Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Då har jag slängt på sprillans nya vinterdäck på min V70 D5 -04. Det blev Hankook W604 med dimensionen 195/65 R15. Tänkte att det ska bli skönt med sprillans nya däck....

Men ack så fel jag hade, bilen blev riktigt instabil. När man svänger bilen vid farter över ca 40 km/h, så känns det som om däcken är gjorda av gelé. Det känns som att framvagnen svänger lite, men att bakvagnen hänger med först efter ca 0.5 sekunder. Riktigt obehagligt.

En annan grej gäller väggreppet. Kan inte köra ut från en rondell utan att antispinnen går in, och jag kör inte aggresivt. Vid ett tillfälle skulle jag köra om två bilar, startade i 80 på fyrans växel, gasade lite (inte fullt), och när jag var halvägs om (ca 100 - 110 km/h) så började antispinn lampan blinka, dvs jag tappade greppet på vägen!

Dagen efter jag köpt däcken ringde jag till återförsäljaren, som sa att dessa däck passar inte på alla bilar, framförallt inte Citroën, men på V70 ska det gå bra. Han tipsade mig om att öka däcktrycket från 2.5 kg till 3 kg för att se om det blev bättre. Jag gjorde det, och den blev lite stabilare, men greppet var fortfarande lika kasst.

Själv så är jag kanske inte livrädd när jag kör med dessa däck, men behagligt är det inte. Mina blankslitna sommardäck rullade grymt mycket bättre...

Fråga: Är det någon som vet varför det är så här med vissa vinterdäck, ska det vara så, vad ska jag ha istället (för dessa däcken vill jag inte ha)?

/Martin
av Drogen
Hankook är väl något Koreanskt märke? Så här skriver Aftonbladet om detta däck:
"Gå inte på reklambluffen
- Hankooks vinterdäck är uselt
Den koreanska däcktillverkaren Hankook kör en stor reklamkampanj på bussarna i Stockholm och Göteborg för sina vinterdäck.
Budskapet: "Köp en testvinnare."
När jag ringer importören Amring i Göteborg får jag höra att Hankook vunnit tidningstester i Tyskland, Norge och i svenska tidningen Teknikens Värld.
När jag synar påståendet avslöjas bluffen. I tester som jämfört sommardäck (!) har Hankook fått bra resultat.
Bara norska tidningen Bil har testat ett av Hankooks vinterdäck och testet visar att däcket är totalt värdelöst på is."
av jbl
I allmänhet så har dubbfria däck ett mycket mjukare gummi än sommardäck och dubbdäck.

Det är nog detta du har fått uppleva nu. Sen vet jag inte hur vinteregenskaperna är på detta däck. Men det är bra att läsa dessa tester som biltidningarna gör.
av JK24T
Jag hade kört tillbaka till däckfirman och klagat, så dåligt får inget däck uppföra sig. Däckfirman ska reklamera till tillverkaren och erbjuda dig däck av ett annat fabrikat, ev. mellanskilnad får du betala men mont/demont och balansering ska vara gratis.

En jobbarkompis köpte Yokohama sommardäck, gör inte det, totalt omöjliga och fick reklameras enl. ovan.

Stå på dig, du har rätt.

- Johan
Användarvisningsbild
av Mr H
Även jag instämmer i ovanstående inlägg.
Kräv att få byta till ett annat fabrikat! Även om du då får köpa ett dyrare däck....

Att det känns som om bakvagnen blir svajig och bilen allmänt lite vingligare beror på den mjukare gummiblandningen i vinterdäcken. När jag första gången körde på mina nya Nordfrost 3 som jag hade på min förra bil (V40) trodde jag att jag hade fått punktering så svajig som den kändes. Det hade jag naturligtvis inte och när jag väl insett det märkte jag att bilen krängde till lite mer i kurvorna och att baken kändes som om den var på väg ut i en liten sladd, men bara till en viss gräns, sen var det som om bilen "satt fast" i vägbanan. Inte minsta tendens att tappa taget.

Som sagt, kräv att få byta till andra däck och lägg till dom hundralappar som behövs för att få Gislaved eller Nokia på fälgarna. Det är dom däcken absolut värda!!
Blir nya Gislaved eller Nokia för dyrt för din plånbok, kolla på Blocket efter en uppsättning begagnade istället. Det går fortfarande att fynda fina vinterdäck!!

Ge dig inte! Du ska ha däck som känns trygga!! Däckverkstäderna MÅSTE lära sig att inte köpa in däck som inte fungerar i vårt klimat.
av bult
Reklamera skiten, testade själv Hankook däck ett år och upplevde ungefär samma sak, fick firman att ta tillbaka däcken och bytte därefter till nordfrost, skillnaden vart som natt och dag.
Användarvisningsbild
av Loner
Nu har du ju köpt ett budgetdäck, som inte alls verkar bra.
Själv bor jag så till att dubbade däck är det som "gäller", så jag kan inte komma med några egna erfarenheter eller tips på dubbfria.

På jobbet har vi en XC70 2.5T automat med hakka4 (dubbade) och där går antispinnen nästan aldrig in.

/L
av turbomart
Jag bor i Karlstad. Kör mest på våta saltade vägar. Bytte för nån vecka sedan från slitna sommardäck till sprillans nya Gislaved Softfrost 2. Det känns som om bilen går på högklackade dojor där klacken är gjord av gummi... Och det är ju precis vad den gör...

Jämfört med sommardäcken så förloras en hel del precision. Det känns som det är 4-5 tiondels sekunds fördröjning i däcken. Styrningen blir alldeles simmig och degig. Men det är ju priset man får betala när man kör dubbfritt. Fördelen är att de är underbart tysta jämfört med dubb. Jag är nyfiken hur de ska fungera när det blir riktigt vinterföre.

Körde i veckan en Golf och en Passat i tjänsten. Båda med dubbdäck. Passaten bullrade illa men var uthärdlig, Golfen var en ren plåga. Underbart skönt att sätta sig i Volvon sen.

Men kör man med dubbfritt så blir det degigare. Så är det. Det är bara att anpassa körstilen.

/MBg
av Marbas
Tackar för all respons och alla tips. Kommer att köra tillbaka på måndag byta däck. Säljaren erbjöd sig när jag pratade med honom att om jag inte var nöjd med dem efter att ha haft dem över helgen så skulle jag få byta. Lägger nog lite mer pengar för att få bra däck. Håller med om vad som skrivits i andra trådar - man köper en bil för flera 100 000:- men snålar på däck för några tusen lappar...

/Martin
av Luthor
Marbas skrev:Tackar för all respons och alla tips. Kommer att köra tillbaka på måndag byta däck. Säljaren erbjöd sig när jag pratade med honom att om jag inte var nöjd med dem efter att ha haft dem över helgen så skulle jag få byta. Lägger nog lite mer pengar för att få bra däck. Håller med om vad som skrivits i andra trådar - man köper en bil för flera 100 000:- men snålar på däck för några tusen lappar...

/Martin
Har själv Nokian dubbfria och kan verkligen rekommendera dessa, mycket bra däck...

Hej, Behöver byta styrservopump (elektrisk) […]

Har i dag haft ett meningslöst samtal med sup[…]

Solenoid b4b

Tack!

Inte är väl polerna skiftade mellan 740 […]