Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
Har jobbat en hel del med cargard. Öppna dosan och undersök om en lödning släppt på en kondensator, en fyrkantig liggande komponent, tror den är svart. Sen ska du tänka på att när du programmerar nyckeln så håll ut den genom fönstret. Låter kanske konstigt men det kom från cargard på den tiden det begav sig.

Ang. avstängningsknappen. Man måste ha tändningen på för att kunna deaktivera med hjälp av den så det är inte helt kritiskt att den är dold.

Gl,AD
av StefanWasa
Kollade igenom bruksanvisningen igen...jag missade detaljen att man måste slå på/av tändningen INOM 10sek. Jag gick ut och provade detta och det gör så att jag kan aktivera dosan. Däremot så fungerar tydligen inte dosans stora knapp för det hände inget när jag höll den inne, gjorde om och tog en av dem små och det fungerade. Men det fungerar inte helt hundra, man kan behöva trycka flera gånger innen den larmar på/av så jag beställer en ny dosa :)

Ett stort tack till er som svarat i tråden! :)
Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
StefanWasa skrev:Kollade igenom bruksanvisningen igen...jag missade detaljen att man måste slå på/av tändningen INOM 10sek. Jag gick ut och provade detta och det gör så att jag kan aktivera dosan. Däremot så fungerar tydligen inte dosans stora knapp för det hände inget när jag höll den inne, gjorde om och tog en av dem små och det fungerade. Men det fungerar inte helt hundra, man kan behöva trycka flera gånger innen den larmar på/av så jag beställer en ny dosa :)

Ett stort tack till er som svarat i tråden! :)
Att stora knappen inte fungerar kan bero på två saker. 1. Det har kommit in smuts (oftast vätska) mellan gummidelen och kretskortet eller 2. Att folk tenderar att trycka hårdare och hårdare i takt med att batteriet blir sämre och till slut blir det en spricka i den svarta kontaktytan på gummidelen. Prova att ta isär och rengör med t-röd och tops på båda delarna.

Om jag minns rätt kan du köpa vilken dosa som helst och programmera in, den behöver inte vara parad med din larmenhet. Du behöver alltså inte nyckelkortet
av StefanWasa
Ok, då ska jag prova att ta isär dosan, men vill gärna ha en backup-plan i form av en annan fungerande dosa först :)

Menar du att det skulle fungera att programera tex en sån här fjärr som är till s/v40 till mitt Cargard-larm?

Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
StefanWasa skrev:Menar du att det skulle fungera att programera tex en sån här fjärr som är till s/v40 till mitt Cargard-larm?

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_ac272012625528e98.jpg

Nej, det han menade var att du kan ta vilken likadan dosa som du har och programera till ditt larm, även om den dosan har varit programerad till ett annat larm.

Det är dock möjligt att du kan köpa en VGAII (volvo orginal larm) fjärris och använda till ditt carguard. Vice versa (använda carguard fjärr på VGAII) funkar iaf.
V70II -12 T4f med felkod P2636

Bränslepump och spridare brukar väl ge s[…]

Hällt i fel olja!

Okej ja det verkar som C klassen är en nyare[…]

D4 VEA dricker olja

Nu har jag kört 1400 km och bilen går f[…]

Blir nog billigare att köpa ett diagnoskitt f[…]