Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min V70 99:a har fläkten börjat bete sig konstigt; den startar inte alltid (har tagit ut handskfacks-insatsen och ger den en smäll, då rullar den igång) och när den är igång går den upp och ner i varv. På max känns det som den går med halvfart.
Är det nåt med "effektsteget" som andra nämner, och är det samma sak som fläktmotstånd? Var sitter den/de och är det lätt att byta?
Hade nåt liknande i min V70 också. Provade och byta fläktmotståndet först. Men det visade sig att det var fläkten. Köpte en fläkt på skruvat och det är plugandplay på dom. Enkelt att byta men man kan nog räkna med att det låter lite mer än original. Åtminstone gör min det. Men med tanke på prisskillnaden jämfört med original så kan jag ta det.
taxi skrev:Jag har nog fyra skruvar på min?
Men jag förstår inte problemet, du lossar skruvarna och tar ut fläkten.
Fast jag ska erkänna också att jag inte har gjort detta på V70, kanske ser annorlunda ut på din?
Ja, jag fattar att jag ska lossa skruvarna :wink: Men tycker det ser väldigt svåråtkomligt ut. Det kan vara 4 skruvar, ser alltså inte underdelen av kåpan genom hålet för handskfacket.
Veschutti skrev:Ja, jag fattar att jag ska lossa skruvarna :wink: Men tycker det ser väldigt svåråtkomligt ut. Det kan vara 4 skruvar, ser alltså inte underdelen av kåpan genom hålet för handskfacket.

Ta bort kåpan under handsfacket. Sitter med 3 eller 4 torx strax bakom handfacksluckan, lite trångt, men går utan problem att lossa.
Lucif3r skrev:
Veschutti skrev:Ja, jag fattar att jag ska lossa skruvarna :wink: Men tycker det ser väldigt svåråtkomligt ut. Det kan vara 4 skruvar, ser alltså inte underdelen av kåpan genom hålet för handskfacket.

Ta bort kåpan under handsfacket. Sitter med 3 eller 4 torx strax bakom handfacksluckan, lite trångt, men går utan problem att lossa.
Perfekt, ska testa. Och sen, tar jag av nåt mer eller sprayar man fläkten på plats bara lite och snurrar runt så fläkten går lätt?

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]