Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
Jag får på min felkodläsare upp ett meddelande som säger:P0108 "Manifold Absolute pressure/barometric pressure circuit high. samtidigt tänds emissionslampan. Det går att radera felkoden och den håller sig släck olika länga. Ibland i dagar och andra gångar tänds den nästan omedelbart efter start. Någon som har ett bra bud på vart felet ligger?

//Bjarne
av BjarneJ
Har kommit fram till felet ligger i luftmassan. Ska kolla att koppla bort den och se hur resultatet blir.

//Bjarne
av NilsO
Utan att veta särskilt mycket om de bilar som den här delen av forumet handlar om pekar ju texten på en givare för tryck (i insugsgrenröret), inte en luftmassemätare.
av BjarneJ
Har haft inloggningsproblem och kan därför först kolla forumet nu.
Motorn är 193 hk turbo på 2.3L

//Bjarne
av BjarneJ
[quote="virtq"]Kan det vara så att du har läckage vid din insugspackning. Precis som Nils säger så tyder felkoden på insugsröret.

Sen om du har 193hk motorn så har du inte en 2.3 L cylindervolym utan 2.4L.

OK, ska kolla med startgasen.... Tack

//BjarneJ
Användarvisningsbild
av Lucif3r
NilsO skrev:Men iofs kan det kanske också sitta en givare för atmosfärstryck i LMM-enheten. Ursäkta! :)

Nu ska jag inte lova något, då jag inte satt mig in i djupet på LMM men...
Nej, jag tror inte det sitter en givare för tryck i LMMen. LMM mäter bara luftflödet(och möjligen temperatur) så styrboxen vet hur mycket bränsle den ska pumpa ut och lite sånt. Därför måste man vid t ex trimning dimensionera LMM'en efter spridarna, annars blir det helt fel blandning.

Det jag kan säga dock, är att om det är fel på LMMen så kommer bilen gå som ett lass skit.

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]