Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Skulle gissa att ljudsänkningen och annorlunda chassie i V70II kan lura dig, då en tystare och stabilare bil känns slöare. Det finns en notering i en annan länk utifrån provkörning av den nya 205hk motorn att man inte uppfattade den som piggare, men att man där luras av en annan motorkaraktär.
Önskar det vore så väl att det bara var inbildning pga att V70II är tystare.... men jag har jämfört bilar med samma motor och:

-Frontarea är större och luftmotstånd är större det står i volvos egna papper-

-Att V70II väger duktigt mer har ju visat sig när teknikens värld väger bilarna på krönad våg i sina test

-Med V70N accar det bra på motorvägspåfarten till +200 km/h med V70II tar det bra mycket längre innan jag når den farten med samma motor.

-Sen märks det när man tankar också.

Det är därför jag väntat på D5 205 för jag vill inte tappa för mycket prestanda när jag byter till V70II
av Amli
VolvoB20 skrev:
AndS skrev:Skulle gissa att ljudsänkningen och annorlunda chassie i V70II kan lura dig, då en tystare och stabilare bil känns slöare. Det finns en notering i en annan länk utifrån provkörning av den nya 205hk motorn att man inte uppfattade den som piggare, men att man där luras av en annan motorkaraktär.
Önskar det vore så väl att det bara var inbildning pga att V70II är tystare.... men jag har jämfört bilar med samma motor och:

-Att V70II väger duktigt mer har ju visat sig när teknikens värld väger bilarna på krönad våg i sina test

-Med V70N accar det bra på motorvägspåfarten till +200 km/h med V70II tar det bra mycket längre innan jag når den farten med samma motor.

Det är därför jag väntat på D5 205 för jag vill inte tappa för mycket prestanda när jag byter till V70II

Har du några tider svart på vitt att V70N är så mycket kvickare? Jag tror oxå att V70N upplevs kvickare i vissa lägen än V70II än den faktiskt är. V70II lever som sagt inte om lika mycket och känns nog slöare än den faktiskt är. På pappret är dom i alla fall lika kvicka, eller?
Bortsett från att det är ett faktum att den drar lite mer är allt du säger egna upplevelser och inte ren rå fakta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:

Har du några tider svart på vitt att V70N är så mycket kvickare? Jag tror oxå att V70N upplevs kvickare i vissa lägen än V70II än den faktiskt är. V70II lever som sagt inte om lika mycket och känns nog slöare än den faktiskt är. På pappret är dom i alla fall lika kvicka, eller?
Bortsett från att det är ett faktum att den drar lite mer är allt du säger egna upplevelser och inte ren rå fakta.
Jag vet att de är lika snabba på pappret med samma motor, hur det skulle gå till i verkligheten ?:-/ är för mig en oförklarligt mysterium då V70II både väger mer och har högre luftmotstånd, det är ju fysiskt omöjligt att de kan vara lika snabba. ?:-/

Brukar testa alla bilar jag kört på samma ställe, om man accar ut på motorvägen så passerar jag en skylt efter en lite bit, med V70II är man chanslös mot V70N på samma sträcka det diffar många km/h i hastighet.

det är varken subjektivt eller upplevt, det är uppmätt skillnad för mig, det är dessutom logiskt också då bilen är tyngre och har större luftmotstånd. Man kan inte trolla med knäna. V70II behöver lite mera pållar under huven för att kompensera vikten och luftmotståndet.

Sen förstår jag inte varför du säger att det är subjektivt? Volvos egna data säger ju tex V70N cd-värde 0,30, frontarea 2,23 m2
V70II cd-värde 0,31, frontarea 2,37 m2 det ger 10% högre luftmotstånd för V70II, klart det påverkar prestanda.

I TV 15/2008 kör man upp en av de lättaste V70II på vågen med lilla 2.0D motorn, den ska bara väga 1670 men väger i verkligheten 1850 kg. Hittar inte siffrona just nu men så mycket vägde aldrig en V70N med lilla motorn. Den vikten kan man inte heller trolla bort.
av suddart
Bump! Dags att väcka den här tråden.

Nu har V70II några år på nacken, har något nytt kommit fram i det här ämnet? Jag är ute efter ett någorlunda billigt och krångelfritt familjebilsägande, och fick av en bekant rådet att satsa på en V70N från något av de sista tillverkningsåren, typ 2007. Vad tycker forumet, kan man lika gärna satsa på en V70II av de första årsmodellerna, eller har en massa barnsjukdomar och liknande dykt upp som man slipper med V70N?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag inbillar mig att du får ett bekymmersfriare ägande av en N från 07 än en II från 08-09.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av estufo
Den stora kvalitéts skillnaden jag har märkt är klädseln, i stort om man har hel läder.
På alla Volvo bilar, ifrån 850 till V70N/S60 så har klädseln varit väldigt tålig, inte självspruckigt, eller blivit skrynklig. Har nu en MY03 där klädseln (Helläder 18k på mätaren) Inte har några sprickor, eller är skrynklig. Inte ens på förarstolen.
Så där har man börjat snåla. Och det tycker jag sänker helhetsintrycket på Volvo.
Användarvisningsbild
av V9097
estufo skrev:Den stora kvalitéts skillnaden jag har märkt är klädseln, i stort om man har hel läder.
På alla Volvo bilar, ifrån 850 till V70N/S60 så har klädseln varit väldigt tålig, inte självspruckigt, eller blivit skrynklig. Har nu en MY03 där klädseln (Helläder 18k på mätaren) Inte har några sprickor, eller är skrynklig. Inte ens på förarstolen.
Så där har man börjat snåla. Och det tycker jag sänker helhetsintrycket på Volvo.
Har du noterat om detta gäller på alla alternativ? Jag tänker på standard summumlädret, dynamic lädret, inscription och R-design. Jag hoppas ju i alla fall att R-design och Inscrition håller hög kvalitet

Jag noterade annars igår hur fin läderklädseln är i en V70 R-design, mjuk och skön kvalitet och perfekt passform på stolen. Den bilen var ny, undrar hur lädret ser ut om 20.000 mil
av estufo
V9097 skrev:
estufo skrev:Den stora kvalitéts skillnaden jag har märkt är klädseln, i stort om man har hel läder.
Har du noterat om detta gäller på alla alternativ? Jag tänker på standard summumlädret, dynamic lädret, inscription och R-design. Jag hoppas ju i alla fall att R-design och Inscrition håller hög kvalitet

Jag noterade annars igår hur fin läderklädseln är i en V70 R-design, mjuk och skön kvalitet och perfekt passform på stolen. Den bilen var ny, undrar hur lädret ser ut om 20.000 mil
Den är jättefin när den är ny, 20.000 mil vet jag ej hur den ser ut. Men ge det några tusen mil iaf.
av ChristerN
Nåja, på min förra bil, S70 -99, var lädret ganska sprucket och veckat, speciellt på förarstolen men även på passagerarstolen. Det hade dock inte börjat falla isär som gammalt läder kan göra och jag ser inga tecken på att min -09:as klädsel ska göra det heller. Den är mjukare och inte lika plastig som på S70-n.
Sen är ju stolarna bättre på de äldre, där håller jag med.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?