- ons 21 nov 2012, 00:39
1) Mina s.k. "tradera-skitdäck" var nya Bridgestone Blizzak nordic, Skitdäck? Föga troligt.
2) Fel där med. Skulle tro att jag har ett antal 10 000 mil mer körvana och utbildning än genomsnittet.
Denna sträcka har passerats 5 dagar i veckan de senaste 10 åren och till 99% med dubbdäck under de mest varierande förhållanden.
Efter denna dubbfria skräckupplevelse byttes till dubbade Michelin, och då gjordes en simulering under i princip exakt likadana förhållanden på samma ställe, +1 och blankis.
Resultatet? Bilen stannade långt innan punkten där älgarna stod.
Det var tillräckligt bevis för mig att dubbfria är direkt olämpliga under sådana förhållanden.
Om du läser inläggen under ditt så kan du kanske lära dig lite.
Lucif3r skrev:Icke.kvantskum skrev:Efter att ha varit nära att klippa 2 älgar med dubbfria märkesdäck så kommer jag aldrig att ens snegla åt dubbfritt igen.
Det var 1+ ute och blankis. Körde max 80-90 km/h på rak väg och såg tack vare 3 x NBB Xenon älgarna redan på låååångt avstånd.
Lugnt tänkte jag, och började ta på bromsen, men bilen saktade inte ner ett dugg. ABSen jobbade som besatt men inget mer hände.
Tur var att älgarna stod stilla när jag och mina dubbfria passerade dom med 70 knyck...
Totalt värdelösa i sådana förhållanden!
2 alternativ finns här:
1) dina sk. "märkesdäck" var egentligen några riktiga skitdäck köpta på tradera för en hundring styck
eller
2) Du behöver lära dig köra.
1) Mina s.k. "tradera-skitdäck" var nya Bridgestone Blizzak nordic, Skitdäck? Föga troligt.
2) Fel där med. Skulle tro att jag har ett antal 10 000 mil mer körvana och utbildning än genomsnittet.
Denna sträcka har passerats 5 dagar i veckan de senaste 10 åren och till 99% med dubbdäck under de mest varierande förhållanden.
Efter denna dubbfria skräckupplevelse byttes till dubbade Michelin, och då gjordes en simulering under i princip exakt likadana förhållanden på samma ställe, +1 och blankis.
Resultatet? Bilen stannade långt innan punkten där älgarna stod.
Det var tillräckligt bevis för mig att dubbfria är direkt olämpliga under sådana förhållanden.
Om du läser inläggen under ditt så kan du kanske lära dig lite.