Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Jag har fått min mjukvara uppdaterad men fortfarande problem. Tror dock att mitt fel ligger i själva värmaren, har problem även med direktstart. Satt i bilen idag för att se vad som händer när timern går igång. Mycket riktigt startar värmaren och brummar någon minut eller två, sedan stänger den av sig utan meddelande. Samma fenomen får jag via direktstarten. Däremot fungerar det bra att starta värmaren via direktstart när bilen är igång.

Bilen ska in på verkstaden i veckan så dom får kika på det här också då. Om det är strul med värmaren, tror ni det går att få det fixat på goodwill? Bilen är en MY11 uttagen juni 2010. Värmaren är sparsamt använd, har aldrig stått på Auto utan bara körts manuellt vid behov. Jag tycker den borde hålla längre än 2 ½ år...

/P
av ansjo
Och min XC70 ska in i morgon för programmering för samma fel, kul med en ny bil för över 440' och gått 280 mil....
Då var det dags igen, värmaren startar inte med timer, trots ny mjukvara, nytt glödstift samt batteri..
Kan det vara så att jag inte fått den allra senaste mjukvaran? Bilen var senast inne för två veckor sedan.
Fått ny tid på torsdag för felsökning..
Peanuts skrev:Om det är strul med värmaren, tror ni det går att få det fixat på goodwill? Bilen är en MY11 uttagen juni 2010. Värmaren är sparsamt använd, har aldrig stått på Auto utan bara körts manuellt vid behov. Jag tycker den borde hålla längre än 2 ½ år...
3 år är en magisk gräns i Konsumentköplagen, och med tanke på att du bara är 1/2 år från garantitiden tror jag du slipper betala. Fast goodwill är lite av ett lotteri. Jag fick noll kronor i goodwill på en komplett strålkastare som kostade 6000:- på en 3,5 år gammal bil.
av ansjo
ansjo skrev:Och min XC70 ska in i morgon för programmering för samma fel, kul med en ny bil för över 440' och gått 280 mil....
Idag var det varmt och gott i bilen när jag kom ut :-)-) .
av Peanuts
StringerBell skrev:
Peanuts skrev:Om det är strul med värmaren, tror ni det går att få det fixat på goodwill? Bilen är en MY11 uttagen juni 2010. Värmaren är sparsamt använd, har aldrig stått på Auto utan bara körts manuellt vid behov. Jag tycker den borde hålla längre än 2 ½ år...
3 år är en magisk gräns i Konsumentköplagen, och med tanke på att du bara är 1/2 år från garantitiden tror jag du slipper betala. Fast goodwill är lite av ett lotteri. Jag fick noll kronor i goodwill på en komplett strålkastare som kostade 6000:- på en 3,5 år gammal bil.
Får hoppas på det då. "Problemet" är att min bil är en leasingbil, men då kanske leasingbolaget får ta den fajten istället.
Peanuts skrev:
StringerBell skrev:
Får hoppas på det då. "Problemet" är att min bil är en leasingbil, men då kanske leasingbolaget får ta den fajten istället.
Ja, det blir möjligen mer komplicerat då.
Peanuts skrev:Jag har fått min mjukvara uppdaterad men fortfarande problem. Tror dock att mitt fel ligger i själva värmaren, har problem även med direktstart. Satt i bilen idag för att se vad som händer när timern går igång. Mycket riktigt startar värmaren och brummar någon minut eller två, sedan stänger den av sig utan meddelande. Samma fenomen får jag via direktstarten. Däremot fungerar det bra att starta värmaren via direktstart när bilen är igång.

Bilen ska in på verkstaden i veckan så dom får kika på det här också då. Om det är strul med värmaren, tror ni det går att få det fixat på goodwill? Bilen är en MY11 uttagen juni 2010. Värmaren är sparsamt använd, har aldrig stått på Auto utan bara körts manuellt vid behov. Jag tycker den borde hålla längre än 2 ½ år...

/P
Kollade dom batteriet? Kan vara det som är dåligt.
Användarvisningsbild
av Degdala
Peanuts skrev:Jag har fått min mjukvara uppdaterad men fortfarande problem. Tror dock att mitt fel ligger i själva värmaren, har problem även med direktstart. Satt i bilen idag för att se vad som händer när timern går igång. Mycket riktigt startar värmaren och brummar någon minut eller två, sedan stänger den av sig utan meddelande. Samma fenomen får jag via direktstarten. Däremot fungerar det bra att starta värmaren via direktstart när bilen är igång.

/P
Känner igen detta, min bil började krångla efter senaste sevice och fick en ny mjukvara i veckan, men i fredags stoppade värmaren efter en liten stund. Startade om på samma timertid och då gick den tiden ut.
I samband med besöket sa min personliga tekniker att mitt batteri hade dålig laddning och behöver laddas.
Enligt honom laddar generatorn bara så mycket som man använder. Alltså om batteriet har 50% laddning och man kör 300 mil så har batteriet fortfarande lika lite som när man startade, det är väl det som kallas "intelligent laddning".
Nu har jag laddat upp batteriet, det tog över ett dygn med min lilla Cetek-laddare på 3,6A innan den indikarade fullt, får se om det fungerar bättre nästa vecka.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?