Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Rimligt med vinterdäck på tunga trafiken? Speak your mind!

Absolut
46
88%
Nej
2
4%
Tveksamt
4
8%
#706502
Lucif3r skrev:Ärligt talat skulle inte jag ha något emot att betala någon extra skatt för att vara säker på att lastbilarna man möter på vägarna är fardugliga.
Varför skulle skattebetalarna pröjsa åkeriernas vinterdäck? Det får väl åkeriet ansvara för tycker jag.
av hamre
#706506
llesrof skrev:
Lucif3r skrev:Ärligt talat skulle inte jag ha något emot att betala någon extra skatt för att vara säker på att lastbilarna man möter på vägarna är fardugliga.
Varför skulle skattebetalarna pröjsa åkeriernas vinterdäck? Det får väl åkeriet ansvara för tycker jag.
Tror nog han menade att pröjsa mera skatt så det finns råd att kontrollera dom mera och stoppa dom redan vid gränsen. Inte att betala deras däck. :)
#706535
Lucif3r skrev:
Sunschreem skrev:Inte om inte dom har tillräckligt med tryck på drivaxeln...

Men det lär ju knappast bli sämre än med sommarsulor iaf.
Det kanske kan avhjälpa vissa släpp på trailarna, förkorta bromssträckan, hjälpa mot understyrning etc. Kanske, eller troligen, inte mycket, men allt som kan hjälpa bör nyttjas.
hjälpa mot understyrning gör de inte om du bara har på drivaxeln, understyr nog bara mer när du då är lastad för det går tyngre att dra runt vinterdäck
#706551
Jag kör långtradare, vi kör alltid ordentligt sajpade däck på vintern. Som de flesta inte kunnat undgå så var det lite trafikkaos i mellansverige igår, jag var där! Såg många fastkörningar och avåkningar, vill påstå att det säkert är 90% semitrailerekipage från icke skidåkande länder... Tvivlar på deras däck och erfarenhet av vinterväglag. Mycket sällan som svenska, finska eller norska ekipage sätter sig som de gör!

En lag är bra men polisen måste få klampa ekipage, det måste vara kännbara straff för åkerierna som kommer hit med skitdäck. Som det är nu så är det bara mönsterdjup som kollas.
#706556
*pettson* skrev:Vem ska kontrollera att kraven efterlevs? Fartkamera i tullen?
Idag kontrollerar ingen överhuvudtaget en lastbil förräns det är försent. Utom möjligen några då o då för vägning. Dom är alltid för svåra, tar för mycket kunskap och manskap samt att det inte finns plats att stanna dom. Så förvänta er inga underverk. Ska det fungera så ska alla kollas redan vid svenska gränsen. Samt lägg enorma böter som ska betalas på plats för dom som inte lever upp till kraven.

Finns ett ställe som dem stannar lastbilar för kontroll regelbundet som jag brukar passera. Så om det nu ÄR lag på vinterdäck på drivaxeln så förutsätter jag att dem kommer att kontrollera om lastbilarna som dem stannar har det. Samma sak som bälte, blåsa eller andra olagliga ting.

Först skall man väl se till att våra "egna" följer denna nya lag. När man har städat upp på sin egna gård så kan man börja gå hårt åt icke svenska lastbilar tex kolla varje lastbil vid gränsen och om dem inte har det så skall boten SVIDA för chauffören/åkeriet.
av umekille
#706558
Knepigt men okey känns det som.
Sorterar nog bort många farliga ekipage
från öst. Samt blir knepigt för dem som kör
på/från Europa då vissa länder där förbjudit dubbdäck.
Skifta däck vid landsgränsen? Ha med däck som tar plats?
osv. Undrar vem som i slutändan får betala för dyrare däckskostnad
för åkerierna då dubbdäck bevisligen inte håller lika många mil som ett
vanligt standarddäck.
#706687
osla skrev:hjälpa mot understyrning gör de inte om du bara har på drivaxeln, understyr nog bara mer när du då är lastad för det går tyngre att dra runt vinterdäck

Jag tänkte ju såklart på vinterdäck runtom, inkl. trailer. Jag "skiter" i om det blir att gå tungt för långtradarna, jag vill inte få möte med en tradare som åker rakt i en kurva och/eller med släpet framför sig :roll:
Om vinterdäck kan reducera den risken (igen, med v-däck runtom) så bör det bli lag på det.

Att dom kör fast i backar osv är rätt naturligt pga. den höga lasten, det är nog dom flesta medvetna om.
Visst, det suger att bli stående pga. en fastkörd långtradare, men det är sånt man får räkna med (och har räknat med i åratal).

Nu börjar jag iofs gå lite OT, eftersom lagen bara gäller drivaxeln...
#706714
Lucif3r skrev:
osla skrev:hjälpa mot understyrning gör de inte om du bara har på drivaxeln, understyr nog bara mer när du då är lastad för det går tyngre att dra runt vinterdäck

Jag tänkte ju såklart på vinterdäck runtom, inkl. trailer. Jag "skiter" i om det blir att gå tungt för långtradarna, jag vill inte få möte med en tradare som åker rakt i en kurva och/eller med släpet framför sig :roll:
Om vinterdäck kan reducera den risken (igen, med v-däck runtom) så bör det bli lag på det.

Att dom kör fast i backar osv är rätt naturligt pga. den höga lasten, det är nog dom flesta medvetna om.
Visst, det suger att bli stående pga. en fastkörd långtradare, men det är sånt man får räkna med (och har räknat med i åratal).

Nu börjar jag iofs gå lite OT, eftersom lagen bara gäller drivaxeln...
insåg nu att de jag skrev va lite luddigt, med dra runt menade jag då man svänger att det går tyngre att få drivaxeln att svänga. men skit samma vi får väl se hur det blir med lagen om dom kommer att kolla de också
#706716
Vinterdäck på drivande axel gör ingen nytta när det är trailern som kanar i sidled, såg det igår när jag låg bakom en tradare som svängde av i Nässjö, känndes inget vidare att ha sådana lastbilar på våra vägar.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]