Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej!
Kan en växellåda vina lite när den är kall, om man skulle råka ha lite mindre än specifierade 2,1 liter olja i?
Efter packboxbyte snålade jag, köpte bara två liter och spillde nog lite utanför också..
Jag köper olja och fyller på idag, hinner jag inte få några gissningar så berättar jag senare om det är sagt 2,1 liter av en anledning eller om volvo-ingenjörerna bara höftade :D
Och som ni säkert förstår gäller det en manuell låda i en 850 glt -97.
Tack för mig!
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Intressant vilken sorts olja du fyllt på med?

Redlines växellådsolja var ju iaf populär förr i tiden, vet dock inte hur det är med den i dagsläget http://www.redlineoil.se/fordonstyp/fordon-bil

Kommer ihåg att jag själv bytte i 854an till just Redline och lådan blev betydligt trevligare och handskas med, men detta är nog 10år sedan.
Användarvisningsbild
av taxi
Det var faktiskt redline jag köpte, på meca. Fick samma idag, också på meca.
Kan ha hetat "MTL 75W-80", eller nåt sånt. Enklare med saaben som ska ha motorolja i lådan :D
Jag hann förstås inte göra nåt idag, blir imorgon istället!
av umekille
Bilmekken berätta om tjej som ringde han.
Hon hade bytt olja i lådan på garantiservice
men fått fel olja då inga växlar gick få i förrän
motorn gått så lådan blivit varm...oljan byttes
till en tunnare och sen var felet löst.
Användarvisningsbild
av taxi
Jaha, fick i drygt två dl olja, högt räknat. Med bilen plant.
Återkommer med resultat efter nästa kallstart, men det känns tveksamt att det skulle göra nån skillnad.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
taxi skrev:Jaha, fick i drygt två dl olja, högt räknat. Med bilen plant.
Återkommer med resultat efter nästa kallstart, men det känns tveksamt att det skulle göra nån skillnad.
Jag väntar och håller tummen att det blev bra :)

Men jag tror ju inte att 2dl för lite växelolja ska göra att lådan börjar missljuda, men OBS detta bara vad jag tror.
Användarvisningsbild
av taxi
Startade i 16 minusgrader idag, blev ett ganska högt vinande första minuterna, och jag tror nu att det är samma ljud jag jagat tidigare från kamremshållet.
Och där undrar jag om det inte kan vara nåt med oljepumpen, allt annat är nybytt, utom den hydrauliska spännaren.
Återkommer med vad som gick sönder, om förhoppningsvis lång tid.
Tack för supporten!

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]