den nyinförskaffade bilen. När man kör vindrutespolningen börjar torkarna gå direkt, men det dröjer 3-4 sekunder innan det kommer något vatten. Därefter sprutar vattnet med bra tryck. Mycket irriterande när man kör i saltslask och vindrutetorkarna geggar igen hela rutan innan det kommer något vatten. Dessutom kommer det inget vatten alls till strålkastartorkarna.

Jag hade samma problem på en 740 tidigare och då var det en backventil som var trasig och behövde bytas. Jag kollade på 850:an men där verkar det inte finnas någon backventil i systemet. Det sitter en vanlig T-koppling direkt efter pumpen och sedan verkar det också vara en vanlig T-koppling på undersidan av huven. (Lite svårt att se p.g.a. isoleringen, men det känns i alla fall som en vanlig T-koppling.)

Någon som har något tips om vad som skulle kunna vara fel?
Användarvisningsbild
av ankman
Sitter det inte en backventil i pumpen då??
Sätt dit en backventil ska finnas på en bildelsfirma..
Jag har samma problem med min 850 och hade det på 740 jag hade.
Och på 740 hittade jag en backventil på skroten som jag sat dit och då funkade det klockrent.. Ska göra samma sak på 850:in
Kolla hos volvo om det sitter en backventil i pumpen för då är det troligen den som har rakat sig..
av HenrikL
ankman skrev:Sitter det inte en backventil i pumpen då??
Så skulle det naturligtvis kunna vara. Jag tänkte att backventilen måste sitta på slangen, men den kan naturligtvis lika gärna sitta i pumpen.

Jag testade i dag att köra vindrutespolingen en gång till, direkt efter att jag spolat och då kom vattnet direkt. Det borde tyda på att det är någon backventil som inte fungerar, eftersom vattnet inte hunnit rinna tillbaka.

Jag har fortfarande inget vatten i strålkastarspolningen. Är det meningen att den ska gå när man har halvljuset på och kör vindrutespolningen?
Användarvisningsbild
av ankman
Nja de kan jag inte säga på krokigt ben men är det som på gammla volvo så vippar du två grr på spolningen så ska torkare och spolning slås igång
av cme
Byt backventil/erna som sitter direkt under spolarmunstyckena på huven. Alternativt kan du pilla isär dem och göra ren dem.

cme

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]