Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå, jag är riktigt okunnig när det gäller bilar så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt problem.
Jag har en Volvo v70classic 00:a som beter sig riktigt jobbigt kan man säga.
Den började med att gå ganska ojämt på tomgång, sen efter ett tag började den liksom hoppa fram när man körde sakta, (som om man kör på för hög växel.)
Efter det så har den börjat att dö till & från när man saktar in & växlar ner.
När det började hända så tändes motorlampan,kort där efter lämmnade jag in bilen hos den lokala bilmecken & han gjorde rent nån ventil & bytte visst en tenspole också, men bilen forsatte j----s.
Men nu har jag i alla fall fått hjälp att få reda på felkoderna men dom säger mig ingenting, men jag hoppas att det finns någon som vet hur man ev kan få ordning på "liket".
Felkoderna jag fått är: EMC-640A Omställningsventil, veriabel kamaxel & EMC-3502 Misständning.

Tacksam för all hjälp.
Då finns det väl bara två saker det kan vara, den mekaniska vv-t (drevet på avgassidan?) alt vv-t solenoiden med kablage (den som han gjorde rent) ECM-3502 är väl misständning cyl 2
Ja... eftersom du säger att du inte är speciellt duktig på bilar så blir rådet att lämna in till en verkstad för att utesluta det ena eller det andra felet, klart du kan byta solenoiden om du vill chansa, den sitter under tändstiftskåpan ner till vänster om du står framför bilen.Den kan hända att det räcker med bytet utan att du måste ställa (nolla) kamaxlarna.(vet inte säkert)
Solenoiden kostar ungefär 1200kr, Drevet 3000 ungefär, bara bilia och skroten som har grejorna men skulle inte rekomendera det (skroten)
Ang att ställa motorn (eller nolla) så är det en ganska svår procedur om man inte kan för man måste ha tolkar att gå efter, så rådet blir fortfarande en verkstad
Så som det låter på din beskrivning av motorgång så låter det som om kamaxeln har rört på sig alt kuggat ngt.
Lycka till
conade skrev:Hallå, jag är riktigt okunnig när det gäller bilar så jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mitt problem.
Jag har en Volvo v70classic 00:a som beter sig riktigt jobbigt kan man säga.
Den började med att gå ganska ojämt på tomgång, sen efter ett tag började den liksom hoppa fram när man körde sakta, (som om man kör på för hög växel.)
Efter det så har den börjat att dö till & från när man saktar in & växlar ner.
När det började hända så tändes motorlampan,kort där efter lämmnade jag in bilen hos den lokala bilmecken & han gjorde rent nån ventil & bytte visst en tenspole också, men bilen forsatte j----s.
Men nu har jag i alla fall fått hjälp att få reda på felkoderna men dom säger mig ingenting, men jag hoppas att det finns någon som vet hur man ev kan få ordning på "liket".
Felkoderna jag fått är: EMC-640A Omställningsventil, veriabel kamaxel & EMC-3502 Misständning.

Tacksam för all hjälp.
Hej! har haft samma problem med min v70-99. gjorde rent gasspjället och bytte oljeavskiljaren, tomgången blev bra och hoppade mindre. Men när jag gasade på så ville den inte komma och hackade lite och fick samma felkod, Jag bytte omställningsventilen (solenoiden) och ny programvaran till gasspjället för att man behöver göra det när man har haft det väck (om man har elektroniskt) Lycka till
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]