Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Ny här på forumet ocn hoppas kunna få hjälp med mitt problem.

Har som sagt en v70 med 091b samt tidur.
När man har bilen igång startat värmaren som den ska det börjar ticka och den tänder och låter som en brännare när det brinner.
Stänger jag då av bilen när den är igång så fortsätter den att gå hur fint som helst.
Står bilen däremot avstäng så startar bara fläkten i låg hastighet men han börjar aldrig ticka och tända.

Har kollat batteriet och testat med flera olika, nu senast ett helt nytt 60ah. Tänkte att den kanske ville ha hög startström?
Vad rekomenderas för storlek på batteri och finns det speciella som är anpassade för att klara värmare bättre?

Kan det vara nåt med nån soppatillförsel som gör att den inte orkar pumpa fram med bilen avstängd?

All hjälp mottages tacksamt då det börjar bli kallt ute så vore skönt att ha den fungerande.

/Mattias
Går den med motorn i gång är det förmodligen inget fel på bensintillförseln utan det måste nästan vara elfel.
Troligen spänningsfall till och i värmaren och eller dåligt glödstift.
Hur länge har du väntat efter du har satt på värmaren?
Sätt på värmaren med knappen på tiduret och vänta i minst 3-4 minuter innan du avbryter för den
skall göra flera startförsök innan den "ger upp".
Går den inte då så är det bara den hårda vägen kvar och det är att plocka ur den från bilen och taisär o kolla över den,,,,
:???:

Det största batteriet som du får i batterihållaren är inte fel men den ska gå med standardstorleken också
om batteriet och laddningen är ok.
Notera att det rekommenderas att man skall köra bilen lika länge som värmaren varit igång för att
laddningen skall hinna fylla tillbaka energin som värmaren har förbrukat.
Gör man inte det så kan man komma in i den onda cirkeln att batteriet sakta dras ur och till slut så
har man en varm bil men inte kan starta motorn,, :x

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]