- sön 25 nov 2012, 01:08
Som det ser ut på dom bilderna ska det inte kunna komma fel, så då måste det vara något annat. Att det är fel på något med kardanaxeln är jag (nästan) säker på. Är där någon gång bytt knutkors? Har bilen någon gång varit i diket? Jag har varit med så länge att jag har sett många ”varianter” på skadade och felaktigt monterade knutkors och kardanaxlar. Darför är jag så ”frågvis och envis”. Ett exempel är min fars (borta sen många år) Volvo 144 -72 (finns fortfarande kvar). Jag bytte knutkors på den flera gånger men det blev aldrig riktigt bra. Den ”ryckte” inte vid start, men den ”vibrerade” vid fart. Nu körde han inte så fort så det märktes inte så mycket. När jag övertog bilen efter honom fick den ”gå” lite ”tuffare”. Den hade då gått c:a 36000 mil när jag gav mig f..n på att lösa problemet Plockade ner kardanstången och plockade ut alla korsen, satte i nya, bytte mellanlager och gummi. Den vibrerade fortfarande. Plockade ut och kollade drivaxlarna. Satte i begagnade axlar från en som ja visste inte vibrerade. Likadant. Lånade en lift, hissade upp bilen, hissade upp bakhjulen så jag kunde snurra axeln fritt. Tog stöd mot karossen med en skruvmejsel och snurrade axeln. Började längst bak. Den var rak som in linjal, tills jag kom fram till den främre axeln. Den bakre delen kastade ingen ting, men ju längre fram jag kom desto mer kastade det. Framme vid första korset kastade det nästan 2mm. Gissa vad felet var… Axeln var felgjord från Volvo. Spåren till låsringarna var förskjutna i ”gaffeln” c.a 1,5mm. Det hade alltså varit så ända sedan bilen var ny. Farsan köpte den begagnad och den var sådan hela hans tid. Monterade en begagnad främre del och sedan gick den kanon i 4000 mil. Sedan kom 745-an in i mitt liv och jag sålde den till en ”påg” som skulle ”fixa till den”. Vad jag vet så står den avställd, men fortfarande körduglig. Det blev visst lite mycket text, men hoppas ni orkar igenom det och förstår var jag menar. Och framför allt var envisa, låt inte bilen vinna över er….
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V