Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
I och med det blev värre efter du haft bort kardanstången, har du säkert felet där. Kollade du knutarna noga? Minsta lilla tröghet kan resultera i vibrationer. Även om dom glappar, men går lätt för övrigt. Är dom inte bytta på 62000 mil, så borde dom vara lite slitna. Knutarna är "gjorda av" nållager och efter många mil sliter nålarna små gropar i lagerytorna. När man då kör med hög belastning på "grejerna" kan nålarna "komma på kant" med groparna och då "kärva" lite grand. Det räcker för att det ska bli vibrationer. Har du en "Hardyskiva" fram? Den kan vara väldigt svår att se på om den är sliten. Om vibrationerna kommer från kardanknutarna brukar det kännas i ryggstöden på framstolarna.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
Ja, jag tror också att felet ligger i kardanaxeln. Jag kollade (vred hit och dit och kände efter både glapp och ihoprostning) men märkte ingenting. Detta gäller då de två knutar som jag höll på med. Det finns ju en till vid bakaxeln, den kollade jag aldrig. Dumt.

Hardyskiva har jag inte, har inbillat mig att det bara finns på manuella lådor. Ska krypa in under nu och kolla att allting verkligen blev åtdraget som det ska.

Blir nog att köpa en ny kardanaxel och då passar jag på att byta knutkorsen innan jag skiftar på bilen.
Användarvisningsbild
av erikn
Japp, alla skruva satt åt. Märkligt att det inte vibrerade så innan. Jag kollade även min märkning på främre knuten, det stämde.

Dubbelt märkligt är det egentligen att det inte vibrerade innan då en av balansvikterna håller på att lossna.

Hur troligt är det att det bara är den bakre axeln som det är obalans i? Tror ni att det räcker att bara köpa den? Om det går kanske man ska tillägga.

Så här ser det ut under, lite rostigt är det då jag inte har tagit mig den tid jag tänkt innan att sköta om den här bilen. Hus och sommarstuga och två sportande ungar som man varit väldigt engagerad i, dessutom lite lat ;)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
erikn skrev:Ja, jag tror också att felet ligger i kardanaxeln. Jag kollade (vred hit och dit och kände efter både glapp och ihoprostning) men märkte ingenting. Detta gäller då de två knutar som jag höll på med. Det finns ju en till vid bakaxeln, den kollade jag aldrig. Dumt.

Hardyskiva har jag inte, har inbillat mig att det bara finns på manuella lådor. Ska krypa in under nu och kolla att allting verkligen blev åtdraget som det ska.

Blir nog att köpa en ny kardanaxel och då passar jag på att byta knutkorsen innan jag skiftar på bilen.
Det är ifs. nästan alltid det bakre korset som "ger upp" först, men kolla en gång till att det sitter rätt i splinsen. Om du ser kardanstången som en enhet, så ska första korset (mot växellådan) "lina" mot mittre korset (bakom mellanlagret). Alltså "gafflen" på den främre stången ska sitta exakt som "gafflen" på splinesdelen. "Gafflen på stången mot bakre korset ska följakligen sitta som den delen som sitter i växellådan. Ser man på bilderna (vinklarna kan få det att fela) men det ser nästan ut som det skulle kunna sitta en splines fel. En splines fel syns inte så mycket, men det "känns" i bilen. Ett halvt varv fel syns heller inte så lätt.
Har du ändå tänkt byta korsen, Byt det bakre på den axeln du har först (Hyfsat lätt att ta bort bara bakre delen), det brukar som sagt vara det som krånglar först

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
Jag fick den en splines fel först, det var omöjligt att få in den då. Det saknas en splines i hålet, den "markeringen" (blev ingen bild på det korset ser jag nu) ska vara mot en "blupp" i korset. Så splinesdelen gick bara att få in på rätt sätt.
Användarvisningsbild
av erikn
Nu har jag haft bilen till jobbet idag. Och det blev motorvägsåkning. Jag har tidigare haft vibrationer som jag trott vara obalans i något hjul. Dessa vibrationer har i princip försvunnit och ersatts av ovanstående vibrationer. Med andra ord, med ett helt slut gummi till stödlagret så blir vibrationerna helt annorlunda.

Om ursprungsfrågan är löst i.o.m. nytt stödlager har jag inte haft möjlighet att testa än, men det kommer. Men att det blir ny (beg) kardan är helt klart.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag har köpt en ny (på skroten) kardanaxel nu. Har tillbringat ett tag under bilen och bytt den bakre delen. Vibrationerna har minskat, men det är fortfarande betydande vibrationer kvar så det ska bytas den främre också. Tyvärr innebär ju det att lagret ska flyttas över vilket komplicerar det hela lite om jag inte lyckas få loss det själv.

Splines har ju en del varit inne på. Första gången jag höll på så fick jag ju som sagt den fel och det var omöjligt att få in den då. Om det berodde på torkat fett i spåret som är tomt vet jag inte, men nu när jag höll på så passade jag på att ta lite bilder.

I den lilla delen (närmast växellådan) så saknas det en splines i hålet. Den saknade splinesen ska vara mitt för den plupp som finns på knutkorset. På bilden har jag markerat med en tuschpenna var splinesen saknas på insidan.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Som det ser ut på dom bilderna ska det inte kunna komma fel, så då måste det vara något annat. Att det är fel på något med kardanaxeln är jag (nästan) säker på. Är där någon gång bytt knutkors? Har bilen någon gång varit i diket? Jag har varit med så länge att jag har sett många ”varianter” på skadade och felaktigt monterade knutkors och kardanaxlar. Darför är jag så ”frågvis och envis”. Ett exempel är min fars (borta sen många år) Volvo 144 -72 (finns fortfarande kvar). Jag bytte knutkors på den flera gånger men det blev aldrig riktigt bra. Den ”ryckte” inte vid start, men den ”vibrerade” vid fart. Nu körde han inte så fort så det märktes inte så mycket. När jag övertog bilen efter honom fick den ”gå” lite ”tuffare”. Den hade då gått c:a 36000 mil när jag gav mig f..n på att lösa problemet Plockade ner kardanstången och plockade ut alla korsen, satte i nya, bytte mellanlager och gummi. Den vibrerade fortfarande. Plockade ut och kollade drivaxlarna. Satte i begagnade axlar från en som ja visste inte vibrerade. Likadant. Lånade en lift, hissade upp bilen, hissade upp bakhjulen så jag kunde snurra axeln fritt. Tog stöd mot karossen med en skruvmejsel och snurrade axeln. Började längst bak. Den var rak som in linjal, tills jag kom fram till den främre axeln. Den bakre delen kastade ingen ting, men ju längre fram jag kom desto mer kastade det. Framme vid första korset kastade det nästan 2mm. Gissa vad felet var… Axeln var felgjord från Volvo. Spåren till låsringarna var förskjutna i ”gaffeln” c.a 1,5mm. Det hade alltså varit så ända sedan bilen var ny. Farsan köpte den begagnad och den var sådan hela hans tid. Monterade en begagnad främre del och sedan gick den kanon i 4000 mil. Sedan kom 745-an in i mitt liv och jag sålde den till en ”påg” som skulle ”fixa till den”. Vad jag vet så står den avställd, men fortfarande körduglig. Det blev visst lite mycket text, men hoppas ni orkar igenom det och förstår var jag menar. Och framför allt var envisa, låt inte bilen vinna över er….

Mvh
Lennart
av Gelis
62000 mil :shock: :shock: ja då är det nog en hel del prylar som börjar tacka för kaffet. Är lådan orginal eller är den utbytt. efter dom miltalen kan ju felet ligga i lådan. Hur är oljan i lådan, nivåer o färg
Kardan o knutar har ju redan avhandlats. Hur är det med motorfästen både bakre o främmre? Bakaxelupphängning?
Användarvisningsbild
av White
Om inte lådan är bytt mot en nyare, så undrar jag om det inte kan vara bakre lagringen i lådan som kan ställa till det...
Nu har jag inte kollat själv på min AW71L från -98, men när jag pratade med dom på STM AB så sade dom att dom senare lådorna
hade ett riktigt nål/kullager (?) i bakre lagringen för utgående axel, medan dom tidiga hade ett vanligt glidlager. Vad sanning det
ligger bakom detta kan jag inte svara på, men dom borde i rimlighetans namn veta!?

Problemet med den gamla lagringen med glidlager skulle vara att godset i lådan runt lagringen slets upp till slut, och att glidlagret då
snurrade i lådans gods i stället för att axeln snurrade i det.

OBS! Vet inte när brytpunkten mellan glid och nål/kullager kom!

För litiumbatterier gäller Arrhenius ekv[…]

V70N Facelift Xenonlampor

Sonen fick nedslag på A traktorn ”otil[…]

C40 körkomfort.

Sedan några veckor kör jag en C40 fwd -[…]

Med hjälp av elschema, ett nytt iso kablage s[…]