Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Generellt ser det ut som på bilden....(exempelbild på hur grundkonstruktion kan se ut)
finns ju delbar som man inte behöver pressa på vissa nyare bilar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
dalldall skrev:varför e vissa så negativa till delar från skroten?

Därför att långt ifrån allt går att syna ordentligt innan det sitter på bilen och man provkört delen.
Sen finns det inget som säger hur länge denna "nya" del från skroten kommer hålla. Och såvida det inte är självplock så kan det vara väldigt svårt att få ut någon information om bilen delen kommer ifrån.

Slitagedelar är, i min mening, bara dumt att köpa begagnat. Man kan vara snål, men man kan även vara dumsnål. Slitagedelar från en skrot faller i den senare kategorin.
av vigg
BGA skrev:"umekille" du menade väl lagerenheten. Normalt är det väl bara att lossa fyra skruvar och plocka ut lagerenheten. Kan ibland vara fastrostad men då hjälper 5:56 och lite "massering" med hammare.
Så satt det min på min 99:a, en lös hub med lagerna i som sitter med 4 bult. Behöver definitivt inte lossa fjäderbenet. Dock var det tyvärr nån sorts bultskalle som var som en hybrid mellan torx och sexkant och bultarna var fastrostade så fick skära av hubben i hörnen igenom bulten för att få dän skiten. Bultskallen är någon form av modern sexkant.
Satte dit ny biltemahub, bara gått 500 mil ännu så kan inte berätta om livslängden.
av vigg
Tommty skrev:det är torx som sitter där. dock hylstorx.
Hylsan som passade bäst hittade jag på Flinken, och det är en sexkant med grov "round corner"..liknar torx men är ej torx.
Användarvisningsbild
av taxi
Då har dina rostat sönder helt, jag plockade lager från en V70 och satte på min 850, samma E14-hylsa passade på båda.
av Volvo_740_GLT
vigg skrev:
*pettson* skrev:Det ÄR torx, precis som sägs. Hylstypen heter E och storleken brukar vara 14. Alltså E14 hylsor.
Nej.
Det är precis som dom säger det är torx har bytt på ett antal 850 och V70 nu
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]