Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
Håller med om övriga förbättringar, sammantaget tror jag vi skulle vilja se en bättre och mer dynamisk färddator där vi kan välja vilka "mätare" som visas bland flera tillgängliga, precis som OBD-lösningarna funderar.

Haldex-kopplingens ingrepp (samt möjlighet att påverka den), alla fyra ABS givare, snyggare grafik för parkeringsvarnare (som i BMW), att den hoppar direkt in på färdstatistiken när man väljer "My car" om man nyss var där, fler möjligheter att påverka när diverse lampor ska lysa, att det töntiga meddelandet för skärmsläckaren inte visas varje gång, att man kan välja vilka "favoriter" som visas på första listan i "My car".

Med andra ord, meddelandet till konstruktörerna är att vi vill kunna göra så mycket som möjligt, inte så lite som möjligt. Tycker Volvo är för konservativ med finesser.
Bra idé att starta denna tråd!
Jag skulle absolut vilja att Sensus kan visa en urtavla med aktuell rätt tid. Urtavlan ska vara cirkulär (det är vanligt med löjliga avsteg från detta i klockvärlden), förslagsvis vit, med enkla timstreck, ev med timtalen 3, 6, 9 och 12, och med röda visare och gärna en sekundvisare i gult. Det är en stor brist att bl a Volvo V/XC70II saknar analog klocka som är mycket lättare att snabbt avläsa i ögonvrån. Jag tycker också att Sensus borde kunna kortvarigt visa andra instrument med aktuella visarpositioner när motsvarande mätvärde är onormalt. T ex motortemperatur när denna är för hög (eller för låg för högt effektuttag). När normalt värde uppnåtts kunde motsvarande instrumentbild utgå och den runda klockan återkomma.

Jag tror inte att från-/tillkoppling av automatisk bakrutetorkare är något för Sensus, det borde kunna ordnas med vänsterspakens scrollhjul och tillhörande knapp för av och på. Men jag håller med om att denna automatik borde vara valbar. Ibland är bakrutan så nerlortad att man inte vill ha den repad av en torkare som skrapar i lorten (som ofta är ganska torr även om vindrutan är lite duggblöt så att man har vindrutetorkarna på). Hopplöst att då komma ihåg att stänga av vindrutetorkaren innan man väljer R-läge.
[quote="Frode55"] Jag vill ju ha displayen med förbrukningen framma på skärmen...och som vanligt trycka knapp 1-9 för att byta radiostation. Men det går inte! :evil:

Jag mailade min Volvosäljare betr detta (som jag tycker är mycket irriterande), och han svarar flj.:
"Om du trycker på pilarna på ratten så ändras radiokanalerna via snabbval och håller du in pilen så söker den höger alt vänster. Jag har inte testat detta själv i förbrukningsmenyn men de fungerar i de andra. Testa de och lycka till!"

Då skall jag testa det. Hoppas det fungerar! Men jag skulle fortfarande allra hälst kunna använda radioknapperna 1-9 för att byta radiokanaler, men går det med att trycka på pilarna på ratten - så är det i alla fall (skulle jag tro) bättre än att behöva gå ur menyen.
Jag skulle önska att strecket och förbrukningsstaplarna avrundades mer korrekt, som det är nu kapas bara 2 decimalen, t.ex. så ligger strecket på 5l/100km om medelförbrukningen är mellan 5-5.9l/100km, detsamma gäller staplarna... :shock:
Självklart borde det vara så att värden mellan t.ex. 4.5-5.4l/100km avrundas till 5l/100km, om man nu inte väljer att höja upplösningen.
Sen skulle jag vilja ha möjligheten att se mer info på 7"-displayen, som det är nu så är det bara mer luft mellan all info på 7" jämfört med 5".
Gillar också att köra med färdstatistiken uppe men skulle vilja se mer än bara låttitel på musiken man spelar, eller varför inte albumbilder när man kör med mediasidan uppe i displayen.
Jag hoppas verkligen att representanter från Volvo läser detta forumet och får sig ett och annat tips!
Antal funktioner i Sensus kan helt klart förbättra & utökas en hel del.

Vad man per i dag kan se i systemet är ju egentligen ganska begränsat. Utväckla det så mycket som möjligt - och så får det vara upp till användaren själv att t.ex. markera vad man önskar skall visas :)
Opsjon for hastighetsvisning (aktuell hastighet) med siffer / tall i lcd-instrumentet! -Rattet skjuler øverste del av speedometeret (-og fjernlysindikatoren :evil: ) i min foretrukne sitteposisjon...

Det hadde forøvrig vært en god idé å ha gjennomlyste siffer på speedometerdisplayet, da tallene blir nesten umulige å lese når lyset er dimmet maximalt, strekene som er gjennomlyste er derimot lette å se... :???:

Opsjon for GPS-hastighetsvisning på skjermbildet under navigasjon. (ofte mer korrekt enn speedometerfart)
veeseventy skrev:Opsjon for GPS-hastighetsvisning på skjermbildet under navigasjon. (ofte mer korrekt enn speedometerfart)

Det har jeg lagt merke til at ingen har, ikke engang Renault som har en ren Tomtom navigator. Antagligen nån policy så man skal hålla seg til hastigheten beskriven på hastighetsmetaren och inte köra med mindre säkerhetsmarginal mot hastighetsbegrensningarna.
Raymond skrev:
veeseventy skrev:Opsjon for GPS-hastighetsvisning på skjermbildet under navigasjon. (ofte mer korrekt enn speedometerfart)
Det har jeg lagt merke til at ingen har, ikke engang Renault som har en ren Tomtom navigator. Antagligen nån policy så man skal hålla seg til hastigheten beskriven på hastighetsmetaren och inte köra med mindre säkerhetsmarginal mot hastighetsbegrensningarna.
Kanskje det, men jeg betalte Volvo ganske mye penger for å få RTI i bilen og dermed erstatte min gamle vindusmonterte tomtom, da er det irriterende å føle at situasjonen var bedre før..... Jeg brukte GPS -speedoen hver dag, og det er faktisk lovlig å kjøre i fartsgrensen..... hvis jeg vil kjøre 5kmt under fartsgrensen, så vil jeg gjøre det bevisst!
-Aktuelt tomgangsforbruk bør i computeren vises som liter pr time. (som hos VW..)
(Ved tidvis stengte vinterveier her i Norge kan det være en sikkerhetssak å vite hvor mange timer man kan holde varme i bilen når det er snøstorm og 20minusgrader ute.. :wink: )
Nä, det där med hastigheten är nog för att folk inte ska klaga på att de inte stämmer överens.
Redan nu är det så att trippmätaren i Färdstatistik (under MyCAR) inte stämmer överens med vägmätaren i bilen, så det finns redan att klaga på. Om man vill.

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]