Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av joysam
Nytt projekt kanske...

Jag har sålt min 240 GL.
Den gick till en riktig Volvoentusiast men det dröjer nog tills vi får se den här på forumet igen, IT var inte varken köparens största intresse eller starkaste sida. Men bilen blir i varje fall väl omhändertagen.

Nu över till nästa projekt.

Jag och kompisarna har kört några "Skrotbilsrejs" på Mantorp Park.
Det är uthållighetstest för bilar värda max 10000 kr.

Det har varit med några Volvo genom åren men aldrig med någon större framgång vilket ledde till att det här inlägget skrevs:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 59&t=79231

Men nog borde det gå att få en Volvo högre upp i resultatlistorna?

Som det nu ser ut så har vi fått en Volvo 740.
En GLT 16V från 1989 med sisådär 36000 mil på mätaren.

Vad göra för att få den att gå från snabb Hisinge-traktor till att bli en bansmiskare av rang?
Hur göra för att få den att hålla 24 timmar, att köra ifrån små ettriga japanska GTi:er?

Nu är det budgetrejsing vi pratar om så det är inte aktuellt att turbokonvertera, köpa dyra kamaxlar och smidda stakar, bilen skrotas nämligen efter genomfört rejs.
Bättre förståelse för vad det är vi pysslar med kan man få om man följer länken i min signatur där det finns e del skrivet från tidigare rejs.

Alla förslag emottages tacksamt och arbetet, om det nu visar sig att bilen är värd att satsa på över huvud taget, kommer givetvis att återberättas här.
Senast redigerad av 1 joysam, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
När det gäller 740 är motorn det minsta problemet.
Det som gäller är väghållning väghållning och åter väghållning, vilket är ett problem för dig då du har så tight budget.

Det du kan göra i första hand är iaf att hinka på dubbla krängningshämmare (inte dyrt på en skrot), nya sportdämpare av bättre märke (vilket tyvärr är dyrt, men ett måste) samt jobba på att få bra ballans på bilen. 740 är sjukt lätta i baken, så att hinka i en stor baslåda, verktygslåda och annat tungt kan göra under.
Det jobbiga är att mängden bränsle i tanken påverkar väghållningen extremt mycket också, så om du kan flytta in tanken i kupen så den är i mitten av bilen skulle det hjälpa också.

Man bör även göra något åt bakvagnen, då denna studsar och far runt som om den satt på gummiband. Exempel är ny vagga. Kostar fläsk att köpa, men är du händig med svetsen går det förstärka den nuvarande.
Ställbart tvärstag/panhardstag är också en bra investering, då bakaxeln "glider" åt höger när den fjädrar (så vid sänkning t ex så ligger bakaxeln mer åt höger än vänster).

Sen är det hårdare bussningar som gäller i både bak- och framvagn.

Som sagt är det rätt mycket jobb att få bra väghållning med en 740, och framförallt kostsamt.
Har man en jäkligt tight budget skulle jag personligen inte rekommendera en 740. 940 är lite bättre, men kombi-modellerna är faktiskt mycket bättre då dom har bra mycket bättre ballans (tack vare den extra vikten av kombi-utrymmet).

Givetvis kommer den extra vikten med ett pris.... Nämligen prestandan...
Det finns tyvärr inte så mycket du kan göra med motorn förutom att hinka på en turbo. Trimma en sugis är DYYYYRT, och ger inte lika mycket effekt som en turbo (dock är en trimmad sugis go att köra :) )

Att få den att hålla i 24h... Det gör den väl standard? :lol:
Nej men, skulle väl tro att det är kylningen i första hand som kan ställa till problem. Så större kylare och bättre fläkt är nog ingen dum idé. Ev. ett oljekyl också, kan tänka mig att oljan blir lite småljummen vid lite aktiv körning under så lång tid :P
Ta bort framstötisen, alt. borra 3-4 stora hål genom fångaren och balken hjälper till att kyla också, då mer luft kommer på kylaren.

Ja, som sagt. Det är ingen billig historia att få fart på en 740 på bana.

Detta är bara en liten del av allt som bör göras, och är säkerligen mer än du är villig att utföra. Men något kanske kan vara till hjälp :)
av joysam
Tackar!

Jo, att trimma lär inte bli aktuellt. Det vi möjligtvis gör där är att bättra på andningsvägarna in/ut men det ger ju inga monstermängder med effekt. Ett sportluftfilter från Biltema ger väl 20 hk och fimpad katalysator ca 45 hk? :wink:

Klippa remmen till balansaxlarna?

Normalt sett rensar vi ut allt av vikt.
Baksäte, passagerarsäte, innerskärmar, ev taklucka, servopump mm.
Det är ofta svårt att rensa ur något tyngre ur framänden av bilen, lätt att rensa bakänden.
Men, batteriet går ju enkelt att flytta bak, AC´n går att ta bort, spolarvätskebehållaren kan enkelt flyttas.
Hur blir en 740 att köra utan servo? Ska vi ta hårda träningspass på gymet innan rejs?
Honda Civic och Mazda 323 blir finfina att köra utan servo.

Panhardstag sitter det väl på original kan jag tänka om än inte justerbart. Men det går ju att åtgärda så att det blir justerbart. http://www.toyotagtturbo.com/forums/sho ... d-%A311.20

En krängningshämmare till borde inte heller vara något större problem.
Men är det inte risk att den blir allt "driftingvänligare"?
Det där kan jag visserligen ha fått helt om bakvagnen.

Fjäderbensstag lär väl bli aktuellt antar jag.
Både fram och bak.

Camberjustering? Går det att göra original eller ska vi "bonnmeka" där?

Delrinbussningar kan vi ev svarva själva.

Förbättrad kylning borde inte vara några problem, vi är helt fria vad gäller aerodynamiska förbättringar/förändringar.

Vi brukar ha vätskekylning till bromsarna och då har vi en större vattendunk baktill, men ju längre in i stinten vi kommer desto mindre vatten och bränsle kommer vi ha kvar... Hmm, det där tål att funderas på.
En fet baslåda i en banbil? Känns ju inte helt optimalt men å andra sidan är det ju ingen optimal bil över huvud taget.

En 940 hade kanske varit bättre men får man en bil att leka med så är det väl dumt att låta bli?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Baslådan var bara ett exempel på hur man kan få bättre viktfördelning :P (och är dom stora nog pumpar dom ju luft bakåt, vilket blir motsvarande +50hk ;) ;) )

Att köra en servostyrd bil utan servo är... well... Inget att rekommendera :lol: Iaf inte gamla volvos :) Så många timmar på gymmet rekommenderas :P

Det går ju även att dra slangar ifrån fronten och sätta dom vid bromsoken, så dom får mer luft-kylning.

Camber går att ställa in fram iaf, bak vetetusan, tror inte det iom. stel axel.

Ja, panhardstag sitter orginal, annars skulle bakvagnen flyga vänster och höger bäst fasen den ville :P , men den är som sagt inte inställbar
av joysam
Baslådan var ett bra exempel!
Och all extraeffekt är ju inte att förkasta.
Ska bara hitta på något smart KERS-liknande system så att jag kan generera kraft till batterierna som driver basen så att den kraften inte behöver tas från motorn.

De bilar vi kört tidigare, Mazda 323 och Honda Civic har vunnit på bortplockad servo, fast det är ju inte riktigt samma sak att köra 950 kg Civic och 1400 kg Volvo.

Luftkylning kan bli aktuellt men vi tror att vätskekylningen räcker.
Det ser dessutom fräckt ut när det bolmar som i truckracing ur hjulhusen.
Och i den "racingserie" vi kör så är rejsigt och fräckt ganska viktigt... :lol:
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Viktigast är ändå snygg dekaltrimmning!
Bakaxeln suger på den bilmodellen. Annars är ju låg vikt de du borde prioritera, riv ut allt, bilen går fortare, bromsar bättre och bromsarna håller nåt extra varv :grin: Sen är det ju enklast att labba fram balansen med krängare, överstyrt, plocka bort bakre, undertsyrt plocka främre. Bilen lider mest av bakvagnskonstruktionen som associerar till 60tal eller lastvagnar, hög ofjädrad vikt.

Fan vad avis jag är, hur ball som helst!
Lycka till!
av joysam
tompathepilot skrev:Viktigast är ändå snygg dekaltrimmning!
Bakaxeln suger på den bilmodellen. Annars är ju låg vikt de du borde prioritera, riv ut allt, bilen går fortare, bromsar bättre och bromsarna håller nåt extra varv :grin: Sen är det ju enklast att labba fram balansen med krängare, överstyrt, plocka bort bakre, undertsyrt plocka främre. Bilen lider mest av bakvagnskonstruktionen som associerar till 60tal eller lastvagnar, hög ofjädrad vikt.

Fan vad avis jag är, hur ball som helst!
Lycka till!
Lättar gör vi, just av de anledningar du nämner.

Snygg dekaltrimning är löjligt viktigt.
Det ger visserligen extra vikt men samtidigt så mycket effekt att det med råge balanserar upp det hela.

http://www.Skrotbilsrejset.nu är ohyggligt roligt.
Nu vet jag inte hur det ser ut med anmälningarna till kommande rejs i mars men få ihop någa kompisar, anmäl ett lag, ut och ha vansinnigt skoj på banan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lite tråkigt att bilarna måste skrotas efteråt, men samtidigt smart. Det håller nere värdet på varje bil och går det hela mer "rättvist".
Det finns väl någon liknande regel i folkrace? Att man måste sälja bilen om någon vill köpa den, eller något sånt.
av joysam
Lucif3r skrev:Lite tråkigt att bilarna måste skrotas efteråt, men samtidigt smart. Det håller nere värdet på varje bil och går det hela mer "rättvist".
Det finns väl någon liknande regel i folkrace? Att man måste sälja bilen om någon vill köpa den, eller något sånt.
Jo, det är ju ett sätt att hindra att pengar får styra för mycket.
I folkrace finns ett sådant regelverk, det är inte så dumt.

Budgeten för oss ligger kring 5000 kr/person inkl allt, även pizzorna under mekhelgerna.

En del pengar, men mycket nöje för de pengarna.
av Eirike93
joysam skrev:En del pengar, men mycket nöje för de pengarna.
24h iaf! :mrgreen:
Kul sport, hade varit kul å prova! :-DD
740 som krånglar

Har röktestat motorn och det finns INGA luft[…]

Det verkar vara förnuftiga beslut, säk[…]

Då känns det mycket lugnare, har t&au[…]

Dolda Vinkeln...

Jag svara mig själv här.... efter att ha[…]