Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Arbu11
RickardGbgS70 skrev:Ok... så kan man "ändra polariteten" i baksätets lampsockel eller ska man skaffa sig en polaritetsoberoende lampa? :???:
Går går det... Men vi håller på att diskutera hur man ska göra det isåfall! ^^
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Arbu11 skrev:EDIT. Här kommer en bild! Borde jag kanske ha flyttat 1:an och 2:an till 3:an, och satt 3:an på 1:an och 2:an (splitta den på något sätt) eller vad tror du??
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 9752_o.jpg

Jag är inte säker, men jag tror det är kopplat så här: 1x 12v direktström, 1x direktjord, 1x jord kopplad till dörrbrytarna.
Dom 2 jord-kablarna är kopplade till 3-stegs brytaren och fungerar på följande sätt: läge 0 - ingen jord(=inget lyse), läge 1 - jord ifrån direktjorden(=konstant lyse), dörrläge - jord ifrån dörrbrytarna(=lyse när dörren öppnas).

Detta betyder då att du inte kan skifta på kablarna innan dom har passerat brytaren utan måste göra det efter brytaren.
Med andra ord så måste du plocka isär lamphållaren ytterligare, och jag misstänker att du kommer behöva löda om för att byta plats på plus och jord på sockeln.
Det är inte omöjligt, eller speciellt svårt, att ordna till det där, men det kräver lite finurlighet.
Du kommer säkert behöva 'klippa' bort lamphållaren (har du tur är den bara ditlödd, men jag misstänker att den är "ett" med nr3 på bilden), isolera nogrannt, och löda fast kablar som du drar till plus resp. brytaren.

Det var ju absolut inte så enkelt som att bara switcha kablarna som jag sa från början, då jag helt hade förträngt att brytaren sitter som den sitter.

I slutändan är det nog mycket enklare att byta polaritet på sjävla LED lampan än att modifiera lamhållaren. Men fördelen med att modifiera hållaren är att du i framtiden kommer kunna stoppa i vilken j-a lampa som helst utan att oroa dig över polariteten :mrgreen:
av RickardGbgS70
Lucif3r skrev:
Arbu11 skrev: I slutändan är det nog mycket enklare att byta polaritet på sjävla LED lampan än att modifiera lamhållaren. Men fördelen med att modifiera hållaren är att du i framtiden kommer kunna stoppa i vilken j-a lampa som helst utan att oroa dig över polariteten :mrgreen:

I slutändan är det kanske mycket enklare att byta till att skaffa polaritetsoberoende lampa? 8) :-)-)
Användarvisningsbild
av Arbu11
Lucif3r skrev:
Arbu11 skrev:EDIT. Här kommer en bild! Borde jag kanske ha flyttat 1:an och 2:an till 3:an, och satt 3:an på 1:an och 2:an (splitta den på något sätt) eller vad tror du??
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 9752_o.jpg

Jag är inte säker, men jag tror det är kopplat så här: 1x 12v direktström, 1x direktjord, 1x jord kopplad till dörrbrytarna.
Dom 2 jord-kablarna är kopplade till 3-stegs brytaren och fungerar på följande sätt: läge 0 - ingen jord(=inget lyse), läge 1 - jord ifrån direktjorden(=konstant lyse), dörrläge - jord ifrån dörrbrytarna(=lyse när dörren öppnas).

Detta betyder då att du inte kan skifta på kablarna innan dom har passerat brytaren utan måste göra det efter brytaren.
Med andra ord så måste du plocka isär lamphållaren ytterligare, och jag misstänker att du kommer behöva löda om för att byta plats på plus och jord på sockeln.
Det är inte omöjligt, eller speciellt svårt, att ordna till det där, men det kräver lite finurlighet.
Du kommer säkert behöva 'klippa' bort lamphållaren (har du tur är den bara ditlödd, men jag misstänker att den är "ett" med nr3 på bilden), isolera nogrannt, och löda fast kablar som du drar till plus resp. brytaren.

Det var ju absolut inte så enkelt som att bara switcha kablarna som jag sa från början, då jag helt hade förträngt att brytaren sitter som den sitter.

I slutändan är det nog mycket enklare att byta polaritet på sjävla LED lampan än att modifiera lamhållaren. Men fördelen med att modifiera hållaren är att du i framtiden kommer kunna stoppa i vilken j-a lampa som helst utan att oroa dig över polariteten :mrgreen:
Öppnade faktiskt upp lampan lite extra innan jag läste ditt svar och jag kan konstatera att du har delvis rätt och delvis fel om nu inte jag har fel! :)

Två kablar kommer in till brytaren (dessa borde alltså vara MINUS, då allting faktiskt dumt nog är polaritetsskiftat)... Dessa två kablar har inget noll-läge (tack vare brytarens två-läge) utan antingen så lyser dem hela tiden (brytaren kopplar in ena kabeln till stiftet som ligger mot lampans BOTTEN) eller så lyser den endast när dörren är öppen... Den sista kabeln, som alltså borde vara minus, sitter på själva "skärmen" i form av det där stiftet på lampskärmen...

DET man skulle behöva GÖRA rent praktiskt för att det skulle funka är att: Allting är kopplat HELT som vanligt... Men istället för att minuskablarna (3 och 4) slår till den gula kontakten (nr 2) så får man leda dem vidare till den gröna (nr 1, där pluskabeln satt förut) så att minus går in på LED-lampans sida medan pluskabeln (den som egentligen går in i 1an) måste ledas vidare till nr 2 (den gula mojängen) som ligger an mot lampans (den lila grejen) botten (mörkblåa del).

Bild

Detta var jäkligt överkurs, och jag vet inte om någon ens orkar läsa och försöka förstå vad jag har ritat (mästaren på Paint) men - om någon känner för det så varsågod! Tyckte detta blev en rolig och lärosam diskussion trotsallt! :)

Kan då alltså påpeka att DET ÄR ENKLARE att polaritetsskifta LED-lampan eller köpa icke-polaritets-lampor! :P
av MartinAberg
RickardGbgS70 skrev:
Lucif3r skrev:
Arbu11 skrev: I slutändan är det nog mycket enklare att byta polaritet på sjävla LED lampan än att modifiera lamhållaren. Men fördelen med att modifiera hållaren är att du i framtiden kommer kunna stoppa i vilken j-a lampa som helst utan att oroa dig över polariteten :mrgreen:

I slutändan är det kanske mycket enklare att byta till att skaffa polaritetsoberoende lampa? 8) :-)-)
Tror bestämt att jag gör så iaf.
Den lilla gubben går till den lilla gubben som går till den lilla gubben lät för virrigt.
Tid är pengar ;)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, det ser ut att bli rätt då.
Och jag kallar brytaren 3-vägs då det finns 3 lägen på den (på, av, dörr), vet inte om det är korrekt benämning då jag inte är någon elektriker men... :)
Noll-läget betyder bara att brytaren inte bryggar en anslutning mellan NR2 och jord-kablarna, och således kommer ingen ström fram. Läge PÅ resp DÖRR bryggar respektive jord till NR2, och då leds ström fram och lampan tänds :)

Ska försöka förklara enkelt vad vi har kommit fram till tills nu (för övriga som läser).
Normalt sett så är brytaren kopplad till NR2 på bilden, och PLUS är kopplad till NR1. Dessa 2 behöver skiftas, så brytaren går till NR1 och plus till NR2.

Det ser och låter mer omständigt än vad det egentligen är. Man behöver bara isolera så nr2 inte ligger emot brytare, löda fast ett par kablar, och dra dom rätt.

När man ser hållaren demonterad så förstår man lite varför dom(volvo) har polvänt kontakterna. Ett litet designfel i hållaren helt enkelt.
Användarvisningsbild
av Arbu11
Lucif3r skrev:Ja, det ser ut att bli rätt då.
Och jag kallar brytaren 3-vägs då det finns 3 lägen på den (på, av, dörr), vet inte om det är korrekt benämning då jag inte är någon elektriker men... :)
Noll-läget betyder bara att brytaren inte bryggar en anslutning mellan NR2 och jord-kablarna, och således kommer ingen ström fram. Läge PÅ resp DÖRR bryggar respektive jord till NR2, och då leds ström fram och lampan tänds :)

Ska försöka förklara enkelt vad vi har kommit fram till tills nu (för övriga som läser).
Normalt sett så är brytaren kopplad till NR2 på bilden, och PLUS är kopplad till NR1. Dessa 2 behöver skiftas, så brytaren går till NR1 och plus till NR2.

Det ser och låter mer omständigt än vad det egentligen är. Man behöver bara isolera så nr2 inte ligger emot brytare, löda fast ett par kablar, och dra dom rätt.

När man ser hållaren demonterad så förstår man lite varför dom(volvo) har polvänt kontakterna. Ett litet designfel i hållaren helt enkelt.
Hur hade du tänkt dig dra kablarna till brytaren? ;) De måste ju ligga så att man kan byta vilken av kablarna som kortsluter ju, hehe! ;) Och det är nog allt för mycket pill! :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
man drar 2 kablar från punkt 3 och 4 och fäster dom på punkt 1, drar en kabel från plus till punkt 2, isolerar så punkt 2 inte får kontakt med punk 3 och 4, klart!

edit: eller om det nu inte är 3 och 4 som ligger emot 2, så ska ju kabeln gå mellan den delen som ligger emot 2 till 1.edit
Användarvisningsbild
av Arbu11
Lucif3r skrev:man drar 2 kablar från punkt 3 och 4 och fäster dom på punkt 1, drar en kabel från plus till punkt 2, isolerar så punkt 2 inte får kontakt med punk 3 och 4, klart!

edit: eller om det nu inte är 3 och 4 som ligger emot 2, så ska ju kabeln gå mellan den delen som ligger emot 2 till 1.edit
Problemet jag ville poängtera är att om du bara drar två kablar (eller en) mellan 3+4 till nr 1 så borde väl belysningen vara på hela tiden när bilen är igång? ;) Då kommer ju 2-vägsbrytaren (Dörren öppen / Lysa hela tiden) vara ihopkopplad, vilket gör att den inte släcks när du stänger alla dörrar? :)

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]