Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
frilins skrev:
CarMan skrev:
noclean skrev:Hittade den här i Min morgontidning

Fick inte den mängd bensin han betalat

Bensinpriser går upp och de går ned, men får du den bensinmängd du betalar för?

Christian Andersen från Linghem fick det inte. Han tyckte hans gamla bil började dra lite väl mycket bensin så han köpte en ny. Tankrymden i den nya bilen är 45 liter enligt instruktionsboken och reserven som ingår i den volymen är sex liter.

13 liter mer
När bensinlampan började lysa i Christians bil körde han nästan omedelbart in på sin hemmamack i Linghem och tankade fullt. 52 liter gick det i. Alltså sju liter mer än vad tanken rymmer totalt. Det fanns dessutom sex liter kvar i reserven. Med andra ord hade han tankat i 13 liter mer än det gick i tanken.

Stämmer pris och mängd?
Efter diverse samtal med ansvariga för den aktuella bensinstationen har han nu fått ersättning för det han förlorade vid det tillfället. Ansvariga för bensinstationen kontrollerade och upptäckte då att Christian hade helt rätt. Nu är den pumpen åtgärdad och ger den mängd som den skall.
Detta fick NT att fundera på om det är så att priset på bensin inte stämmer överens med det som står på pumpen. Den pump Christian tankade ur finns på en obemannad station.
NT undersökte då helt ovetenskapligt hur pris och mängd stämmer överens i Norrköping. Med en dunk som rymmer fem liter och ett litermått åkte vi ut för att mäta. Första stationen blev Q-Star på Smedbyvägen. Mätaren stannade på fem liter exakt och vid mätning av dunkens innehåll visade det sig att vi tjänat en halv deciliter. Uno-X på Risängen undersöktes på samma sätt och här tjänade vi en deciliter. Rejmes obemannade bensinstation var lönsammast. Pumpen visade 5 liter och mätningen 5,2 liter, alltså en vinst på två dl. På Jet:s station på Lindövägen gick det helt jämt ut.
Den här helt ovetenskapliga undersökningen på ett litet antal stationer gav till resultat att de flesta pumpar gav ifrån sig större mängd än vi betalat för. Bäst i test var Tanka, där vi, om vi tankat 100 liter, tjänat fyra liter bensin.
Jag antar att dom mätte samtliga pumpar på samtliga ställen också? brukar ju vara minst 4 på dom små obemanade & upp till 8 på en större station (knapast)
Men snälla CarMan det har väl inte med saken att göra, om en pump på en bensinmack visar fel så att du betalar för mer än du får är väl det illa nog, eller?
jo det har gasna stor betydels.
om undesökningen görs på 5 pumpar så blir den mer missvisande än om den görs på 50 pumpar.
om man desuton nämner tankställena vid namn så är det ju ännuviktigare att man mätt alla pumpar på det stället, för annars kan ju upgifterna man lämmnar vara helt felaktiga.
av turbomart
frilins skrev:Här är det kanske på sin plats att fundera på hur pass bra bensinpumparnas mätare fungerar.
Vi ser ett bensinpris på macken men är det detta pris vi får betala?
Nästa gång du tankar, kolla då efter en dekal på bensinpumpen som anger senaste kröning. Jag skulle tippa att de flödesmätare som sitter i pumparna kontrolleras årligen.

Mätaren i din bil däremot, den har nog en onoggranhet på några liter hit å dit.
av Moody
turbomart skrev: Nästa gång du tankar, kolla då efter en dekal på bensinpumpen som anger senaste kröning. Jag skulle tippa att de flödesmätare som sitter i pumparna kontrolleras årligen.

Kravet är att de ska kontrolleras minst varannat år (som jag skrev ovan)

Men ursprungsfrågan kvarstår egentligen, om tanken är på 70 liter, hur kommer det sig att man kan få i mer än 70 liter (om vi nu förutsätter att pumpens flödesmätare visar rätt)
Användarvisningsbild
av MartinS
Moody skrev:
turbomart skrev: Nästa gång du tankar, kolla då efter en dekal på bensinpumpen som anger senaste kröning. Jag skulle tippa att de flödesmätare som sitter i pumparna kontrolleras årligen.

Kravet är att de ska kontrolleras minst varannat år (som jag skrev ovan)

Men ursprungsfrågan kvarstår egentligen, om tanken är på 70 liter, hur kommer det sig att man kan få i mer än 70 liter (om vi nu förutsätter att pumpens flödesmätare visar rätt)
T.ex. rören ner till tanken rymmer en del.

/Martin

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p[…]